شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

صدور ۸۳ فقره پروانه استاندارد برای محصولات واحدهای تولیدی لارستان

رئیس اداره استاندارد لارستان از صدور ۸۳ فقره  پروانه استاندارد برای محصولات واحدهای تولیدی تحت پوشش اداره استاندارد لارستان خبر داد. به گزارش میلاد لارستان، استاندارد و استاندارد کردن از…

رئیس اداره استاندارد لارستان از صدور ۸۳ فقره  پروانه استاندارد برای محصولات واحدهای تولیدی تحت پوشش اداره استاندارد لارستان خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان، استاندارد و استاندارد کردن از پایه‌های علم و فن‌آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزا دارد. استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه‌های بشری که به‌صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به‌منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می‌رود.

در جهان صنعتی امروز همه‌چیز در حال تحول است. در این عرصه استانداردهای جدیدی که به مدیریت کیفیت موسوم است، فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی‌کند، بلکه خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می‌گیرد. این مدیریت برنامه‌ریز و هدفمند، پویایی را به بخش‌های سازمانی هدیه می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در راه بهبود کیفیت کالاهای تولیدی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف‌کنندگان داخلی و راهیابی کالاها به بازارهای جهانی و کاهش واردات، مهم‌ترین اصل در توسعه اقتصادی است.

هر کشور درحال‌توسعه که افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده باشد، درمی‌یابد که استاندارد کردن شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات ازجمله نکات اصلی در برنامه‌های توسعه است.

در چند دهه اخیر مفهوم کیفیت بیش‌ازپیش تکامل‌یافته و تمام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده به‌نحوی‌که امروزه به‌صورت جز جدایی‌ناپذیر این فعالیت‌ها در آمده است. به دلیل اهمیت موضوع استاندارد و آگاهی بیشتر از چندوچون این مقوله، خبرنگار میلادلارستان  گفت‌وگویی را با علی رحیمی نژادان رئیس اداره استاندارد لارستان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

  1. نحوه کسب علامت استاندارد چگونه است؟

 واحدهای تولیدی و خدماتی متقاضی اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد می‌بایست ضمن تکمیل فرم‌های مربوطه که از سایت shiraz.isiri.gov.ir  قسمت میز خدمت الکترونیکی قابل دریافت است، نسبت به معرفی یک نفر به‌عنوان مسئول کنترل کیفیت اقدام کرده و همچنین دارای آزمایشگاه مرتبط به محصول موردنظر و خط تولید مناسب بوده که کارشناسان استاندارد پس از مراجعه به واحد تولیدی و انجام نمونه‌برداری محصول و قبولی در آزمون، واحد متقاضی موفق به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد خواهند شد.

  1. چه زمانی اخذ مجوزهای استاندارد الزامی می‌شود؟

با تصویب شورای عالی استاندارد، سازمان ملی استاندارد نسبت به اجرای استاندارد کالا یا خدماتی که ازنظر ایمنی و حفظ سلامت عمومی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده ضروری است از طریق روزنامه‌های کثیر انتشار اطلاع‌رسانی کرده و نسبت به دادن مهلت که این زمان کمتر از ۳ ماه نخواهد بود به تولیدکنندگان و واردکنندگان که در زمینه کالا یا خدمات مورد نظر فعالیت دارند اقدام خواهد کرد.

  1. از بین واحدهای تولیدی در لارستان، چند درصد موفق به کسب علامت استاندارد شده‌اند؟

 ۸۳ فقره  پروانه استاندارد برای محصولات واحدهای تولیدی تحت پوشش اداره استاندارد لارستان صادرشده است.

  1. از ابتدای سال جاری چند نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی صورت گرفته است؟

با توجه به تحت پوشش قرار دادن امورات ۶ شهرستان جنوبی فارس شامل لارستان، گراش، اوز، خنج، لامرد و مُهر توسط اداره استاندارد لارستان از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۳۳ فقره بازرسی و تعداد ۱۲۰ فقره نمونه‌برداری تصادفی و سرزده از واحدهای تولیدی دارای پروانه استاندارد انجام شده و با توجه به اینکه این فرایند نیز قابل برون‌سپاری دارد، اشخاص یا شرکت‌هایی که به‌عنوان بخش خصوصی توانایی انجام آن را دارند، می‌توانند پس از  احراز صلاحیت توسط سازمان ملی استاندارد و اخذ تائیدیه به عنوان بخش خصوصی همکار استاندارد نسبت به فعالیت در این زمینه اقدام کنند.

  1. در حال حاضر مهم‌ترین خدماتی که در اداره استاندارد لارستان ارائه می‌شود را برشمرید؟

تقریباً تمامی امورات مربوط به استاندارد به‌جز صدور مجوزها در این اداره انجام می‌شود که می‌توان به بازدید و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، برگزاری آزمون مقدماتی مسئولین کنترل کیفیت که قبلاً بایستی ارباب‌رجوع به مرکز استان مراجعه می‌کرد، تشکیل پرونده برای واحدهای تولیدی جهت صدور پروانه استاندارد ۶ شهرستان تحت پوشش، صدور گواهی انطباق صادراتی برای محصولات کشاورزی، امورات مربوط به انجام بازدید دوره‌ای ترازوها و باسکول‌های جاده‌ای‌ و ایمنی تجهیزات بازی شهربازی‌ها به‌جز صدور مجوز که توسط شرکت بازرسی انجام می‌شود، انجام بازرسی از اصناف، انجام بازدید از دستگاه‌های خبازی‌ به همراه کارگروه آرد و نان و غیره اشاره کرد.

همچنین تمامی مراحل صدور تائیدیه ایمنی آسانسور از طریق سامانه بازرسی آسانسور و به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به حتی یکبار مراجعه به اداره انجام می‌پذیرد.

  1. -در لارستان چند آزمایشگاه استاندارد وجود دارد؟

در لارستان ۳ آزمایشگاه به‌عنوان بخش خصوصی فعالیت دارند که ۲ آزمایشگاه در زمینه مصالح ساختمانی و یک آزمایشگاه هم در زمینه تست هیدرواستاتیک مخازن CNG به ارائه خدمات مشغول هستند.

  1. در لارستان به لحاظ استاندارد، چه محصولاتی قابلیت صادرات را دارند؟

تمامی واحدهای تولیدی که از اداره استاندارد پروانه کاربرد علامت استاندارد دریافت کرده‌اند می‌توانند صرفاً با انجام تشریفات گمرکی و ارائه پروانه استاندارد و بدون مراجعه به اداره استاندارد نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کنند.

همچنین ۶ قلم محصولات کشاورزی نظیر خرما، کشمش، زیره، زعفران، پسته و مغز پسته، برگه زردآلو، که مشمول استاندارد اجباری برای صادرات هستند نیز می‌توانند برای هر محموله آماده صادرات از اداره استاندارد گواهینامه انطباق برای محموله موردنظر دریافت کنند.

  1. توضیحات تکمیلی:

استاندارد و استانداردسازی یکی از پیش‌شرط‌های اساسی برای تحقق رونق و جهش تولید است و به‌طورقطع با حمایت از تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم، جهش تولید محقق می‌شود. استاندارد هم در بُعد کیفی و هم در بُعد کمی بسیار اثربخش و تعیین‌کننده است و باعث شده تولیدات رقابت‌پذیر در کشور با شتاب بیشتری پیش رود تا بتواند پاسخگوی نیاز داخل بوده و در بازارهای بین‌المللی نیز سهمی داشته باشد. رعایت استانداردها برای تولیدات و ارائه خدمات نه‌تنها هزینه‌بر نیست بلکه تولید‌کننده ارزش است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین