شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۵ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

گزارش|مردم جویم چشم‌انتظار احداث بیمارستان/طی فاصله ۱۰۰ کیلومتری تا مرکز درمانی لار

گروه استان‌ها ـ ‌بخش ۲۸ هزار نفری جویم لارستان برای دریافت خدمات تخصصی و بیمارستانی باید فاصله ۱۰۰ کیلومتری تا لار را طی کنند، تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی مطالبه اصلی…

گروه استان‌ها ـ ‌بخش ۲۸ هزار نفری جویم لارستان برای دریافت خدمات تخصصی و بیمارستانی باید فاصله ۱۰۰ کیلومتری تا لار را طی کنند، تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی مطالبه اصلی مردم این بخش است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازها در یک جامعه دسترسی آسان به درمان و خدمات پزشکی است. از ابتدای انقلاب تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا خدمات درمانی به عدالت در همه نقاط توزیع شود و امروز شاید بتوانیم بگوییم این امر تا حد بسیار زیادی محقق شده است.

با این حال هنوز نقاطی هستند که با وجود برخورداری از خدمات بهداشتی اما از خدمات بیمارستانی و تخصصی محروم هستند؛ بخش “جویم” لارستان یکی از این نقاط است. این بخش با ۲۸ هزار نفر جمعیت به گفته اهالی آن، سال‌هاست منتظر ساخت یک بیمارستان است.

بیمارستان “جویم” در ابتدای راه

اهالی این بخش می‌گویند: «نزدیک‌ترین بیمارستان به مرکز بخش، بیش از ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد یعنی مردم برای کوچکترین کار درمانی باید مسافت زیادی را طی کنند که هم هزینه زیادی برای مردم دارد و هم در این شرایط کرونا سبب ایجاد دلهره و ترس شده است».

این موضوع زمانی جدی‌تر است که شرایط اورژانسی پیش آید، داوود شفیعی بخشدار جویم در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تائید نیاز مردم بخش جویم به بیمارستان و خدمات تخصصی پزشکی می‌گوید: ابتدا در این بخش یک درمانگاه ۱۰ تختخوابه وجود داشت و به‌دلیل نیاز و مطالبه مردم قرار بر این شد که بیمارستان ساخته شود.

براساس گفته‌های وی پس از چندین سال پیگیری مجوز بیمارستان ۳۲ تختخوابی در جویم صادر شد و مردادماه سال گذشته کلنگ بیمارستان به زمین خورد. ساختمان بیمارستان جویم در حال حاضر در مراحل ابتدایی و فندانسیون قرار دارد.

به گفته شفیعی پیمانکار در حال کار است اما تا تکمیل و تجهیز شدن بیمارستان زمان زیادی باید بگذرد در حالی که نیاز مردم به خدمات تخصصی و بیمارستان تابع زمان نیست.

آنطور که بخشدار جویم می‌گوید: مردم این بخش برای دریافت خدمات تخصصی درمان و بیمارستانی باید به شهر لار یا شهر جهرم بروند که فاصله تا شهر لار ۱۰۰ کیلومتر و تا جهرم ۷۵ کیلومتر است این موضوع برای مردم هزینه بسیاری دارد.

به گفته وی ساخت بیمارستان یکی از مطالبات اصلی بخش ۲۸ هزار نفری جویم است و در سفر قریب‌الوقوع استاندار فارس به این بخش نیز مطرح می‌شود.

شفیعی همچنین از نبود پزشک متخصص به‌ویژه تخصص‌هایی که تقاضای زیادی دارد مانند متخصص اطفال و زنان در این بخش سخن می‌گوید و معتقد است که اعزام متخصص برای یک یا دو روز در هفته به جویم، بخشی از نیاز مردم برای دسترسی به خدمات بیمارستانی نیز تامین می‌شود.

باز هم پای کمبود اعتبارات در میان است!

محمدحسین کریمی، رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره روند ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی جویم سخن گفت: در حال حاضر پیمانکار مشغول کار است و ۲ میلیارد تومان نیز برای این بیمارستان اختصاص یافت اما تا زمانی که اعتبارات کامل نشود نمی‌توان زمان مشخصی را برای پایان بیمارستان تعیین کرد.

وی درباره دور بودن مردم از خدمات تخصصی می‌گوید: در دیگر بخش‌ها نیز به‌همین صورت است یعنی مردم “بنارویه” و دیگر بخش‌های لارستان نیز برای دریافت خدمات تخصصی و بیمارستانی به مرکز شهرستان مراجعه می‌کنند و این تنها مشکل مردم جویم نیست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه مرکز جامع سلامتی در این بخش دایر است که خدمات بهداشتی و عمومی را در اختیار مردم قرار می‌دهد اذعان می‌کند که خدمات تخصصی و بیمارستانی در این بخش ارائه نمی‌شود.

کریمی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بیمارستان بخش جویم را حدود ۲۵ میلیارد تومان اعلام می‌کند که باید این اعتبارات محقق شود تا بتوان بیمارستان را تکمیل کرد.

به نظر می‌رسد گره‌زدن تمامی مشکلات به اعتبارات دولتی ساده‌ترین راهی است که از سوی مسئولان امر بیان می‌شود در صورتی‌که همه می‌دانیم در شرایط کنونی کشور، تخصیص اعتبارات با مشکلات بیشتری همراه است.

همان‌گونه که در دیگر عرصه‌ها روش‌های ابتکاری در نظر گرفته شده، می‌توان با راهکارهای ساده مانند اعزام متخصص به بخش‌های مختلف به ویژه بخش جویم مقداری از نیاز مردم را تامین کرد.

گزارش از حلیمه زارع

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۳:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین