پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۲ق.ظ
::آخرین مطلب 44 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

اجرای “طرح توسعه پایدار جهادی روستایی” به همت دفتر امام جمعه طی 3 فاز در لارستان

معاون رسیدگی به امور محرومین و نیازمندان دفتر امام جمعه لارستان در سخنانی با بیان اینکه موضوع جهش تولید در حوزه بومی آن با نگاه به روستاهای محروم شهرستان در…

معاون رسیدگی به امور محرومین و نیازمندان دفتر امام جمعه لارستان در سخنانی با بیان اینکه موضوع جهش تولید در حوزه بومی آن با نگاه به روستاهای محروم شهرستان در دستور کار قرار گرفته از کلید خوردن طرح توسعه پایدار جهادی روستایی با هدف تبدیل روستاهای مصرف گرا به تولید گرا خبر داده و می گوید در این طرح طی ۳ فاز محصولات تولیدی روستاها به صورت سیستماتیک در مرکز شهرستان ارائه و به فروش می رسند

صادق نژادان در این خصوص و طی مصاحبه ای با میلاد لارستان می گوید:

طرح توسعه پایدار جهادی روستایی  با هدف تبدیل روستاهای مصرف گرا به تولید گرا را در دست اقدام داریم

بر اساس دستور مقام معظم رهبری و در سال جهش تولید طرح توسعه پایدار جهادی روستائی توسط معاونت رسیدگی به امور محرومین و نیازمندان دفتر امام جمعه لارستان در  مناطق محروم لارستان و روستا های داوطلب  در حال راه اندازی است. از اهداف مهم این طرح  دنبال آن هستیم می توان به ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستائی، توزیع درآمد و خدمات در بین مردم روستا و مولد سازی روستاها از طریق تولید محصولات غذائی و تبدیل روستاهای مصرف گرا به تولید گرا اشاره کرد.

ایجاد ۱۱۰ فروشگاه کوچک در فاز اول طرح توسعه پایدار جهادی روستایی

این طرح قرار است  در چند فاز اجرائی شده و برای این اتفاق مطالعات مهمی نیز صورت پذیرفته است چرا که هدف ماندگاری این طرح  در شهرستان است. در فاز اول این طرح تاسیس ۱۱۰ فروشگاه کوچک مواد غذایی  در سطح شهرستان در دستور کار قرار دارد که این اتفاق باعث می شود حداقل برای ۱۱۰ نفر اشتغال ایجاد شود. با ایجاد این فروشگاه ها مردم روستا مایحتاج زندگی خود را با قیمت مناسب حداکثر قیمت درج شده برروی کالا یا با تخفیف تامین می نمایند و  نیازی به مراجعه به مرکز شهرستان ندارند و این اتفاق کاهش محسوس مصرف سوخت و تصادفات را در پی خواهد داشت.

تنوع محصولات فروشگاهی از جمله اهداف طرح توسعه پایدار است

با این طرح توزیع درآمد هم بین ساکنین روستا رقم خواهد خورد و تنوع محصولاتی که در اختیار روستائیان قرار خواهد گرفت بیش از پیش خواهد بود که علاوه بر تنوع، کیفیت بالاتر محصولات و قیمت کمتر آن را نیز در پی خواهد داشت. این اتفاق طبیعی است زیرا در حال حاضر مغازه های کوچک روستائی تنوع کمی از محصولات را دارند که بخاطر خرید خرده قیمت بالاتری دریافت می کنند اما با استفاده از همین مغازه ها و افراد محصولات زیادی را به صورت عمده می توان خریداری نموده و در اختیار روستائیان با تخفیف قرار داد. لازم به توضیح  این هست که این فروشگاه ها توسط داوطلبین هر روستا وبا مالکیت خود آنها به بهره برداری میرسد

فاز دوم طرح توسعه اشتغال پایدار در بستر اینترنت و استفاده از خدمات بانکی استوار است

 فاز دوم طرح  ارائه خدمات رفاهی با کوتاه کردن دست واسطه گران در سطح روستاهای شهرستان خواهد بود. در این مرحله همچون فاز اول با کاهش واسطه ها و به اصطلاح دلالان، قیمت برای مصرف کننده کمتر خواهد شد. یکی از خدمات رفاهی که می توان در این مرحله ایجاد کرد ارائه فروش اینترنتی دیگر کالاهای مصرفی و خدمات بانکی است. وقتی بانکی متوجه گردش کاری و پولی بالا در روستائی شود قاعدتا دستگاه ها و خدمات الکترونیکی را به روستا وارد خواهد کرد و ما خود نیز این پیگیری ها را صورت خواهیم داد.

در فاز سوم طرح تولید روستاها به سمت مرکز شهرستان روانه می شود، از گوشت و تخم مرغ تا صیفی جات و

فاز سوم طرح بسترسازی تولید محصولات غذائی در خانه های روستائی و توزیع آن در سطح فروشگاه های زنجیره ای خواهد بود. روستاهای شهرستان متاسفانه از حالت تولید گرا خارج شده اند و بیشتر به سمت مصرف گرائی سوق پیدا کرده اند. در واقع می توان گفت مزیت مهم روستاها تولید گرا بودن آنهاست.

 باید  سعی نود با ایجاد اطمینان در اهالی روستاها حهت خرید  محصولاتشان؛  آنها رو به سمت تولید محصول راهنمائی نمود. روستاهای لارستان مکان بسیار مناسبی برای تولید تخم مرغ محلی، گوشت گرم و  محصولات لبنی و صیفی جات هستند.  در فاز سوم طرح و رایزنی های  با ساکنین روستا محصولات روستائی  به سمت مراکز شهرستان روانه خواهد شد و با این اتفاق هم شغل در روستا به وجود خواهد آمد و هم یک درآمد ثابت برای روستانشینان ایجاد خواهد شد.

تمام مراحل طرح توسعه پایدار روستایی در ۶ ماه انجام خواهد گرفت

در حال حاضر مراحل اولیه اجرای طرح در دست اقدام بوده  و با رایزنی هایی صورت گرفته با مسئولین شهرستان  موافقت آنها کسب شده است. همچنین طی جلساتی با  کاسبان حاضر  در روستاها اعلام آمادگی جهت همکاری نیز صورت پذیرفته است. تمام مراحل این طرح به صورت یک سیستم پشتیبانی، آموزشی، تهیه تسهیلات سرمایه ای خرید و فروش و تبلیغات و اخذ مجوزهای پیش بینی شده در طی شش ماه صورت خواهد گرفت.

جامعه هدف این طرح روستاها و مناطق محروم شهری لارستان است . در بحث نیروی انسانی نیز اولویت با مدجویان کمیته امداد و بهزیستی خواهد بود که با همکاری بخشداران و دهیاران این افراد جهت  بکارگیری  معرفی خواهند شد. البته در فاز دوم و سوم طرح هر خانواده روستائی که محصولی را تولید کند می تواند در این طرح همکاری نماید.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۹:۲۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین