پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 18

بزرگداشت آیات عظام «مجتهد»و «آیت اللهی» در شیراز برگزار می شود

بزرگداشت آیت الله «سیدعبدالباقی مجتهد» و آیت الله «حاج عالم آیت اللهی» در شیراز برگزار می شود. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و…

بزرگداشت آیت الله «سیدعبدالباقی مجتهد» و آیت الله «حاج عالم آیت اللهی» در شیراز برگزار می شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین آیت الهی اظهار داشت: مجلس بزرگداشت واقف بزرگ و مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت الله حاج سید عبدالباقی مجتهد و حضرت آیت الله حاج سید محمد باقر(حاج عالم آیت الهی) روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

وی افزود: این برنامه ساعت شش و نیم صبح همراه با قرائت دعای ندبه و سخنرانی آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در مسجد آقا احمد برگزار خواهد شد.

مرحوم حاج سید عبدالباقر مجتهد آیت الهی در سال ۱۲۷۸ در شیراز به دنیا آمدند، ایشان فرزند علامه آیت الله حاج سید محمد باقر ملاباشی دوم هستند و طبق آن چیزی که مرحوم فرصت الدوله در آثار عجم می نویسد، بعد از تحصیلات مقدماتی در شیراز عازم عراق می شود و در سامرا که میرزای شیرازی در آن رحل اقامت افکنده بودند اقامت گزید و تحت سرپرستی آن زعیم بزرگوار به ادامه تحصیل پرداخت و چون با مرحوم میرزای شیرازی نسبت خویشاوندی داشت، میرزا نه در مدرسه، بلکه در منزل خود او را جا داد.

از اساتید بارز این بزرگوار می توان علاوه بر مرحوم میرزای شیرازی به آخوند خراسانی و مرحوم آقا شیخ عبدالله مازندرانی و ومرحوم حاج میرزا خلیل حاج میرزا حسین اشاره کرد که از آنان اجازه اجتهاد پیدا کرده بود.

علاوه بر آیات عظام فوق معظم له از مرحوم مجاهد کبیر آیت الله حاج سید عبدالحسین لاری و آیت الله حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه و مرحوم آیت الله شیخ الشریعه اصفهانی اجازه اجتهاد داشتند و مشاور نزدیک مرحوم صاحب عروه بودند

بعد از تکمیل تحصیلات در نجف و بازگشت به شیراز شیفته اخلاق آیت االه سید عبدالحسین لاری می شوند و به همراه ایشان به لار می رود و شاگردی ایشان را می کند و آیت الله لاری آن قدر به حضرت آیت الله حاج سید عبدالباقی مجتهد علاقه داشتند که دختر خودشان را به عقد ایشان در می آورند و تا زمان زنده بودن آیت الله لاری، ایشان رابط ایشان و مراجع تقلید نجف بودند وهرگاه مجاهد لاری قصد سفر داشتند معظم له را جانشین خود قرار می دادندو در استفتای مردم از آقای لاری که بعد از شما به چه کسی رجوع کنیم ایشان می فرمایند که فعلا اعلم ترین وافقه ترین واورع ترین فرد منحصر است در حضرت آیت الله حاج میرزا عبدالباقی ،

معظم له علاوه بر زعامت فقهی ،در شیراز ودر مسجد اقا احمد اقامه جمعه می فرموده و برای سایر شهر ها نیز امام جمعه تعیین می فرمودند.

این عالم بزرگ در ۲۵ شعبان ۱۳۵۴ ه.ق در شیراز از دنیا می روند و در مقبره شخصی خود پشت حافظیه به خاک سپرده می شوند، ایشان همچنین واقف بودند و نیت وقف های این بزرگوار، اطعام و تعزیه داری حضرت امام حسین(ع) ،کمک به زوار امام حسین(ع) و هر مصرف خیر دیگری است که ثواب آن به آن حضرت برسد.

آیت الله حاج سید محمد باقر (حاج عالم )آیت اللهی نیز فرزند مرجع عالیقدر آیت الله المعظم حاج سید عبدالباقی مجتهد و از علمای بزرگ وبه نام وامام جمعه شهر شیراز بودند و در سن بیست وپنج سالگی به مقام اجتهاد نائل آمدند.

معظم له داری ۱۳اجازه اجتهاد بوده اند.

معظم له تحصیلات مقدماتی و سطوح وعالیه خود را در لار، شیراز، اصفهان، مشهد، نجف و قم به پایان بردند.

از بارز ترین اساتید معظم له می توان به آیت عظام والد ماجدشان حاج سیدعبدالباقی مجتهد، جد بزرگوارشان حاج سید عبد الحسین لاری، سید ابوالحسن اصفهانی، حاج اقا ضیاء عراقي، اقا شيخ محمد حسين نائيني، حاج آقا رحيم ارباب و…..اشاره كرد

ایشان تألیفاتی هم داشته اند که یکی از آثارشان تاکنون سه بار به چاپ رسیده است و باقیات صالحات بسیاری از جمله احداث قبرستان، مساجد، حمام و مدارس علمیه داشتند و در ۲۴ خرداد ۱۳۵۸ در مشهد فوت و در صحن آزادی آستان مقدس رضوی دفن می شوند.

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین