جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

۱۶۷ بهورز در لارستان و خنج مشغول فعالیت هستند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، گفت: ۱۶۷ بهورز در لارستان و خنج مشغول فعالیت هستند. به گزارش میلاد لارستان، دکتر وحید یگانه  در گفت و…

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، گفت: ۱۶۷ بهورز در لارستان و خنج مشغول فعالیت هستند.

به گزارش میلاد لارستان، دکتر وحید یگانه  در گفت و گو با روابط عمومی این دانشکده با گرامی داشت ۱۲ شهریور-روز بهورز- اظهارداشت: در چنین روزی در سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت وقت با هدف کمک رسانی هرچه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در تحقق یکی از هداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقرزدایی از روستاها، دست به تاسیس خانه های بهداشت زد و برای کادر متخصص آن خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند.

وی با اشاره کلی به مهمترین فعالیت ها بهورزان تصریح کرد: کاهش میزان مرگ و میر در روستاها، جلوگیری از عوارض حاملگی های متعدد، واکسیناسیون کودکان، آموزش مادران و … از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان خاطرنشان کرد: بهورزان در حد فاصل سالهای ۶۳ تا ۷۰ توانستند در ارتباطی صمیمی با مادران روستایی و تلاشی گسترده میزان مرگ و میر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان از ۱۴۹ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده به ۵۴ مورد در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش دهند که این عدد به معنای نجات جان ۱۷۲۰ مادر در سال است.

وی افزود: همچنین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز از ۲۰۰ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر به ۲۵ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر کاهش یافته است.

دکتر یگانه با بیان اینکه محیطی ترین واحد بهداشت شهرستان “خانه بهداشت” است گفت: خانه بهداشت در واقع واحدی مستقر در یک روستا است که غالبا چند روستای دیگر(اقماری) را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود: تلاش شده در هر خانه بهداشت به دلایل فرهنگی یک بهورز مرد و یک بهورز زن حضور داشته باشد و هر خانه بهداشت بطور میانگین ۱۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می دهد که حضور بهورز بومی در اولویت قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان به ارائه آماری از تعداد بهورزان و خانه های بهداشت زیرمجموعه دانشکده تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۷ بهورز در شهرستان های لارستان و خنج مشغول فعالیتند که از این بین ۳۰ نفر در خنج و ۱۳۷ نفر درلارستان خدمت می کنند.

وی افزود: در لارستان و خنج مجموعا ۷۳ خانه بهداشت فعال واقع شده که از این بین ۵۸ خانه بهداشت در لارستان و ۱۵ خانه بهداشت در خنج مستقر است.

دکتر یگانه با اشاره به خانه های بهداشت جدید خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۸ سه خانه بهداشت دیگر در مناطق چاه گزی، جهادآباد و گاوبست فعال میشود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: در سال ۹۴ سیزده خانه بهداشت ساخته و افتتاح شده و طی تفاهم نامه ای در سال ۹۵ بیست خانه بهداشت جدید و جایگزین جهت ساخت مصوب شد که از این بین ۱۸ خانه بهداشت تاکنون شاخته و تکمیل شده است.

وی با بیان نحوه جذب بهورزان گفت: با توجه به اعلام نیاز و پست های مصوب خانه های بهداشت، معاونت های بهداشتی و توسعه با وزارت در خصوص جذب بهورز مکاتبه کرده و مجوز لازم را اخذ می کنند تا با اطلاع رسانی عمومی خانه‌های بهداشت، شورای روستا و دهیاری و اطلاع رسانی به عموم مردم از متقاضیان ثبت نام شود و از بین واجدین شرایط بهورزان را به کار گیرند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه کمیته پذیرش بهورز متشکل از مدیریت نیروی انسانی، مدیریت توسعه شبکه و ارتقا سلامت، معاون بهداشتی، مدیر بهورزی و نماینده گزینش یا حراست مسئول برگزاری آزمون هستند گفت: بهورزان پس از قبولی در مقاطع دیپلم و فوق دیپلم دوره های مهارت آموزی را گذرانده و بصورت پیمانی، قراردادی و یا حتی شرکتی به کار گرفته می شوند.

دکتر یگانه خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۰ دانشجو در مرکز آموزش بهورزی لارستان حضور دارند که ۵ نفر از آنان در مقطع فوق دیپلم هستند و تا هفته آینده فارغ التحصیل می شوند و ۱۵ نفر دیگر نیز در مقطع دیپلم بوده و تا پایان سال دوره آموزشی خود را به پایان می رسانند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین