شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۶ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

میرپور: قرارداد خواهر خواندگی با مسقط را در برنامه داریم/قلعه نوی: معاونت علمی کمک می کند تا لارستان “هاب” صادرات دانش بنیان ها شود/علیشیر: راه اندازی مرکز رشد انرژی های نو در دستور کار است

در نشست مسئولان شورای شهر لار با رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و هیات همراه که روز گذشته در محل شورای شهر لار برگزار شد…

در نشست مسئولان شورای شهر لار با رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و هیات همراه که روز گذشته در محل شورای شهر لار برگزار شد موارد مختلفی در خصوص توسعه زیرساختی صادراتی منطقه لارستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. اهم سخنان مسئولان در این جلسه به شرح زیر است:

میرپور: ۸۰ درصد مردم لارستان به نوعی با کشورهای حاشیه خلیج فارس مرتبط اند

لارستان با توجه به نزدیکی به استان هرمزگان و بنادر مختلف دارای یک موقعیت خاص و ویژه از نظر ترانزیتی است. ظرفیت دیگر لارستان وجود فرودگاه بین المللی و  ارتباطات خوبی است که با کشورهای حوزه‌ حاشیه خلیج فارس ایجاد شده است و مردمانی از لارستان در آن مناطق مشغول به فعالیت هستند. شاید ۸۰ درصد مردم شهرستان به نوعی با کشورهای خلیج فارس در ارتباط هستند. یکی دیگر از این ظرفیت های منطقه حوزه درمانی است که بیمارستان لار دارای ظرفیت های خوبی است که میتواند توریسم پذیر باشد.

میرپور: عقد قرارداد خواهر خواندگی در دستور کار شورای شهر لار است

یکی از فعالیت هایی که شورای شهر در حال برنامه ریزی آن در زمینه توسعه ارتباطات خارجی می باشد انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با برخی شهرهای حوزه خلیج فارس است که بتوان با این اتفاق تفاهم نامه هایی در زمینه های مختلف برقرار نمود. همچنین از طریق امور بین الملل شهرداری ارتباطات بین الملل را میتوان ایجاد نمود . از جمله فعالیت های دیگر که شهرداری لار آن را به انجام رسانده انعقاد قرارداد با مرکز رشد واحد‌های فناوری است و  خدماتی را در این زمینه به مرکز رشد ارائه داده است.

میرپور: در حوزه گیاهان دارویی لارستان می تواند محور صادراتی باشد

محصولاتی در شهر لار وجود دارد از جمله داروهای گیاهی که از مناطق کوهستانی لار استخراج میشود و به شکل خام به کشورهای حاشیه خلیج فارس با قیمتی ارزان ارسال می شود. از جمله این گیاهان  گیاه آنغوزه است که با قیمت پایین صادر می گردد.  روی این موارد فعالیت نمود و این پتانسیل وجود دارد که دز این زمینه نیز به سمت بین المللی شدن حرکت کنیم. موارد فوق نیازمند نیازمند کمک و همیاری مسئولین کشوری است .

عسکری از اعضای شورای شهر: سرمایه کلان لارستانی ها نیازمند اعتماد سازی از سوی دولت است
وجود سرمایه های کلان در لارستان نیازمند حمایت و اعتمادسازی از سوی دولت است تا تجار لارستانی بدلیل این اعتمادسازی  پول  خود را به خارج نبرند و با سرمایه گذاری در منطقه خود موجب اشتغالزایی شوند. افراد تحصیلکرده زیادی از منطقه لارستان هستند که به خارج از کشور رفته اند و علم خود را در آنجا خرج می کنند. ما آمادگی خود را اعلام می کنیم که برنامه های پیشنهادی از سوی مسئولین کشوری را دنبال کنیم تا به نتایج خوبی دست یابیم.

قلعه نوی: چاره ای جز این نداریم که از اقتصاد نفتی جدا شویم

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از محدود نهادهای دولتی است که عمده فعالیت های آن با بخش های خصوصی در رابطه است. بحث این حوزه بر پایه جداسازی  اقتصاد نفتی و اتکا به  اقتصاد غیر نفتی است که  در این مسیر نهاد اصلی نیروی انسانی است و باید شرکت های دانش بنیان از طریق شتابدهنده هایی از جمله صندوق های ریسک پذیر  توانمند شوند تا  ایجاد اشتغال مناسب میسر گردد

زمانی شعار ما این بود که از اقتصاد نفتی خارج شویم اما الان یک اجبار است و چاره ای جز این نداریم. مخصوصا در این شرایط کرونا صادرات  کاهش پیدا کرده است و تحریم نیز مزید بر این علت شده است. پس ناچارهستیم از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت نمائیم.

قلعه نوی: ۲ مزیت لارستانی ها نسبت به کل کشور

هر کدام از مناطق ایران دارای مزیت هایی هستند که می توانند در اقتصاد و زیست بوم ایران جایگاهی برای خود ایجاد نمایند. این اتفاق باعث می شود هم نوسعه در خود منطقه صورت گیرد و هم اینکه موجب شکوفایی کشور گردد. مزیت خوب منطقه لارستان این است که دارای رابطینی است که در حوزه خلیج فارس فعالیت می نمایند که می توان به عنوان یک نگاه تجاری و بازرگانی در حوزه کسب و کار از آنها بهره برد. مزیت دیگر این منطقه وجود فرهنگ، تعصب و تمدنی است که باعث می شود تجار لارستانی در منطقه خود سرمایه گذاری نمایند و شهرستان خود را توسعه دهند. این اتفاق بر عکس برخی نقاط کشور است که افراد پول خود را به خارج از کشور می برند.

قلعه نوی: معاونت علمی کمک میکند که لارستان هاب صادرات محصولات دانش بنیان در جنوب کشور شود

باید بزرگان و متفکرین شهر با یک سیاست گذاری مناسب و تعریف پروژه های خوب باعث سرمایه گذاری در منطقه شوند تا از این اتفاق شهرستان نیز توسعه پیدا کند.  معاونت علمی فناوری در این خصوص کمک می کند  که منطقه را به یک هاب صادراتی و بازرگانی حوزه دانش بنیان در جنوب و خلیج فارس تبدیل گردد.  معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برنامه های مفصلی در جهت ارتباط با ایرانیان خارج از کشور در حال اجرا دارد و از قبل آنها شرکت های دانش بنیانی را در کشور ایجاد نموده و تا بحال کارگاه های مختلفی نیز با همکاری و ارتباط بین المللی برقرار شده است.  می توان تمام مشکلات را از طریق تعامل و همکاری نهاد نیروی انسانی از بین برد.

عبدالخالق اسدی تاجر لارستانی: اگر دولت حمایت کند، تجار لارستانی بازاریاب خوبی در کشورهای همسایه اند
اگر دولت از شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که در لارستان فعال هستند حمایت نماید تجار  لارستانی می توانند بازاریاب خوبی برای فروش محصولات در کشورهای حوزه خلیج فارس باشند. تجار لارستان روابط خوبی با مسئولین و حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس دارند که این امر یک امتیاز بزرگ به حساب می آید. همچنین با شرکت های مختلف در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در منطقه رابطه های خوبی وجود دارد.

 لارستان به دلیل نزدیکی به بندرعباس و دارا بودن فرودگاه بین المللی دارای موقعیت مناسبی است ولی حمایت والای مسئولین را می طلبد که از تجار منطقه حمایت نمایند و به شرکت ها کمک کنند تا صادرات منطقه تسهیل گردد. تجار منطقه نیز تعهد می نمایند که برای بازاریابی محصولات کمر همت ببندند.

علیشیر : فاز صفر فناوری در منطقه کلید خورد،‌ در تلاشیم تا کریدور صادراتی فناوری جنوب کشور شویم

در حدود سه ماهی که دفتر نماینده شهرستان کار خود را شروع کرده ایم مرتب در حوزه فناوری و علمی جلساتی را با مسئولین برقرار نمودیم و در حال حاضر بعنوان فاز صفر برنامه در مرحله ای قرار داریم که مسئولینی از دولت در منطقه حضور پیدا کرده اند و پس از این گام های محکم تری خواهیم برداشت تا بتوانیم لارستان را به کریدور صادرات جنوب کشور تبدیل نمائیم و امیدواریم منطقه به آن چیزی که حق  هست دست یابد.

علیشیر:‌ به دنبال راه اندازی مرکز نوآوری انرژی های نو در منطقه هستیم

در کنار ساخت و تجهیز مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان به دنبال این هستیم تا مرکز نوآوری انرژی را در منطقه ایجاد نمائیم. در جلسه با ریاست شهرک های صنعتی فارس نیز پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی ۳هزار هکتاری با محوریت انرژی مطرح گردیده  و به دنبال این مهم خواهیم بود. شاید وجود پتروشیمی در منطقه از لحاظ ایجاد اشتغال کمک کننده باشد اما باید اذعان کرد که زیرساخت های این مهم همچون آب و برق در منطقه با مشکلاتی همراه است اما اگر در حوزه انرژی تجدیدپذیر فعالیت صورت پذیرد میتوان اشتغال پاک را در منطقه به وجود آورد که ویژگی منحصر به فرد منطقه به حساب می آید.

لارستان دارای تجاری است که در سراسر کشور و حتی خلیج فارس ایجاد اعتماد نموده اند که این خود یک ویژگی مهم به حساب می آید. از مسئولین درخواست داریم که پروژه ای در جهت شناسائی افراد برجسته در لارستان با کمک مسئولین منطقه ای ایجاد گردد تا از ظرفیت آنها بهره برده شود.

 

علیشیر: مسئولین کشوری قول تجهیز مزکر رشد لارستان داده اند

موارد مختلفی را در حوزه علم و فناوری پیگیر هستیم. اولین موضوع  تجهیز مرکز رشد واحدهای فناوری لارستان است که قول های آن داده شده است و به دنبال بین المللی کردن این واحد هستیم. توقع داریم راه اندازی و بهره برداری مرکز رشد لارستان در همین دولت به اتمام برسد و با کمک مسئولین کشوری زودتر تجهیزات نیز در آن مستقر گردد.

علیشیر: این قول را از مسئولین گرفته ایم که پس از کرونا تهران از  ۵۰ تاجر بازرگانی منطقه لارستان میزبانی کند

اگر در حوزه توریسم اقتصادی منطقه فعال گردد هر یک از این شرکت ها می توانند دفتری در منطقه افتتاح نمایند و موجب رشد شغلی بالای منطقه شوند. باید مسئولین منطقه بصورت جدی به این موضوع بپردازند. لارستان ظرفیت  صادراتی بسیار بالایی دارد که شرکت های مختلفی را می تواند به منطقه روانه کند. قول این را گرفته ایم که با مساعد شدن اوضاع کرونا در پایتخت و با هزینه دولت مسئولین میزبان پنجاه نفر از تجار بازرگانی منطقه باشند تا از ظرفیت این افراد بهره خوبی برده شود.

 

علیشیر: پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری کشوری را ارائه داده ایم

پیشنهاد دیگر ما با توجه به داشتن کارت بازرگانی بسیاری از تجار لارستانی ایجاد اتاق بازرگانی و فنآوری بین لارستان و هر یک از کشورهای حوزه خلیج فارس است. پیشنهاد دیگر ما ایجاد صندوق های مشترک بین لار و مدیران عامل شرکت های سرمایه گذاری کشوری است تا از ظرفیت افراد هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فکری بهره کافی برده شود.

موضوعی دیگر که درخواست مساعدت داریم بحث اتمام پروژه کتابخانه مرکزی لار است که برای آن تلاش های زیادی کرده ایم تا بودجه آن اخذ گردد اما از سازمان برنامه و بودجه و بخش های دیگر قول خاصی دریافت نکرده ایم. به دنبال این مورد هم هستیم با توجه به اینکه بسیاری از لارستانیها فرزندان خود را برای تحصیل به کشورهای دیگر اعزام می کنند پردیس علوم پزشکی را در منطقه دایر کنیم تا از این ظرفیت توسط مردم منطقه بهره برده شود و امیدواریم این موضوع به نتیجه بیانجامد تا توریسم آموزشی را نیز در منطقه فعال نمائیم

 یکی از اتفاقات مثبتی که توسط مرکز آموزشی فنی و حرفه ای لارستان در ایام کرونا در حال انجام است آموزش موارد تعمیراتی به لارستانیهای مقیم عمان است که این افراد با توجه به تعطیلی رستوران ها در حوزه خلیج فارس می توانند کارهای تعمیراتی را بعنوان یک فعالیت درآمدزا انجام دهند.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “میرپور: قرارداد خواهر خواندگی با مسقط را در برنامه داریم/قلعه نوی: معاونت علمی کمک می کند تا لارستان “هاب” صادرات دانش بنیان ها شود/علیشیر: راه اندازی مرکز رشد انرژی های نو در دستور کار است”

  1. اندر خواهر خواندگی لار گفت:

    ابن کارها جنبه نمادین دارد. ودردی از شهر ما. درمان نمیکند الات سالهاست. تهران وشیراز. و….‌خواهر خوانده. در. اروپا. دارند. تنها جنبه. نمایشی. وتشریفاتی. دارد. لار باید. با. لامرد. در کورس. پیشرفت. قرار. گیرد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین