چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

کوچ پاییزه عشایر قشقایی به شهرستان خنج آغاز شد

کوچ طوایف و تیره‌های ایل قشقایی از مناطق سردسیر استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان به شهرستان گرمسیری خنج در آغاز شد. به گزارش میلاد لارستان مسوول اداره امور…

کوچ طوایف و تیره‌های ایل قشقایی از مناطق سردسیر استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان به شهرستان گرمسیری خنج در آغاز شد.

به گزارش میلاد لارستان مسوول اداره امور عشایر شهرستان خنج در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار از طوایف و تیره‌های ایل قشقایی با ۴۰۰ هزار راس دام فصول پاییز وز مستان ر را در خنج می‌گذرانند و تا فصل بهار در این شهرستان بسر می‌برند.

حسن عراض‌پور افزود: ایل قشقایی متشکل از طوایف و تیره‌های، ایکدر، بهمن بیگی، بور بور، بلو(Bollo)، بکر، کلاه سیاه، میچک کرانی، کرش، گله زن، سارویی، عرب، نفر، رحیمی، مهتر خانه، عمید احمدی، طیبی، محمد زمانلو قزلو، قره قزلو، مختار خانلو، گدالو، شورباخورلو و سهراب خانی است.

وی بیان کرد: شهرستان خنج با ۸۵۰ هزار هکتار مرتع و عرصه منابع طبیعی همه ساله در پاییز و زمستان پذیرای عشایر است و با توجه به اینکه عشایر مایحتاج خود را در این شهرستان تهیه و تولیدات خود را اعم از گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی به بازار عرضه می‌کنند، این امر موجب رونق چندین برابر بازار این شهرستان می‌شود.

عراض‌پور ادامه داد: هر جند اداره امور عشایر این شهرستان برخی از اقلام مورد نیاز عشایر را از جمله آب، آذوقه و خوراک دام آنها را تامین می‌کند اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

اسفندیار بهادری که از تیره بهمن بیگی است و از عشایر کوچرو است به ایرنا بیان داشت: مهم‌ترین نیاز عشایر، آب آشامیدنی برای استفاده خود و دام‌هایمان است.

او گفت: بخشی از این آب از طریق برکه‌ها و قسمت دیگری به وسیله تانکرهای سیار اداره امور عشایر تامین می‌شود که در سال‌های قبل این آبرسانی با هفت تانکر انجام می‌شد اما در حال حاضر تعداد آنها به سه تانکر رسیده است و این در حالی است که وسعت مناطق قشلاقی شهرستان خنج که عشایر در آنها مستقر می‌شون،د بیش از ۳۰۰ کیلومتر است.

نادر اسدی، یکی دیگر از دامداران عشایر که او نیز از طایفه بهمن بیگی است گفت: اگر چه در مراتع علوفه هست اما دام‌های عشایر به جو و یونجه نیاز دارند ولی قیمت این محصول امسال در مقایسه با سال ۹۸، سه برابر شده و علاوه بر این بهای برخی از داروهای دامی نیز تا ۱۰ برابر افزایش یافته است.

این عشایر دامدار افزود: امیدواریم دولت با حمایت هر چه بیشتر از عشایر مشکلات آنها را در این زمینه حل کند.

چنگیز پرتو آذر، دیگر عشایر دامدار کوچرو نیز که از سمیرم استان اصفهان برای سپری کردن دوران قشلاق در حومه خنج مستقر شده است، بیان کرد: امسال به دلیل بیماری کرونا، عشایر دام‌های خود را با استفاده از وسایل نقلیه سنگین به مناطق قشلاق حمل کردند و یکی از مشکلاتی که آنها با آن مواجه شدند، هزینه بالای حمل و نقل بود که در مقایسه با پارسال چندین برابر شده است.

وی، همچنین درخواست کرد که امکان استفاده عشایر از برق از سوی مسوولان ذی‌ربط فراهم شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین