جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 14 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

6 راهبرد اساسی سپاه پاسداران در حفظ اقتدار کشور….

جوانان متعهد انقلابی كه با یاری خدا و رهبری امام خمینی رحمه ‏الله توانستند پس از سال‏ها مبارزه، رژیم پهلوی را سرنگون كنند، باید برای حفظ و تداوم این نهضت،…

جوانان متعهد انقلابی كه با یاری خدا و رهبری امام خمینی رحمه ‏الله توانستند پس از سال‏ها مبارزه، رژیم پهلوی را سرنگون كنند، باید برای حفظ و تداوم این نهضت، از انقلاب و دستاورد های آن محافظت می‏كردند. بنابراین، از همان ابتدای پیروزی انقلاب، هسته‏ های امنیتی حافظ انقلاب به وجود آمد.

امام خمینی فرمود: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ ‏وجه نظرم از شما برنمی‏گردد. اگر سپاه نبود، كشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‏دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‏ای جز سابقه اسلامی ندارید»

. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‏فرماید: «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده كم‏ نظیر و شاید بی‏نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است كه ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوار ترین آزمون ‏های انقلاب بود».

دولت امریکا در ادامه برنامه های فشار حداکثری به مردم ایران چندی پیش با یک خطای راهبردی، نام سپاه پاسداران را در زمره سازمان های تروریستی خارجی قرار داد، چرایی این اقدام تحلیل مستقلی را می طلبد و نگارنده در حد وسع خود به این موضوع خواهد پرداخت.

پیر روشن ضمیر و سفر کرده ما در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی سنگ بنایی را پایه ریزی نمود که انقلاب از هر گونه آسیب داخلی و خارجی در امان باشد تشکیل نهادهای خودجوشی چون سپاه پاسداران ، جهاد سازندگی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، کمیته امداد امام خمینی و…. هر یک در جهت خدمت رسانی به مردم و نظام بود. موضوع این نوشتار در خصوص سپاه پاسداران است که این روزها هم بعضا از جانب خودی و هم دشمنان این ملت مورد تهاجم می باشد. نگارنده که افتخار پوشیدن لباس مقدس سپاه را در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی دارد به مواردی اشاره می کند.

سپاه یک نیروی بر آمده از متن مردم بوده که با نگاهی به پرسنل سپاه و اقدامات آنها نشان می دهد نیروهایی که در سپاه خدمت کرده و می کنند از نیروهای مردمی هستند که با نیت خدمت و پاسداری از دستاوردهای انقلاب وارد این عرصه شده اند.

 

سپاه از بدو تشکیل در کنار مردم بوده و در همه زمینه ها به مردم و انقلاب خدمت کرده است در ماه های اولیه پیروزی انقلاب درگیری هایی در گوشه و کنار کشور بود.فعالیت گروه های تجزیه طلب ، سپاه را با مشکلاتی مواجه کرده بود . روزهای اولیه تشکیل سپاه، حداقل امکانات هم نداشت حداکثر ادواتی که می شد در سپاه دید سلاح های ابتدایی بوداما با این حال با ایمان راسخ  و رشادت تمام در برابر گروهک هایی که در برابر ملت ایستاده بودند مقاومت کرده و با ایثار جان خود، آنها را شکست دادند و در دوران ۸ ساله دفاع مقدس در کنار ارتش و نیروهای مردمی که حاصل آن بسیج سپاه بود دشمن زبون را به تسلیم واداشته وحماسه ها آفریدند

حتی اجاره ندادند یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن بیفتد. بعد از پایان جنگ تحمیلی سپاه خود را بازیابی کرد و برای حراست بیشتر از انقلاب، راهبردهایی را برای خود تعریف کرد:

مهم ترین آنها عبارتند از :

۱ تکیه به توانمندی های داخلی در همه زمینه ها و رسیدن به خودکفایی علمی:دشمن  در دوران دفاع مقدس حداقل امکانات نظامی به ما نداده بود پس باید مسیری طی می شد که با بومی سازی نیازمندی ها و با تکیه بر توان مهندسی جوانان دانشگاهی، این به ظاهر نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنند .

۲-تکیه براصل بازدارندگی،  تا دشمن فکر تجاوز هم در سر نداشته باشد : امثال شهید طهرانی مقدم ها با کمک جوانان تحصیل کرده روزها و شب ها را به تحقیق در این زمینه پرداختند و هر روز کشور را در برابر توطئه های دشمن مصونیت بخشیدند و با ساخت انواع موشک ها کشور را از آسیب پذیری در برابر حملات احتمالی دشمن ایمن نگه داشتند.

۳-مشارکت در امر سازندگی کشور همراه با سایر نیروهای نظامی و انتظامی:نیروهای نظامی و انتظامی در دوران جنگ وظایفی دارند و پس از جنگ نیز وظایف تعریف شده ای دارند در این زمینه می توان به همراهی مجموعه سپاه و بسیج با مراکز دانشگاهی برای تحقیق در زمینه های علمی چون علوم هوا فضا ، نانو تکنولوژی  اشاره کرد. در یکی از مهم ترین طرح ها ،حضور بسیج و سپاه در طرح ملی ریشه کنی فلج اطفال در شهرها و روستاها بود که  نقش بسزایی را ایفا کردند.

 

۴- توسعه کمی و کیفی سپاه در قالب بسیج مردمی: با توسعه و بسط بسیج، سپاه در همه شهرها و روستاها ، از نیروهای مردمی حمایت کرد و آنها را در پایگاه های مساجد کشور سازماندهی ،تا به عنوان یک نیروی عظیم مردمی در تداوم انقلاب اسلامی نقش واقعی خود را نشان دهد و به فرموده امام راحل عمل نمایند .

۵- ارتباط با نیروهای انقلابی منطقه برای تقویت عمق استراتژیک کشور و مقدمه تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی جهان اسلام:  هرکشور برای تقویت مرزهای خود با برخی از کشورهایی که اشتراکات فرهنگی و یا جغرافیایی دارند ارتباطاتی برقرار می کند در منطقه حساس خاورمیانه که از دیرباز مورد طمع استعمار گران بوده این نیاز بیش از پیش احساس می شد( نطفه نامشروع غرب یعنی اسرائیل که با کمک غربی ها به زور بر منطقه مسلط کرده اند تا از منافع آنها حفاظت کند) حمایت از توده های انقلابی در واقع نوعی حمایت از انقلاب اسلامی بوده و هست چرا که اگر ما از آنها حمایت نمی کردیم آنها (دشمنان این کشور ) به سراغ ما می آمدند زیرا اهداف انقلاب اسلامی با منافع آنها در تعارض بود و با جلب اعتماد نیروهای مردمی و مسلمان سایر کشورها، هسته های اولیه مقاومت اسلامی را تشکیل دادند تا نقشه های دشمن برای تصرف کشورهای اسلامی راه به جایی نبرد، نمونه بارز آن فداکاری جبهه مقاومت اسلامی در لبنان ، سوریه ،عراق و یمن که خواب را از دیدگان غربی ها ربوده است و این دقیقا همان دلیل اصلی برای تحریم سپاه هست که نقشه های آنان را بر ملا کرده است.

۶-از دیگر اقدامات ارزنده سپاه، تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می باشد و ورود به طرح های بزرگ اقتصادی کشور است (برخی این فعالیت اقتصادی سپاه را بر نمی تابند.) اما باید دانست که سپاه نمی تواند شاهد باشد که دشمنان این ملت از طرح های بزرگ اقتصادی کشور خارج شوند و کشور را با مشکل مواجه کنند، واحدهای مهندسی سپاه عمدتا در طرح هایی مشارکت می نمایند که شرکت های بزرگ داخلی از انجام آن معذور و یا ناتوان هستند و یا شرکت های خارجی با رقم های سنگین، هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل می کنند از باب نمونه مشارکت سپاه در طرح های عظیم گازی پارس جنوبی ،میعانات گازی و امور اکتشاف معادن نفتی کشور که شرکت های خارجی به بهانه های تحریم در چند نوبت آن را رها کردند.

در مورد سپاه خیلی بیش از این می توان گفت، اما همین چند سطر هم برای خدا قوت به دلاور مردانی است که بی هیچ ادعایی مخلصانه به این مردم خدمت می کنند و زخم زبان هایی که می شنوند را به خاطر حفظ مصالح نظام می پذیرند و دم بر نمی آورند تا مسیر انقلاب همچنان شاداب و سرفراز به پیش رود. حضور فعالانه همه ارکان سپاه اعم از فرماندهان و کادر و وظیفه در مناطق سیل زده اخیر کشور در کنار سایر نیروهایی امدادی قابل تقدیر و ستایش است همیشه این گفته پیر سفر کرده را زمزمه کنیم :               اگر سپاه نبود، کشور هم نبود»

 

غلامرضا حامدپور

توضیح: این یادداشت چندی پیش در روزنامه میلاد لارستان منتشر شده است.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین