دوشنبه ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۴ب.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

خطر کمبود مازوت؛ احتمال تعطیلی کارخانه سیمان لارستان تا هفته آینده!

عضو هیئت مدیره انجمن سیمان با اشاره به عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مازوت به کارخانه‌های سیمان مازوت‌سوز از سوی دولت، از تعطیلی ۸ کارخانه سیمان مازوت‌سوز کشور از امروز تا…

عضو هیئت مدیره انجمن سیمان با اشاره به عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مازوت به کارخانه‌های سیمان مازوت‌سوز از سوی دولت، از تعطیلی ۸ کارخانه سیمان مازوت‌سوز کشور از امروز تا هفته آینده خبر داد. به گزارش میلادلارستان و به نقل از فارس، محمدرضا احسان‌فر اظهار داشت: ۹ کارخانه سیمان مازوت‌سوز در کشور فعال بودند که یکی از آنها گازسوز شده و ۸ کارخانه دیگر به دلیل عدم دسترسی به گاز مجبور به مصرف مازوت هستند. وی توضیح داد: با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت هر لیتر

مازوت‌ با رشد ۲۱ برابری از ۹۴٫۵ ریال به ۲ هزار ریال رسید و قیمت هر متر مکعب گاز نیز با رشد ۷ برابری به ۷۰ تومان رسید. احسان‌فر ادامه داد: ارزش حرارتی یک لیتر مازوت برابر با یک مترمکعب گاز است در حالی که اختلاف قیمت این دو حامل انرژی بسیار زیاد است.

عضو هیئت مدیره انجمن سیمان با بیان اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، کارخانه‌های سیمان مازوت‌سوز با زیان روبرو شدند،‌گفت: به عنوان مثال، یک کارخانه پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ماهانه ۸۳ میلیون تومان بابت خرید سوخت پرداخت می‌کرد که با اجرای قانون، این رقم به یکباره به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی توضیح داد: ‌این کارخانه‌ها شامل کارخانه سیمان تجارت مهریز،‌سیمان قشم، کاوان بوکان، لارستان، زابل، سیمان خاش و سیمان آذرآبادگان خوی، هستند که مشعل تولید سیمان زابل از ساعت ۸ امشب خاموش می‌شود و کارخانه‌های دیگر به مرور تا هفته آینده تعطیل می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال  که وزارت صنایع سابق از شرکت‌های سیمانی مازوت‌سوز خواسته بود تا نسبت به گازسوز‌کردن کارخانه‌های خود اقدام کنند چرا در این راستا اقدامی نکردید، نیز گفت: این کارخانه‌ها فاصله زیادی تا خط لوله گاز دارند و با این حال برخی از کارخانه‌ها مبالغ پیمانکار را از جیب خود پرداخت کردند و حتی هزینه دریافت انشعاب گاز را نیز پرداخته‌اند ولی با این وجود شرکت گاز به این کارخانه‌ها گازرسانی نکرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه صادرات و نبود زیرساخت‌های لازم از جمله حمل و نقل برای صادرات سیمان، شرکت‌های سیمانی، نمی‌توانند صادرات خوبی داشته باشند. وی با بیان اینکه تاکنون از ذخیره مازوت استفاده کرده‌ایم، گفت: افزایش نرخ ارز کمکی به رشد صادرات نکرده است، زیرا به دلیل نبود زیرساخت‌ها امکان انجام صادرات به راحتی وجود ندارد

یادآور می شود طی نشستی که در اسفندماه۹۱  دکتر جعفرپور با مهندس قاسمی وزیر سابق نفت داشته اند موافقت هایی مبنی بر گاز سوز نمودن سوخت شرکت سیمان لارستان انجام شده بود: “در طول این جلسه دکتر جعفرپور بر ضرورت گازرسانی به کارخانه سیمان لارستان تاکید کرد وتوضیح داد که علاوه بر مزیت های اقتصادی برای این کارخانه ، امکان گازرسانی به دو شهر دهکویه و کورده در مسیر انتقال به کارخانه وجود دارد واین طرح دارای توجیه اقتصادی نیز می باشد . مهندس قاسمی وزیر نفت نیز دستور داد در صورت آمادگی کارخانه سیمان برای سرمایه گذاری در انتقال خط گاز ، از سوی وزارت نفت به انجام این طرح کمک شود .”

حالا باید منتظر ماند: یا این که تعطیلی کارخانه سیمان لارستان را مشاهده نمود و یا سرمایه گذاری شرکت سیمان لارستان و مجموعه همراه مهندس میرسپاسی در گازرسانی به ان حوزه از صنعت لارستان….

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۳:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین