شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۱ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

اقدام دانشکده علوم پزشکی لارستان جهت مهار هپاتیت

۲۸ جولای مصادف با ۶ مردادماه روز جهانی هپاتیت (التهاب کبد) نامگذاری شده است. به گزارش میلادلارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان،…

۲۸ جولای مصادف با ۶ مردادماه روز جهانی هپاتیت (التهاب کبد) نامگذاری شده است.

به گزارش میلادلارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، خواجوی، کارشناس هپاتیت و اچ آی وی واحد واگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان، اظهارداشت: شیوع هپاتیت  نوع  B از متولدین سال ۱۳۷۲ به بعد که واکسن آن را دریافت کردند بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: در طرح واکسیناسیون ملی هپاتیت B متولدین سال های ۶۸ تا ۷۱ نیز واکسن را دریافت کردند و برای متولدین سال ۶۷ نیز این طرح در حال برنامه ریزی است.

خواجوی، تصریح کرد: در شهرستان لارستان با کمک خیرین در سال های ۹۶ و ۹۷ از ده هزار نفر نمونه گیری شد و افراد بالای ۳۰ سال غربالگری شدند که بخش ها و شهر های مختلفی از جمله، بلغان، هرم، کوره، بیدشهر، کهنه، چاه نهر، درز، کرمستج، شرفویه و فیشور مشمول این طرح بودند و باید گفت این اقدام در سطح کشور بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: الگوی انتقال این هپاتیت در کشور و منطقه غالبا از مادر به کودک است که به همین خاطر توصیه می شود حتما نوزادان در بیمارستان متولد شوند تا واکسن لازم را دریافت کنند. برای پیشگیری از ابتلا به این نوع از هپاتیت باید مواردی را رعایت کرد که از جمله آن ها می توان به  تزریق واکسن (هر٣ دوز طبق پروتکل)، پرهیز از روابط جنسى پر خطر و عدم استفاده از سرنگ مشترک، انجام اعمال تاتو، سوراخ کردن گوش و… در اماکن مطمئن و بهداشتى، تزریق سریع و همزمان واکسن و ایمونوگلوبین ضد HBV به نوزاد تازه متولد شده از مادر مبتلا، جهت پیشگیرى از ابتلای نوزاد و رعایت کلیه نکات ایمنى که در مورد عوامل عفونى منتقله از خون و مایعات بدن اشاره کرد.

خواجوی،کارشناس هپاتیت و اچ آی وی واحد واگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان، اظهارداشت: ویروس هپاتیت و مقابله با آن بخاطر اپیدمی گسترده و در برخی موارد تبدیل به سرطان اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر گاهی تنها واکسن ضد سرطان را واکسن هپاتیت B می نامند.

گفتنی است تمامی آتش نشانان، کارکنان شهرداری، غسال‌ها، آرایشگرها و کارکنان اماکن بهداشتی درمانی در هر قسمتی، این واکسن را دریافت می کنند.

خواجوی، با بیان اینکه شهرهای بزرگی در حوزه تحت پوشش دانشکده نیاز به غربالگری دارد، افزود: واحد واگیر معاونت بهداشتی آمادگی لازم را دارد که چنانچه خیرین همکاری کنند، طرح غربالگری که برای شهرهای کوچک و به تعداد ده هزار نفر انجام شد را برای شهرهای بزرگتری مانند اوز، جویم، بنارویه و عماد شهر نیز انجام دهد.

س- ۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین