سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

رخت نیکوکاری بر قامت پیکارگران با کرونا در لارستان

مصیبت‌ها،پیچیدگی‌ها و پیامدهای مرگباری تاکنون بر جوامع تحمیل کرده است؛ همین مصائب برخی افراد نیک را به تکاپو برای مقابله با این ویروس واداشته که از خلال این کوشش‌ها نتایج…

مصیبت‌ها،پیچیدگی‌ها و پیامدهای مرگباری تاکنون بر جوامع تحمیل کرده است؛ همین مصائب برخی افراد نیک را به تکاپو برای مقابله با این ویروس واداشته که از خلال این کوشش‌ها نتایج خوب و چه بسا برجسته محقق شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، خوب به یاد داریم آن روزها و به خصوص دو هفته نخست ورود این بیماری مرگبار به وطن، کمبودها و نبود محسوس تجهیزات و وسایل و لوازم ضروری بهداشتی در بیمارستان ها و مراکز درمانی نمود یافت و  ستادهای مبارزه با کرونا و کادر درمان و پیش قراولان مبارزه با این دشمن مرموز را با چالش های اساسی روبرو ساخت.

در روزهای نخستین ورود کرونا یکی از بزرگترین و اصلی ترین مشکل برای مقابله و مواجهه با این بیماری مرموز ،کمبود وسایل و تجهیزات و بسته کامل حفاظتی از جمله ماسک، عینک، دستکش، گان (لباس حفاظتی)، الکل، مواد و ژل ضدعفونی کننده بود.

همواره این جمله ناخوشایند بر ورودی داروخانه ها نقش بسته بود که  ماسک نداریم سوال نفرمائیدکه بر روی اعصاب و روان مردم جولان می داد و به عنوان سوژه اصلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود و گلایه ها و اعتراض ها از نبود این اقلام نیز کار را برای اعضای ستاد کرونا در استان ها سخت کرده بود.

نیک اندیشان و تبدیل تهدید به فرصت

در چنین شرایط خاص و دشوار و با همه بیم و هراس و اضطراب و رنج ناشی از بروز و هجوم بیماری کرونا، جرقه ای از امید و دلدادگی و پیوندهای عمیق نوع دوستی میان ملت و دل های پاک و نیک اندیش زده شد و همت بلند نیک اندیشان این تهدید و مصیبت را به فرصت تبدیل کرد و موجی از همنوایی و همدلی وصف ناپذیر در کشور شکل گرفت.

کارشناسان مسایل اجتماعی معتقدند: یکی از موضوعات مهم جامعه در هنگام مواجهه با بحران های مختلف ، رفتار جمعی و واکنش مردم نسبت به بروز یک حادثه و بحران است که در این زمینه باید افزایش آگاهی عمومی و تعلیم به‌موقع نسبت به خطرات احتمالی و راه‌های شناخت این خطرات مورد توجه قرار گیرد.

حفظ انسجام، همدلی ، وحدت و یکپارچگی جامعه و مردم نسبت به شرایط بحرانی بهترین و مناسب ترین راهبرد در مواجهه با چالش های فرا رو و پیامدهای منفی بروز آن بحران قلمداد شده است.

دست های مهربان به کمک آمدند

همین فشارها و نیازها و البته تهدید کرونایی باعث شد تا بسیاری از جوانان متعهد ، جهادگر، خلاق و البته انسان های نیک اندیش در گوشه و کنار این مملکت پا به عرصه فعالیت و دانش و کارافرینی گذاشته و با روحیه همدلی و جهادگونه کارهای بزرگی را خلق کنند.

بسیاری از خانه ها و حتی پادگان های نظامی به کارخانه و کارگاه های تولید ماسک تبدیل شدند، واحدهای تولیدی راکد تکان خوردند و عزمی راسخ و موجی از همدلی و تلاشی دوباره در مردم شکل گرفت که شاید بعدها و با تحلیل و سنجش های جامعه شناختی اثرات و برکات این اقدام ها بیشتر نمایان شود.

اگر از آن سو پزشکان و پرستاران در خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا و درمان بیماران کرونایی به عنوان ایثارگران و جهاد گران این عرصه قلمداد می شوند نقش عوامل پشتیبانی در پشت این نبرد نابرابر با این ویروس نیز چیزی کمتر از پیشتازان این عرصه نیست و آنان نیز باید گرامی داشته شوند.

ارزش کار بسیاری از افراد نیک اندیش بویژه کارگران و تولیدکنندگان تجهیزات مواد شوینده و بهداشتی که در تلاش برای تامین نیازهای اولیه و پشتیبان کادر درمانی جانانه مشغول فعالیت و ایثار هستند نیز شایسته پاداش و تقدیر است و اهمیت کارشان کمتر از ایثارگران خطوط مقدم در این عرصه نیست.

کرونا، محل آزمون اندیشه های پاک

کرونا  به عنوان پدیده‌ای فراگیر، خود را در گستره ای وسیع تحمیل کرده است و در حقیقت محل آزمونی برای بسیاری از مردم بویژه خیران و افراد نیک اندیشی شد که بالاترین عبادت و برکات زندگی خود را در سایه کمک به همنوع خود در چنین شرایط و موقعیت هایی جست و جو می کنند.

کارگاه تولیدی باب الحوائج در شهرستان لارستان نمونه و مصداقی عینی از اوج همدلی ها، زیبایی و ایثارگری و جهاد است که نیکوکاران به التیام دردهای مردم اقدام کرده اند.

چشم‌های دوخته شده به چرخ های خیاطی

متولیان امر و حتی کارگران و جهادگران این کارگاه کوچک تولیدی که در اوایل آغاز فعالیت آن به نیت ۷۲ یار باوفای کربلا اقدام به تاسیس و راه اندازی آن در سال ۹۱ کرد هیچگاه فکر نمی کردند که روزی چشم ملتی به همت بلند و چرخ های خیاطی آنان دوخته می شود و در کنار کادر درمان آنان نیز لقب قهرمان و ایثارگر به خود می گیرند.

مسئول این کارگاه تولیدی میگوید: در اوایل کار و از همان سال ۹۱ تولید لباس و لوازم پزشکی و بیمارستانی از جمله اهداف و برنامه های این کارگاه بود و با بیمارستان و مجموعه علوم پزشکی لارستان همکاری داشتیم.

خانم حیران می گوید: با درخواست دانشکده علوم پزشکی و مسئولان و ستاد مدیریت کرونا در شهرستان و نیازی که برای کادر درمان احساس شد خط تولید را تغییر دادیم و از حدود چهار ماه گذشته بیشتر به تولید ماسک، گان و بسته کامل لوازم بهداشتی برای مراکز کرونایی اقدام می کنیم.

وی بیان کرد: ظرف چهار ماه گذشته  بیش از ۲۰۰ هزار عدد ماسک در این کارگاه تولید شده و در اختیار کادر درمان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: البته برخی از نیازمندی هایی که در برخی نهادهای حمایتی در زمینه اقلام و لوازم بهداشتی هست نیز در این کارگاه تولیدی تامین می شود و به صورت رایگان در اختیار افراد کم بضاعت قرار می گیرد.

یکی از مزیت های این کارگاه تولیدی زنانه بودن آن است که علاوه بر تامین و کمک به کادر درمان و جامعه پزشکی برای دختران کم بضاعت و زنان سرپرست ایجاد اشتغال و احساس آرامش کرده است.

حیران می گوید: در اوایل راه اندازی این کارگاه تولیدی که زیر مجموعه نهاد خیریه هاشمی نژاد فعالیت می کند با نیت ۷۲ تن بود که با توجه به مشکل بیکاری و نبود شرایط اشتغال برای جوانان این تصمیم و با این نیت گرفته شده است.

آموزش های رایگان

این خانم نیک اندیش می گوید: این کارگاه تولیدی با هدف اشتغالزایی  افراد جویای کار را قبل از ورود حداقل به مدت ۵ ماه و زیر نظر و نظارت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین تامین اجتماعی آموزش رایگان می دهد.

به طور میانگین حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر در این کارگاه مشغول هستند که برخی به دلایل برخی مشکلات شخصی از ادامه کار انصراف داده اند.

کمک به کادر درمان و احساس غرور

برخی از کارگران با سابقه بیش از سه تا چهار سال فعالیت خود می گویند: فعالیتی که ظرف چهار ماه گذشته در تولید ماسک و رفع نیازها و تولید اقلام بهداشتی برای بیمارستان ها داشته ایم به اندازه همه سال های فعالیت ارزشمند بوده و از این کار احساس غرور می کنیم.

سارا مهدی فر یکی از کارگران وخیاطان این کارگاه تولیدی می گوید: تا قبل از ورود به این واحد تولیدی همواره دچار مشکلات شدید مالی بودم و قادر به تامین مخارج زندگی ام نبودم.

یک زن سرپرست خانوار نیز می گوید: از زمانی که در این کارگاه تولیدی مشغول هستم روحیه و نگاهم به زندگی نیز تغییر کرده و احساس خوشبختی در وجودم موج می زند.

او گفت: از اینکه می بینم قدمی در راه پشتیبانی از مردم و کادر درمانی برای مقابله با این بیماری مرگبار کرونا برمی دارم احساس خوشبختی می کنم.

یکی از زنان دیگر سرپرست خانوار، مسئولان کارگاه و متولیان امر در راه اندازی این واحد تولیدی را فرشتگان زندگی خود قلمداد کرد و از اینکه توانسته از این راه کمک خرج زندگی برای پنج سر عائله خود تامین کند خوشحال بود.

حمایت از کارگاه های تولیدی فعال در دوران کرونا

مدیر تامین اجتماعی شهرستان لارستان با استقبال از راه اندازی چنین کارگاه های تولیدی که هم زمینه اشتغال جوانان را فراهم می کنند و هم پاسخ به تامین نیازهای مبرم جامعه در چنین شرایط بحرانی هستند، پشتیبانی از  چنین کارگاه هایی را اولویت سازمان خود عنوان کرد.

روح الله رحیمی در مصاحبه با ایرنا افزود: با توجه به نظارت مستمر و بازدیدهای میدانی از کارگاه های تولیدی و اشتغالزایی در شهرستان ، کارگاه تولیدی باب الحوائج یکی از واحدهای فعال ، منظم ، پویا و در عین حال ضروری در این شهرستان است که به جد مورد حمایت قرار دارد.

وی با اشاره به برخی مشوق های دولتی برای حمایت از کارفرمایان این واحدهای تولیدی گفت: کارفرمایانی که ۱۰ درصد بدهی بیمه کارگران خود را تا خردادماه پرداخت کرده اند اداره تامین اجتماعی نسبت به تقسیط ماه های باقی مانده تا پایان سال برای آنان اقدام خواهد کرد.

رحیمی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی و دولت برای افزایش رغبت و کمک به کارفرمایان اقدام به امهال(مهلت دهی) بدهی سهم بیمه ای آنان به مدت چهار ماه گذشته و از زمان بروز بیکاری ناشی از کرونا کرده که کارگاه تولیدی باب الحوائج نیز از جمله این واحدهایی بوده که مشمول اجرای این طرح ها و مشوق ها شده است.

وی ادامه داد: اعلام سابقه بیمه ای به صورت خودکار ، عدم مراجعه حضوری برای تمدید دفترچه های درمانی و همچنین تشکیل پرونده ها و درخواست های کارگران برای دریافت وام به صورت الکترونیکی از دیگر اقدامات و مشوق های لازم برای کارگاه های تولیدی فعال در شهرستان لارستان بوده است.

رویکرد اداره کار به کارگاه های فعال بیش از نظارتی، حمایتی است

عبدالمهدی قاسمی رئیس اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی شهرستان لارستان نیز با اشاره به رویکرد حمایتی و نظارتی این نهاد گفت: کارگاه تولیدی باب الحوائج با رعایت اصول مبتنی قوانین حاکم کارگر و کارفرما یکی از واحدهای فعال و مورد رضایت و با کمترین موارد تخلفی بوده است.

وی بیان کرد: این کارگاه تولیدی با حدود ۱۸ تا بالای ۲۰ نفرکارگر مشمول اجرای مواد یک و دو قانون کار است و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر نظارت های مستمر و ملاحظات رعایت حق و حقوق کارگر و کارفرما رویکردهای حمایتی خود از حمایت فعالان و تولیدکنندگان و کارفرمایانی که زمینه اشتغال جوانان را فراهم می کند نیز دریغ نخواهد کرد.

قانون کار جمهوی اسلامی مشتمل بر ۲۰۳ ماده و ۱۲۱ تبصره هست که مواد ۱ و ۲ آن کارفرمایان و کارگران در واحدهای تولیدی و کارخانه های با بیش از ۱۰ کارگر را مشمول می شود.

قاسمی گفت: ماده یک مربوط به قانون کار به کارفرمایان، کارگران، کارگاه‌ها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی است که همه موظف به رعایت واجرای آن هستند.

ماده ۲ نیز در خصوص کارگران هست و به موجب این ماده، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست‌کارفرما کار می‌کند.

تولیدات با کیفیت

مدیر بیمارستان امام رضا( ع) در لارستان با اشاره به تولید با کیفیت وسایل و تجهیزات بهداشتی و پزشکی از جمله ماسک ، گان و لباس های بیمارستانی در کارگاه تولیدی باب الحوائج لار  گفت: استاندارد و کیفیت تولیدات این کارگاه به تایید وزارت بهداشت رسیده است.

حمید فاضل نیا در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: با توجه به بازدیدهای مستمر و نظارت های دوره ای از این کارگاه تولیدی یکی از منظم ترین ، با کیفیت ترین و به روز ترین تولیدهای بیمارستانی در این واحد تولید و در بین کادر درمان و بیمارستان ها توزیع می شود.

وی بیان کرد: البته رویکرد مجموعه دانشکده علوم پزشکی و کادر درمان در راستای شعار محوری امسال مبنی بر جهش تولید نیز حمایت از این کارگاه هی تولیدی داخلی است.

فاضل نیا گفت: نام این کارگره تولیدی همچنین در سامانه وزارت بهداشت به عنوان یکی از واحدهای موثر در تامین وسایل و تجهیزات و لوازم بهداشتی و درمانی ثبت شده است.

کمک بیش از ۱۰۰ میلیار ریالی خیرین لارستانی برای مقابله با کرونا

مردم لارستان همواره در بحث نیک اندیشی و خیراندیشی در کشور و استان فارس زبانزد بوده و هستند؛نیک اندیشان این شهرستان تهدید کرونا را به فرصتی برای جلوه‌گر ساختن عینی نوعدوستی و کمک به نیازمندان تبدیل کردند.

کمک های خیرین و نیک اندیشان لارستانی به همین جا ختم نشده و آنگونه که معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان می گوید خیرین لارستانی از زمان شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات بیمارستانی و تهیه و توزیع بسته های معیشتی کمک کردند.

جلیل حسنی اظهار داشت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در این منطقه  اقدامات لازم برای مهار این بیماری آغاز شد که در مرحله نخست بحث تب سنجی، غربالگری، کنترل ورود و خروج به شهرستان، بخش ها، شهرها و روستاها در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار ویژه شهرستان لارستان گفت: همچنین مراکز اقامتی، سیاحتی و بازار در شهرستان تعطیل شدند که مردم همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشتند.

وی گفت: همزمان با این اقدامات تهیه و توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز در شهرستان در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه نیز افزون بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی تولید و در اماکن، میدان های میوه و تره بار، هشت شهر، پنج بخش و ۱۲۰ روستا توزیع شد.

وی ادامه داد: همچنین بیش از ۵۵۰ هزار ماسک و ۱۸۶ هزار دستکش با حمایت خیرین و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی توسط مراکزی که در لارستان راه اندازی شده بود، تولید و توزیع شد.

معاون استاندار فارس گفت: در طول این مدت خط تولید برخی از کارگاه ها و کارخانه ها  به  تولید ماسک  تغییر یافت و اداره فنی حرفه ای کارگاه هایی را برای تولید ماسک راه اندازی کرد.

حسنی افزود: حدود ۷۳ دستگاه تب سنج دیجیتال با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیون تومان از سوی خیرین  خریداری شد که از این تب سنج ها در تمام هشت شهر و ۶۰ روستای شهرستان استفاده شد.

وی ادامه داد: بیش از ۴۵۰ هزار تب سنجی در سطح شهرها، بخش‌ها و روستاهای شهرستان داشتیم.

معاون استاندار فارس گفت: خیرین لارستانی همچنین مشارکت بسیار خوبی در تامین اقلام مصرفی و تجهیزات بیمارستان ها داشتند و در این زمینه رقمی افزون بر ۲۵ میلیارد ریال اقلام بیمارستانی خریداری کردند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین