جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

پیشنهاد اجرای 14 پروژه به سرمایه‌گذاران از سوی اوقاف لارستان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اشاره به اینکه از سال ۹۸، تعداد ۱۴ موقعیت سرمایه‌گذاری مناسب در اراضی وقفی لارستان طبق یک فراخوان تعریف‌شده است، گفت: متأسفانه…

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اشاره به اینکه از سال ۹۸، تعداد ۱۴ موقعیت سرمایه‌گذاری مناسب در اراضی وقفی لارستان طبق یک فراخوان تعریف‌شده است، گفت: متأسفانه اغلب سرمایه‌گذاران لارستان به دنبال اجرای پروژه‌های تجاری هستند و این در حالی است که کمبود فضاهای تفریحی و سرگرمی در شهر لار به‌شدت احساس می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان محمد قاسم‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه وقف در حرم مطهر امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) شهر لار برگزار شد، با بیان اینکه اداره اوقاف یکی از بزرگترین زمین‌داران و املاک داران محسوب می‌شود، اظهار کرد: به دلیل رشد فزاینده قیمت املاک، اداره اوقاف به جهت برخورداری از املاک مختلف همیشه مورد سؤال و انتقاد قرار دارد.

*وجود ۱۶۲ امامزاده و ۱۴۰۰ موقوفه در لارستان*

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف یک نهاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی با گستردگی کاری در حوزه‌های خیریه، سرمایه‌گذاری، بهره‌وری، حقوقی و ثبتی، قرآنی و غیره است، افزود: اداره اوقاف لارستان با وجود ۱۶۲ امامزاده واجب‌التعظیم و یک هزار و ۴۰۰ وقف، گستردگی و اراضی بسیار مستعد دارای پتانسیل فوق‌العاده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان اولویت نخست سازمان اوقاف را بهره‌وری موقوفات دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف قصد خام فروشی ندارد یعنی دیگر زمینی را به شکل خام نمی‌فروشد که این مهم توانسته جلوی تضییع حق موقوفات گرفته شود.

 

*پیشنهاد اجرای ۱۴ پروژه به سرمایه‌گذاران از سوی اوقاف لارستان*

این مسوول یکی از راهکارهای بهره‌وری بهتر از موقوفات را سرمایه‌گذاری برشمرد و با بیان اینکه لارستان در این زمینه رتبه نخست را در بین شهرستان‌های فارس دارد، خاطر نشان کرد: احداث بازار بزرگ لارستان یکی از نمونه‌های بارز این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در املاک وقفی است.

وی با تأکید بر اینکه بحث سرمایه‌گذاری در اوقاف بسیار جدی است، ادامه داد: در این طرح، سازمان اوقاف اراضی مستعد سرمایه‌گذاری را شناسایی و در زمینه جذب سرمایه‌گذار، به شکل مشارکتی پروژه‌های پیشنهادی را اجرایی می‌کند.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه از سال ۹۸، تعداد ۱۴ موقعیت سرمایه‌گذاری مناسب در اراضی وقفی لارستان طبق یک فراخوان تعریف‌شده است، عنوان کرد: متأسفانه اغلب سرمایه‌گذاران لارستان به دنبال اجرای پروژه‌های تجاری هستند و این در حالی است که کمبود فضاهای تفریحی و سرگرمی در شهر لار به‌شدت احساس می‌شود.

این مسوول با بیان اینکه در پروژه‌های معرفی‌شده از سوی اوقاف لارستان، طرح‌های مختلفی نظیر ایجاد رستوران‌های سنتی، پارک آبی، استخر، زمین‌های بازی، مجتمع‌های تفریحی و رفاهی به سرمایه‌گذاران پیشنهادشده است، یادآور شد: شهر لار از وجود مراکز تجاری و فروشگاهی اشباع‌شده است و انتظار می‌رود در دیدگاه سرمایه‌گذاران تغییر رویکرد صورت گیرد.

 

*پیشنهاد احداث پارکینگ طبقاتی در مرکز تجاری شهر لار*

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان از در نظر گرفته شدن شرایط و تسهیلات مناسب به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در اراضی وقفی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: در شهر لار وجود یک پارکینگ طبقاتی به‌شدت احساس می‌شود که برای این مهم یک زمین مستعد در نزدیکی بازار قیصریه وجود دارد که با احداث یک پارکینگ، علاوه بر کسب درآمد برای سرمایه‌گذار، بار ترافیکی را از آن منطقه برمی‌دارد.

*۹۸ درصد موقوفات لارستان متعلق به حضرت سیدالشهدا(ع) است*

وی با اشاره به اینکه پروژه بازار بزرگ لارستان با ۱۹۱ واحد تجاری با مشارکت بخش خصوصی احداث‌شده که از این تعداد ۶۱ واحد مربوط به اداره اوقاف است و تاکنون ۵۴ واحد آن به شکل آگهی مزایده به اجاره داده‌شده، گفت: درآمد موقوفات طبق نص صریح وقف‌نامه صرف می‌شود و براساس دیدگاه واقف زمینی که بازار بزرگ لارستان در آن بنا شده، تمام عوائد آن در زمینه اطعام و عزاداری حسینیه محله «کوریچان» در ماه‌های محرم و صفر هزینه می‌شود و هیچ جای دیگری امکان استفاده از درآمد آن وجود ندارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اشاره به اینکه در زمان وقف به واقفان مشاوره داده می‌شود که نیات خود را به تهیه جهیزیه جوانان، ساخت مسکن برای محرومان، کمک به ایتام در نظر بگیرند، افزود: بر اساس عشق و علاقه‌ای که مردم به حضرت سیدالشهدا(ع) دارد، ۹۸ درصد موقوفات لارستان به‌نوعی مرتبط به آن بزرگوار است.

 

*آزادی ۲ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از محل درآمد موقوفات در لارستان*

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ در یک اقدام ابتکاری و برای نخستین بار در کشور تعداد ۲ نفر از زندانیان غیرعمد از محل درآمدهای موقوفات در لارستان آزاد شدند، تصریح کرد: انجام این کار منجر به آن شد تا در قالب یک طرح به اوقاف سراسر کشور هرساله در روز عید غدیر خم ابلاغ و به شکل دستورالعمل اجرا شود.

قاسم پور با گلایه از کمبود نیرو در اداره اوقاف و امور خیریه لارستان، خاطر نشان کرد: با توجه به گستردگی لارستان و کارهای متعدد نیاز است تا نیروهای این اداره افزایش یابد.

*تهیه و توزیع بیش از ۲۰۰۰ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان*

این مسوول با برشمردن بخشی از فعالیت‌های اداره اوقاف لارستان در زمینه کمک‌های مؤمنانه و دستگیری از افراد آسیب‌پذیر در دوران بحران کرونا، عنوان کرد: تهیه و توزیع بیش از یک هزار و ۵۰۰ بسته به نیازمندان با همکاری هیأت رأیت المهدی(عج)، تدارک ۲۵۰ بسته معیشتی برای کودکان و مادران دارای سوءتغذیه، تهیه و توزیع ۴۰ بسته غذایی در بین رزمندگان نیازمند، پخش ۱۲۰ بسته غذایی در بین اهالی روستاهای محرم، حمایت از طلبه‌های نیازمند و غیره انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه در هفته آتی نیز ۱۵۳ بسته کالای اساسی در اختیار خانواده‌های زندانیان نیازمند قرار می‌گیرد، ادامه داد: برای نخستین بار در کشور بنا به پیشنهاد اداره اوقاف لارستان بحث بخشش اجاره بهاء مغازه‌داران اوقافی مطرح شد که خوشبختانه با ابلاغ سازمان اوقاف کشور، هزینه اجاره ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه ۹۹ مغازه‌داران در لارستان بخشیده شد.

 

*صدور ۵۰۰ سند مالکیت برای املاک وقفی لارستان*

قاسم‌پور با اشاره به اینکه به‌منظور جلوگیری از تجاوز یا تصرف غیرمجاز املاک وقفی توسط سودجویان در سال گذشته برای بیش از ۵۰۰ سند مالکیت صادر شد، بیان کرد: پروسه های اداری صدور سند مالکیت بیش از ۳۰۰ موقوفه دیگر نیز در حال انجام است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان بر لزوم برخورد قاطع با متصرفان با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضائی تأکید کرد و افزود: در هفته اخیر ۷۰۰ متر از اراضی وقفی که به شکل غیرمجاز تصرف‌شده بود، با دستور مقام قضائی خلع ید و قلع‌وقمع صورت گرفت.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم، بنگاه‌های املاکی مؤظف هستند قبل از انعقاد هرگونه قراردادی، از اداره اوقاف استعلام بگیرند، تصریح کرد: با این کار جلوی افراد سودجو که مبادرت به فروش املاک وقفی به افراد ناآگاه می‌کنند، گرفته می‌شود.

*کمک در بهسازی ابنیه‌های تاریخی و فرهنگی*

وی بابیان اینکه طی بیش از ۲ سال اخیر هیچ‌گونه واگذاری خلاف قانون و شرع برای آب‌انبار یا حریم آن در لارستان صورت نگرفته است، ادامه داد: اداره اوقاف لارستان به‌شدت به میراث فرهنگی و هویت این خطه اعتقاد دارد و کمک‌ها و حمایت‌های لازم را صورت می‌دهیم و همکاری تنگاتنگی با اعضای نهضت بازسازی آب‌انبارها را داریم.

این مسوول با اشاره به مشارکت اداره اوقاف لارستان در بهسازی ابنیه‌های فرهنگی تاریخی نظیر مسجد پیرغیب، مسجد فضل‌الله خانی و پیر پنهان، بیان کرد: مبالغی در حد ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان در امر مرمت این مکان‌ها مشارکت شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان در پاسخ به انتقادی مبنی بر تخریب آب‌انبارها که در زمره املاک وقفی قرار دارند و منجر به گلایه عامه مردم و میراث دوستان شده است، عنوان کرد: در بسیاری از موارد مردم یک محل نسبت به ایجاد محیطی آلوده و تبدیل آب‌انبار به زباله‌دان گلایه دارند که بااین‌وجود برای تخریب یک آب‌انبار نیاز به ۳ فاکتور مهم یعنی غیرشرب بودن آب موجود در آن به استناد شبکه بهداشت، مجوز شهرداری یا دهیار و عدم ثبت تاریخی آب‌انبار در فهرست آثار ملی است.

قاسم‌پور با بیان اینکه در صورت واگذاری زمین آب‌انبار، درآمد حاصل از آن برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: اگر آن ملک به یک مرکز تجاری هم تبدیل شود، درآمد ناشی از آن در همین زمینه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی درخصوص تسهیلات درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در املاک وقفی، خاطر نشان کرد: سازمان اوقاف در زمینه‌های کسب مجوزهای موردنیاز، اخذ تخفیفات و غیره همکاری می‌کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان پیشنهاد تبدیل کاروانسرای تاریخی واقع در جاده‌های مواصلاتی به رستوران سنتی یا استفاده بهینه از فضای موجود آبگرم در نزدیک شهر لار، تصریح کرد: پیشنهاد اوقاف به سرمایه‌گذاران این است که مثلاً به جهت هزینه انجام‌شده، برای ۱۰ سال اجاره بهایی از سرمایه‌گذار دریافت نمی‌شود.

 

*درآمد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی اوقاف در لارستان در ۶ ماهه نخست امسال*

قاسم‌پور با تأکید بر اینکه هیچ نوع از عوائد و درآمدهای اوقافی از لارستان خارج نمی‌شود و تمامی آن در همین شهر صرف می‌شود، بیان کرد: در سال گذشته اداره اوقاف لارستان ۸۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشته‌ایم.

وی با انتقاد از برخی نهادها و ادارات مستقر در لارستان به دلیل عدم پرداخت اجاره‌بهاء، تصریح کرد: نهادهایی همچون مخابرات، آموزش‌وپرورش، فرودگاه و غیره به دلیل اراضی که در اختیار دارند به مقدار زیاد به اداره اوقاف بدهکارند تا جایی که به‌منظور وصول مطالبات مجبور به ارائه دادخواست شدیم و به‌نوعی بدهکاران عمده اوقاف لارستان این نهادها هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لارستان با اشاره به اینکه املاک وقفی که برای آن تولیت مشخص‌شده است، اداره اوقاف فقط نقش نظارتی دارد و تمام امورات آن به فرد متولی واگذار می‌شود، یادآور شد: در موقوفات غیرمتصرفی اداره اوقاف فقط نظارت می‌کند و در پایان سال مالی می‌بایست گزارش دهند اما در امور اجرایی دخالتی نمی‌توان کرد که مصلا شهر لار نمونه‌ای ازاین‌دست است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۱۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین