یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 7 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

كلنگ سدخاكي “شهيد سليماني” كاريان با اعتبار 75ميليارد ريال به زمين زده شد

كلنگ سدخاكي شهيد سليماني كاريان به زمين زده شد. به گزارش ميلاد لارستان طي مراسمي با حضور شهبازي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، جعفرپور نماينده مردم در مجلس شوراي…

كلنگ سدخاكي شهيد سليماني كاريان به زمين زده شد. به گزارش ميلاد لارستان طي مراسمي با حضور شهبازي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، جعفرپور نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي، منتصری مدیر کل منابع طبیعی فارس و معاونان وي، حسني فرماندار ويژه لارستان، شريفي بخشدار جويم و برخي از مردم و مسئولين  کلنگ ساخت سد خاکی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال  از محل اعتبارات دولتی و خیرین محلی در  روستای کاریان بخش جویم به زمین زده شد.

در این آئین، شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ضمن تقدیر از همت بلند نیک اندیشان بیان داشت: اقدامات خیرخواهانه موجب باقیات و صالحات خواهد شد و خیرین با این کار نشان دادند دوستدار طبیعت هستندکه اثرات مثبت آن را خواهند دید.

وی با تشکر از خیرین این امر مهم که در آینده باعث سرسبزی و آبادی طبیعت است بیان داشت: از سوی دیگر مشکلات جمعی از کشاورزان که به لحاظ خشکسالی های چندسال اخیر معیشت آنها قدری دچار مشکل شده بود دوباره رونق خواهد یافت و همین كه مردم اثرات مثبت آن را ببینند قطعا سپاسگزار خواهند بود. وي گفت: قطعا این پروژه كه ۲۶ میلیارد ریال آن را خیرین تقبل نموده اند اجرا خواهد شد و در آینده نزدیک نیز امیدواریم اعتبارات تعهد سازمان تامین شود و اثرات مثبت آن را در منطقه ببینیم و امیدواریم این کار نقطه عطفی باشد برای کل استان و فرهنگ سازی شود.

در ادامه خسروشهبازی سرپرست سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور نیز ضمن تقدیر و تشکر از خیرین احداث پروژه خاطرنشان ساخت: ما در کشوری قرار گرفته ايم که میزان بارندگی آن یک سوم متوسط بارندگی دنیاست و منطقه ای است که شکننده می باشد و آنچه که در حقیقت می توان بر اساس آمارهای هواشناسی بیان کرد اینکه هر ده سال، ۱۱ میلی متر از متوسط بارندگی ما کاهش پیدا کرده ،به همین جهت ما نیازمند یک برنامه ریزی جامع هستیم.

وي افزود: ازطرفی میزان سیلاب هایی که داریم و از طرفی هم بیلان آب سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است ومتوسط آبی که برای صنعت،کشاورزی و شرب استفاده می کنیم حدود ۵۳/۵ درصد آن از آبهای زیرزمینی است كه در استان فارس متاسفانه حدود ۷۰ درصد از آبهایی که برای کشاورزی و شرب استفاده می شود از آبهای زیرزمینی است که بحران آن از دیگر نقاط کشور بیشتر است و ما هیچ راهی نداریم جز اینکه بعنوان یک فرهنگ بپذیریم كه در منطقه خشک دنیا قرار گرفتیم.

شهبازي ادامه داد: یکی از کارهایی که می تواند كمي به حل اين معضل کمک نماید کنترل سیلاب و تغذیه آب سفره های زیرزمینی است که می تواند نقش موثری داشته باشد و پروژه اي كه امروز كلنگ آن بر زمين زده شد در همين راستا برنامه ريزي شده  و انتظار من این است که در ساخت پروژه فقط به دو خیر بزرگوار اکتفا نشود و افراد دیگری هم کمک نمایند و مشارکت داشته باشند،ما نیز بخشی از این پروژه را درسال جاری و بخش دیگر نیز در سالهای آتی مساعدت می نماییم.

پس از آن جمشید جعفرپور نماینده مردم شهرستان های لارستان،خنج،گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: ما در منطقه خاصی از کشور هستیم که جزء مناطق کم بارش می باشد و سالهای سال است دچار تنش آب و کم آبی هستیم که امکان انتقال آب میسر نیست و بایستی از سفره های آب زیرزمینی استفاده کنیم و نکته ای که حتما باید مد نظر قرار دهیم بحث استفاده بهینه از همین منابع اندک می باشد.

وي گفت: اگر ما بتوانیم صرفه جویی نمائیم و با استفاده از فناوری بهره های بیشتری از آن ببریم مثمر ثمر واقع خواهد شد. جعفرپور در ادامه اظهار نمود: حضور خیرین منطقه و همچنین تلاش شورای اسلامی روستا نشان دهنده همت بلند آنان است و ان شاالله با همان فرمول مشارکت که در دیگر نقاط پیش رفتیم بتوانیم در کوتاه مدت شاهد بهره برداری این پروژه حیاتی باشیم و ما ‌نیز کماکان جهت پشتیبانی خدمتگزار هستیم.

در پایان جلیل حسنی معاونت استاندار و فرماندار ویژه لارستان ضمن قدردانی از گام مثبت خیرین افزود: یکی از دغدغه های مردم کاریان که به دنبال پیگیری آن بودند همین احداث سدخاکی روستاست که به همت خیرین بزرگوار این امر محقق گردید و ان شاالله که خداوند در دنیا و آخرت به آنان خیر و برکت عنایت فرماید.

پیش از این نیز احمد دلاور معاونت فرمانداری ویژه لارستان بر احداث سد خاکی شهر جویم که مطالعات آن انجام شده،سد تنگ قلات عمادشهر و نصیرآباد درز و سایبان تاکید نمود که هرچه زودتر با همکاری و مساعدت مسئولین مربطه این امر محقق گردد.

لازم به ذکر است طرح کنترل سیلاب و آبخوانداری حوضه کاریان بخش جویم لارستان، با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال که ۲۶ میلیارد ریال آن از سهم مشارکت خیرین(برادران محمدی و پایدار) تامين مي شود به مدیریت معاونت آبخیزداری و اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری لارستان و استان با مساحت ۹۴/۲ کیلومتر مربع به پاسداشت مقام والای شهدا (به نام شهید سپهبد سلیمانی)کلنگ زنی شد. مساحت حوضه آبریز این طرح ۹۴۰۰ هکتار، حجم عملیات خاکریزی ۱۸۴ هزار مترمکعب و حجم عملیات بنایی سنگ  و سیمان این پروژه، ۴۶۰۰ متر مکعب می باشد.

*خبرنگار-آرزو جهان پیما*

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۸:۳۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین