پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 15 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

3 رقم خرمای تجاری لارستان،‌بازهم حلقه مفقوده بسته بندی و فرآوری،‌جهاد کشاورزی آماده همکاری با سرمایه گذاران

در لارستان بیش از سه هزار سطح زیر کشت خرما موجود است که از این مقدار بالغ بر ۱۵ هزارتن در سال خرما به دست می آید. یکی از شاخصه…

در لارستان بیش از سه هزار سطح زیر کشت خرما موجود است که از این مقدار بالغ بر ۱۵ هزارتن در سال خرما به دست می آید. یکی از شاخصه های خرمای لارستان تنوع رقم آن است که بر این اساس  بیش از ۲۵ رقم خرما در لارستان تولید شده که هر کدام دارای کارکرد و مشتری های خاص خود است. اساساً‌ نمی توان گفت که کدام منطقه از شهرستان خرماخیز است و کشت خرما در تمام سطح شهرستان در حال انجام است.

مطالب فوق بخشی از سخنان قاسمی معاون مدیر کل و مدیر جهادکشاورزی لارستان در مصاحبه با خبرنگار میلاد لارستان در خصوص خرما،‌ فرآوری آن در منطقه و عدم رسیدگی به این محصول با ارزش می باشد.

وی در این باره اظهار می دارد: نظر ما در خصوص  نحوه عرضه خرما فرآوری و بسته بندی مناسب آن است که بتوان مشتری را بهتر جذب نمود و حتی این محصول را به خارج کشور صادر کرد. از جمله خرماهای تولیدی شهرستان به قصب، خاسیون، شاهانی، خنیزی و ….  می توان اشاره کرد.  برخی ارقام خرما حالت تجاری دارند و قیمت آنها نیز بالاتر است. 

قاسمی با برشمردن برترین ارقام  خرمای لارستان جهت صادرات بیان می دارد:‌ در صدر خرمای تجاری شهرستان خرمای مجول با سطح کشت ۳ هکتار و حجم ۲۰ تن در منطقه بائن می باشد. دیگر خرمای تجاری شهرستان پیارم با سطح کشت ۵۰ هکتار و خرمای قصب با سطح کشت ۹۰۰هکتار می باشد. این سه نوع خرما دارای خصوصیت نیمه خشک هستند که دارای الیافی بالا می باشند. بدلیل نیمه خشک بودن این نوع خرماها حمل و نقل و نگهداری آنها ساده تر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان در خصوص تلفات خرما نیز می گوید: در منطقه لارستان بدلیل هوای خشک و رطوبت کمی که وجود دارد  ریزش خرما و اتلاف خرمای زیادی وجود دارد. از سیو دیگر بدلیل اینکه در برخی نمونه های خرما قیمت خرید به صرفه نیست به همین دلیل در مواردی باغدار چون ضرر می کند اجازه می دهد خرما حتی خراب بشود.حمله زنبور و گنجشک و شته و برخی پرندگان نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب خرابی خرما در منطقه شده است. وی می افزاید:‌ برنامه اصلی ما در منطقه توسعه سطح زیر کشت خرماهای تجاری با توجه به موجود بودن مشتری آن است.

قاسمی ضمن بیان نزدیکی منطقه لارستان به کشورهای حاشیه  خلیج فارس به یک نکته مهم هم اشاره نموده و می افزاید:‌ امکان آلوده شدن نخیلات ما زیاد است به همین خاطر  در لارستان دو پست قرنطینه در منطقه چهاربرکه و فرودگاه وجود دارد تا هیچچ اندام گیاهی بدون بررسی وارد شهرستان و کشور نگردد. متاسفانه مدتی پیش تعدادی نهال پاجوش آلوده خرما از شادگان توسط یکی از باغداران وارد شهرستان شد که ما را از سال ۹۶ درگیر سوسک سرخرطومی خرما در فیشور کرد. در این مدت تک به تک باغات و خانه های فیشور را بررسی و علامت گذاری کرده ایم. در این مورد از ۴۰ نفر از هم وطنان بلوچی که در زمینه سوسک سرخرطومی تبحر داشته اند استفاده شده است و بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان برای مبارزه با این آفت هزینه شده است. وی می گوید: تا بحال توانسته ایم جمعیت این سوسک را کم کنیم ولی کماکان مبارزه با این سوسک ادامه دارد. این سوسک باعث می شود که تنه خرما به مرور خالی شود به گونه ای که با یک فشار می توان درخت خرما را سرنگون کرد.

قاسمی در خصوص خرید و فروش خرماهای منطقه می گوید: خرماهای تولیدی باغداران توسط مشتری های مختلفی از قبیل تعاونی روستایی یا دلالان خریداری می شود. عمده مصرف خرما برای تولید شکلات و شیرینی به کار می رود. حتی مقداری از خرما به تبریز برای تولید. لواشک به کار برده می شود.  بخشی از خرما در منطقه مصرف و بخشی دیگر نیز توسط افراد و شرکت های خصوصی به مناطق دیگر استان و کشور صادر می گردد. بدلیل خصوصی بودن باغات باغداران اغلب خود باید به دنبال مشتری جهت فروش خرما باشند اما برخی اوقات نیز با خریدهای تضمینی دولت حمایت خود را از باغداران انجام می دهد. بدلیل اینکه دلال با قیمت بالاتری نسبت به دولت خرما را خریداری می کند باغداران به این افراد خرما را می فروشند. می توان گفت حدود ۸۰ درصد خرمای شهرستان به مناطق دیگر صادر می شود و بقیه مصرف آن در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان در خصوص صنعت مغفول مانده بسته بندی در منطقه می گوید‌: متاسفانه به دلیل اینکه بسته بندی های موجود به شکل خوبی نیست و ما در زمینه فرآوری موفق نبوده ایم و در کنار آن چون رقبای سرسختی در مناطق خلیج فارس داریم در زمینه صادرات خارجی موفق نبوده ایم. البته این را باید گفت که از منظر سلامت مرکبات و خرمای شهرستان یکی از سالم ترین محصولات کشور می باشد.

وی می افزاید:‌ اگر از من پرسیده شود که کدام صنعت و محصول ذر شهرستان پایدارتر است قطعا به خرما اشاره خواهم کرد زیرا این محصول به آب کمتری نیازمند است و با شرایط منطقه سازگارتر می باشد. این محصول دارای آفت کمتر و محصول سالم تری است که ماندگاری به نسبت بالاتری دارد.

قاسمی در تکمیل سخنان خود می افزاید:‌ در استان فارس به صورت جدی در مقوله بسته بندی و فرآوری خرما پرداخته نشده است در حالیکه استان بوشهر و خوزستان به خوبی در این امر قدم برداشته اند. پیشنهاد می شود که سرمایه گذاران شهرستان در زمینه تولید شیره خرما قدم بردارند زیرا این محصول کم کم می تواند جایگزین مناسبی برای شیرین کننده ها و حتی شکر شود در نتیجه می تواند سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران داشته باشد. 

وی همچنین بیان می دارد :‌در شهرستان میزان کافی خرما برای تولید شیره خرما وجود دارد و در کنار آن محصولاتی موجود است که می تواند جایگزین شکر در آن ها شود. حتی می توان از آسیاب هسته خرما برای خوراک دام استفاده کرد که یک منبع غنی از آهن و به صرفه برای دام دار است. امکان نگهداری محصولات فرآوری شده از خرما نیز زیاد است. همچنین خرماهای درجه پایین می تواند با ارسال به برخی کارخانه ها وارد چرخه فرآوری شود.

نکته پایانی سخنان قاسمی به این مورد اختصاص دارد که :‌ بیشتر جمعیت کشور خرما را با نام خرمای مضافتی می شناسند. باید در این زمینه کار کرد که خرماهای متنوعی که در جنوب کشور کشت می شود از طریق تبلیغات به کل کشور معرفی گردد. حتی این پتانسیل وجود دارد که خرماهای جنوب کشور به کشورهای خارجی سردسیر مانند روسیه صادرات گردد. جهادکشاورزی لارستان این آمادگی را دارد که اگر افرادی می خواهند در زمینه خرما و فرآوری و بسته بندی آن سرمایه گذاری کنند در تمام مراحل پیگیری و اخذ مجوزها و تسهیلات همکاری های لازم را داشته باشد.

میلادلارستان: پیشنهاد می شود که فرمانداری ویژه لارستان، جهادکشاورزی، صنعت و معدن و ادارات مرتبط، با همکاری یکدیگر با برگزاری همایش و دعوت از تولیدکنندگان کشوری که با محصولات شهرستان در ارتباط هستند به بیان ظرفیت های سرمایه گذاری شهرستان به سرمایه گذاران و مردم بپردازند تا خرمای لارستان بهتر معرفی شده و خام فروشی محصولات کمتر و سود آوری چند برابری عاید شهرستان گردد.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین