شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

امام خامنه‌ای:این تحریمها حالا حالاها خواهد بود؛‌علاج کشور «ترویج تولید داخلی» است

رهبر انقلاب در دیدار ۳ساعته با فعالان اقتصادی در شب گذشته با اشاره به حوادث اخیر طي سخنان مهمي اظهار داشتند: در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی دشمن را عقب زدیم،  در عرصه…

رهبر انقلاب در دیدار ۳ساعته با فعالان اقتصادی در شب گذشته با اشاره به حوادث اخیر طي سخنان مهمي اظهار داشتند: در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی دشمن را عقب زدیم،  در عرصه جنگ اقتصادی هم به طور قاطع دشمن را عقب میزنیم. در ادامه بخش هايي از مهم ترين نكات سخنان معظم له را مرور مي نماييم:

۱)  اسلام معتقد به تولید ثروت و بالارفتن سطح رفاه در جامعه است نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت، با نوع نگاه نظامهای سرمایه‌داری متفاوت است

۲)  من از بُن دندان به این حرکت معتقدم که علاج و کلید حل مشکلات کشور عبارت است از «ترویج تولید داخلی».  آن کسانی که در مورد تولید یا رونق اقتصادی کشور به جای دیگری چشم میدوزند، [بدانند] راه این است.

۳) در نظام اسلامی، اقتصاد نقش بسیار مهمی دارد. اینکه بعضی تصور کنند در نظام اسلامی به مقوله‌ی تولید ثروت و گسترش رفاه عمومی و تولید بنگاه‌های ثروت‌ساز بی‌اعتنایی شده، درست نیست.

۴) نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتها و سیستم‌های مادی -چه نظام سرمایه‌داری و لیبرالی، و چه نظام مارکسیستی و سوسیالیستی- تفاوت دارد. در اسلام مساوات به معنای سوسیالیستی‌اش معنی ندارد اما برخورداری عمومی بله. آنهایی که شعار مساوات میدادند، مطلقاً در حکومتشان مساوات وجود نداشت و قابل تحقق هم نبود.

۵)  اسلام معتقد به تولید ثروت ملی و بالارفتن سطح رفاه جامعه است؛ عده‌ای بیشتر دارند اما [توزیع] منابع عمومی باید عادلانه باشد. طبعاً در نظام اسلامی، آن شکاف طبقاتی نیست.

۶) عرصه‌ی تولید و رونق اقتصادی احتیاج دارد به پیشروان و فرماندهانی و صفوف مقدمی؛ آن پیشروان، شما تولیدکنندگان هستید. خط‌شکن‌های این میدان «تولیدکنندگان» هستند. این میدان هم میدان خطیری است؛ میدان جنگ است.

۷) آن کسانی که دستشان در کار اقتصادی است، می‌بینند که در دنیا بر سر مسائل اقتصادی، جنگ است و همه‌ی دنیا و کشورها با هم بر سر مسائل اقتصادی جنگ دارند. حالا در این دوره‌ی ریاست جمهوری آمریکا، این جنگ با چین و کره‌ی جنوبی ظهور و بُروز کرده، اما در دوره‌های دیگر هم بوده. منتها این جنگ یک جاهایی وحشیانه و کینه‌توزانه است؛ مثل جنگ اقتصادی که با ما میشود.

۸) اینکه ما برای نجات_اقتصاد_کشور، چشم امید به تمام شدن تحریم داشته باشیم یا اینکه این شخصِ [رئیس‌جمهور فعلی آمریکا] نباشد، اینها تأثیری ندارد.

۹)  حالا بعضی زرنگی میکنند و تحریم را دور میزنند، دستشان درد نکند اما کار اصلی «مصون‌سازی کشور از تحریم» است. دور زدن تحریم یک تاکتیک است و مصون‌سازی کشور از تحریم یک راهبرد است. باید کاری کنیم که از تحریم آسیب نبینیم؛ الان این‌جور نیست.

۱۰) اين تحریم الان شدت بیشتری گرفته و فعلاً خواهد بود؛ اینکه امید داشته باشیم یک یا دو سال دیگر تمام میشود، باطل است و این تحریم حالاحالاها خواهد بود.

۱۱)‌ صندوق توسعه‌ی ملی برای این به وجود آمد که هر سال پول نفت را از مصرف خارج کنیم. اگر به همان ترتیب قانونی پیش میرفتیم، امسال باید ۳۵ درصد درآمد فروش نفت به این صندوق واریز میشد. البته این [صندوق] دست دولت است، منتها همه‌ی دولتها اصرار و التماس میکنند و به بنده مراجعه میکنند که اجازه بدهید از این صندوق برداریم؛ چون [برداشت دولت از صندوق] قانونی نیست.

۱۲) متأسفانه صندوق توسعه_ملی کم‌خاصیت و کم‌اثر شده. بنده هم گفتم اگر شخص رئیس‌جمهور به من بنویسد که این [درخواست]، ضروری و اضطراری است قبول میکنم؛ منتها اجازه‌ی برداشت در این شکل غیرقانونی را حقیر باید متحمل بشوم. 

۱۳) یکی از ظرفیتها «جمعیت جوان کشور» است. به قول جمعیت‌شناسان، این پنجره‌ی جمعیتی است.  کارشناسان میگویند ما ۲۰ سال دیگر فرصت داریم از این ظرفیت استفاده کنیم. اگر در این ۲۰ سال توانستیم که پایه‌ی خود را محکم کنیم، بُرد کردیم اما اگر کشور وارد سالمندی شود، دیگر کاری نمیتوانیم بکنیم.   در این ۲۰ سال چه کار کنیم؟ اول اینکه نگذاریم جمعیت_جوان کاهش پیدا کند؛ دوم، ایجاد ثروت پایدار برای کشور.

۱۴) اینکه بر فرزندآوری اصرار میکنم، دلیلش این است که اگر این بی‌توجهی که در برهه‌ای طولانی به مسئله‌ی جمعیت شد ادامه پیدا کند، ما ۲۰ سال آینده وارد یک مسیری خواهیم شد که دیگر کار بسیار مشکل خواهد شد. 

۱۵) در داخل کشور، ظرفیتها خیلی بالا است. همه‌ی حرف در جلسه‌ی امشب این است که ظرفیتها فراوان و بی‌نهایت است؛ از بخشی از این ظرفیتها استفاده شده و از بخشی هم استفاده نشده؛ اگر بتوانیم در این تحریمها از همه‌ی این ظرفیتها استفاده کنیم، این تهدید تبدیل به فرصت خواهد شد.

۱۶)  اگر بتوانیم با تکیه بر توان داخلی، تحریم را بی‌اثر کنیم، آن عاملِ تحریم‌کننده هم از تحریم دست برمیدارد؛ چون آنها هم [از تحریم] متضرر میشوند.  الان اروپایی‌ها هم متضررند، منتها روابط درهم‌تنیده اجازه نمیدهد تحریم نکنند. بعضی منتظرند که راه آن طرف باز شود، باز سرِ ماشین را کج کنند به آن سمت. این غلط است.

۱۷)‌ ما باید سیاستهای تکیه به داخل را آنچنان محکم کنیم که اگر تحریمها هم برداشته شد، به آن حرکت تکیه‌ی به داخل ضربه زده نشود.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین