جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 29 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

بررسی محرومیت و نیازهای روستاهای بخش مرکزی لارستان

طی آئینی با حضور مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان فارس، محرومیت ها و نیازهای بخش مرکزی لارستان مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش میلاد لارستان در شامگاه دوشنبه…

طی آئینی با حضور مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان فارس، محرومیت ها و نیازهای بخش مرکزی لارستان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش میلاد لارستان در شامگاه دوشنبه ۷ مهرماه ۹۹ همایش تقدیر از شهرداران و دهیاران بخش مزکزی لارستان با حضور مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان فارس، معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، شهردار لار، بخشدار مرکزی لارستان، سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه لارستان، اعضای شورای اسلامی شهر لار، دهیاران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شهید امامی فرمانداری لارستان برگزار شد.

بخش مرکزی لارستان ۵۵ درصد جمعیت  لارستان را در خود جای داده است

در  این مراسم بخشدار مرکزی لارستان با بیان اینکه لارستان دارای ۵ بخش است که بخش مرکزی آن شامل ۴ شهر، ۲۴ دهیاری، ۳ دهستان و یک هزار و ۵۱۳ نقطه است، اظهار داشت: بخش مرکزی لارستان ۶۵ درصد وسعت و ۵۵ درصد جمعیت شهرستان را در خود جای داده است.

علی پیروز با بیان اینکه فاصله مرکز بخش تا روستاها و مناطق مختلف بسیار زیاد است و این پراکندگی باعث ایجاد مشکلاتی از بابت توزیع امکانات به بخش ها شده است، افزود: ما نیازمند توجه ویژه مسئولین در جهت حل مشکلات روستاها و بخش ها هستیم .

مناطق محروم لارستان محروم شناخته نمی شوند

در ادامه امام جمعه لارستان نیز در سخنانی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در منطقه لارستان با آن روبرو هستیم این است که مسئولین باور ندارند این منطقه دارای مناطق محروم است، گفت: زمانی که گزارش عملکرد منطقه در مورد رزمایش همدلی به مسئولین ارائه دادیم در حالیکه تعجب می‌کنند از ما میپرسند مگر لارستان دارای منطقه محروم است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمختار موسوی خرم با اشاره به اینکه مناطقی در لارستان وجود دارد که مردم در کَپر زندگی می کنند، افزود: منطقه درز و سایبان و صحرای باغ جز محروم ترین مناطق لارستان هستند.

وی با تأکید بر اینکه مناطق محروم لارستان نیازمند توجه ویژه مسئولین هستند، تصریح کرد: در حال حاضر مناطقی در لارستان وجود دارد که سابقا جز منطقه محروم به حساب می آمدند اما در حال حاضر بعنوان منطقه محروم به حساب نمی آیند در حالیکه کماکان محرومیت آنها موجود است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه لارستان منطقه وسیعی است و جاده های خوبی ندارد، خاطر نشان کرد: لارستان نیازمند استقرار امکانات و نیروی پزشکی و آتش نشانی در مناطق محروم است مثلا در روستای «اوه» اگر کسی بیشتر مشکل پزشکی پیدا کند ممکن است تا رسیدن به بیمارستان دوام نیاورد و توقع می رود نیروی پزشکی و تجهیزات بیمارستانی و آتش نشانی در مناطق روستایی مستقر شود.

اینترنت، عدم گازرسانی، کمبود ماشین‌آلات، گرانی زمین و عدم تخصیص قیر رایگان اهم مشکلات روستاها در بخش مرکزی لارستان

در این نشست همچنین جواد رمضانی دهیار روستای براک و نماینده دهیاران بخش مرکزی لارستان با بیان اینکه در روستاها و مناطق بخش مرکزی لارستان مشکلات زیادی دیده می شود که اغلب بخش ها و روستاها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: نخستین مشکل وضع اسفناک اینترنت و تلفن ثابت است که بجز ۲ روستا که به بخش مرکزی نزدیک‌اند بقیه با مشکل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به وضع حال حاضر مخصوصا از بابت تدریس مجازی دروس دانش آموزان مشکلات فراوانی را تحمل می کنند تا درس خود را بگذرانند، افزود: متاسفانه تحصیل مجازی و نبود امکانات و زیرساخت لازم به تحصیل دانش آموزان لطمه وارد کرده است.

رمضانی دومین مشکل روستاهای بخش مرکزی لارستان را عدم گازکشی روستاها برشمرد و افزود: عدم تخصیص ماشین الات خدماتی به روستاهای بخش مرکزی مانند ماشین حمل زباله یکی دیگر از موارد مورد نیاز است.

دهیار روستای براک با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از ماشین آلات مستهلک شده اند، تصریح کرد: مشکل بعدی عدم تخصیص قیر رایگان است و برخی از دهیاری ها با توجه به قول سال ۹۶ که تخصیص قیر رایگان را اعلام کرد اقدام به آماده سازی زیرساخت و صاف کردن و جدول کشی کردند اما متاسفانه در این مرحله متوقف شده اند.

نماینده دهیاران بخش مرکزی لارستان اضافه کرد: پنجمین موضوع عدم تفکیک درست اراضی روستایی است و مورد آخر هم میتوان به افزایش بی دلیل قیمت زمین در بخش ها و روستاها اشاره کرد که موجب ایجاد مشکل برای جوانان جویای خانه شده است .

دامداری های کوچک در روستاهای لارستان احداث می شود

در این مراسم، معاون استاندار و فرمانداری ویژه لارستان یکی از الزامات و اولویت روستاهای لارستان را اختصاص قیر رایگان به آنها دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در بسیاری از روستاها و بخش ها زیرساخت های لازم جهت آسفالت صورت گرفته است اما به دلیل عدم تخصیص قیر رایگان این زیرساخت ها و کارهای عمرانی رها شده و ممکن است به مرور زمان این زیرساخت ها از بین برود و در آینده دوباره کاری صورت پذیرد.

جلیل حسنی اختصاص ماشین آتش نشانی را یک نیاز دیگر روستاهای لارستان برشمرد و افزود: ایستگاه آتش نشانی در برخی بخش ها توسط خیرین ساخته شده اما امکاناتی به این مناطق داده نشده است.

وی خواستار اختصاص ماشین های حمل زباله به روستاها شد و تصریح کرد: روستاها و بخش های لارستان بدلیل استهلاک این ماشین آلات نیازمند تجهیزات جدید هستند.

فرمانداری ویژه لارستان با اشاره به اینکه اتفاق مثبتی که در حال حاضر در برخی بخش ها پیگیر آن هستیم ایجاد مجتمع های دامداری با استفاده از دامداری های کوچک روستایی است، خاطر نشان کرد: از مسئولین استانی نیز تقاضا داریم در این کار ما را یاری کنند.

این مسوول با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که بدلیل موقعیت لارستان و گرمای آن با آن روبرو هستیم آتش سوزی در ارتفاعات است، ادامه داد: تقاضا داریم با اختصاص بودجه چند دستگاه دمنده هوا به لارستان اضافه شود تا این مشکل نیز حل شود.

وی اضافه کرد: در پایان از دهیاری ها و بخشداری ها تقاضا دارم که با هماهنگی دانشکده علوم پزشکی نسبت به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم را صورت دهند.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال در روستاها

همچنین در این جلسه، مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان فارس در سخنانی با اشاره به اینکه در استان فارس ۲۱۰۰ دهیاری و بالای ۴ هزار آبادی وجود دارد که سعی کرده ایم تا آنجا که بتوانیم به آنها سر بزنیم و افتخار میکنیم که در خدمت مردم شریف روستاها هستیم، گفت: در ۴۰ سال گذشته خدماتی که نظام و انقلاب اسلامی به روستاها ارائه داده است تحول عظیمی را در این مناطق را شامل شده که گاها این تحولات و امکانات صورت گرفته را فراموش می کنیم و البته به این مسئله هم واقف هستیم که هنوز مشکلات و کمبودها وجود دارد.

سیدکمال پاک فطرت با بیان اینکه در مورد محرومیت روستاهای لارستان به مسئولین گوشزد کرده ایم و واقف هستیم که واقعا در برخی مناطق محرومیت بسیار بالاست، افزود: حتی در برخی مناطق یک فرد عادی براحتی نمی تواند زندگی کند و ما معتقدیم که آمده ایم تا خدمت کنیم و این افتخار ما و هدیه ای الهی است.

وی با اشاره به اینکه عامل توسعه و پایداری روستاها اشتغالزایی است نه کار عمرانی، تصریح کرد: در واقع اولویت اصلی در روستاها اول آب و بعد اشتغالزایی است.

این مسئول با اذعان به اینکه در ۲ سال اخیر بیشترین میزان بودجه به بحث اشتغال اختصاص یافته است به گونه ای که ۵۵۰ میلیارد تومان به استان فارس اختصاص داده شده و باعث ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی شده است، بیان کرد: در مورد مشکلات مطرح شده از جمله اینترنت این قول را می دهم که حتما پیگیری کرده و پاسخگوی مردم باشیم.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان فارس با اشاره به اینکه در بحث تخصیص قیر متاسفانه این موضوع به استانداری یا مدیر روستایی مرتبط نیست و دست ما باز نیست، بلکه میطلبد که نمایندگان مجلس امتیاز بخشی از تخصیص قیر را به استانداری ها بدهند، یادآور شد: از دهیاران میخواهیم که قوانین مربوط به تفکیک اراضی را کامل بخوانند و اطلاعات کامل بدست آوردند تا در این خصوص بهتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه توقع داریم دهیاران و روسای شورا کلام رهبری را سرلوحه خود قرار داده و در زمینه اشتغالزایی قدم بردارند، عنوان کرد: هم اکنون تسهیلات خوب و ارزان قیمت در اختیار دهیاری ها در صورت ارائه پیشنهاد و برنامه اختصاص داده می شود و در کل کشور از این موضوع بهره برده آمد اما متاسفانه در استان فارس هیچ دهیاری برنامه ای ارائه نداده است.

پاک فطرت با اشاره به اینکه می توان با این تسهیلات در جهت رونق و ایجاد درآمد پایدار برای روستاها و دهیاری ها قدم های مثبتی برداشت، ادامه داد: این اتفاق می تواند ارزش افزوده خوبی برای دهیاری ها به ارمغان بیاورد و باید از این فرصت بهره برد.

به گزارش میلاد لارستان در پایان از خانواده شهید طاهری از بریز بعنوان شهید شاخص بخش مرکزی که سه شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند تقدیر شد. همچنین از مسئولین جبهه خدمت در برابر شیوع ویروس کرونا ، شهرداری ها و دهیاران بخش مرکزی تحلیل به عمل آمد.

ح ۳۱۳/ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین