شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

رتبه نخست لارستان در زمینه تعداد نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در فارس

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی زیر یکصد کیلووات در محدوده توزیع نیروی برق استان فارس به بهره برداری…

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی زیر یکصد کیلووات در محدوده توزیع نیروی برق استان فارس به بهره برداری رسیده که شهرستان‌های لارستان با ۴۶، بوانات با ۴۱ و فسا با ۳۸ نیروگاه، بیشترین تعداد نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در فارس را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا جلایر معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق استان فارس گفت: با توجه به پیگیری و هماهنگی‌های به عمل آمده و انعقاد تفاهم نامه با بانک قرض الحسنه مهر ایران، مقرر شد تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۱۲ ماهه برای هر مشترک برق در نظر گرفته شود.

او در خصوص نحوه پرداخت این تسهیلات، افزود: مشترکان برق ابتدا با مراجعه به سایت شرکت به آدرس www.farsedc.ir در بخش خدمات الکترونیک پرکاربرد، بخش سامانه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی نسبت به ثبت نام اقدام کرده و همکاران پس از بررسی‌های فنی و بازدید میدانی و در صورت تایید، نسبت به معرفی آن‌ها به بانک اقدام خواهند کرد.

جلایر در خصوص هزینه‌های سرمایه گذاری برای اجرای این طرح افزود: برای نصب ۵ کیلو وات نیروگاه خورشیدی بر روی پشت بام منازل در شرایط فعلی حدود ۶۵۰ میلیون ریال نیاز بوده که در این رابطه جهت حمایت از متقاضیان، قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله منعقد و در تمام طول دوره بهره برداری، نرخ خرید پایه بر مبنای دو عامل تغییرات ارزی و نرخ تورم سالیانه به روز رسانی شده و بعد از خرید و نصب این نیروگاه‌ها حدود ۶ سال بعد، سرمایه اولیه بازگشت و درآمد ماهیانه‌ای از ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزارتومان برای هر مشترک سودآوری خواهد داشت.

دبیر کارگروه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی شرکت نیز در این باره بیان کرد: استان فارس به دلیل دارا بودن توپولوژی منحصر به فرد، برخورداری از شدت و زاویه تابش مناسب، جزو مناطق مستعد برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی است.

اسماعیل خاتمی تصریح کرد: متوسط میزان تابش انرژی خورشید در این استان بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر مترمربع در سال بوده و این میزان تابش، عددی مناسب برای نیروگاه‌های خورشیدی است.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی زیر یکصد کیلووات در محدوده توزیع نیروی برق استان فارس به بهره برداری رسیده که شهرستان‌های لارستان با ۴۶، بوانات با ۴۱ و فسا با ۳۸ نیروگاه، بیشترین تعداد نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در فارس را به خود اختصاص داده اند.

خاتمی ادامه داد: همچنین یک نیروگاه ۶۰۰ کیلوواتی در شهرستان اقلید به بهره برداری رسیده و دو نیروگاه ۶۰۰ و ۵۰۰ کیلوواتی نیز در شهرستان‌های داراب و نی ریز در مرحله اتصال به شبکه قراردارند.

او بیان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی توسط وزارت نیرو در این زمینه صورت گرفته و با ارائه برنامه‌های تبلیغاتی و معرفی فواید و سود دهی نیروگاه‌های خورشیدی، در آینده شاهد افزایش تعداد سرمایه گذاران در این حوزه خواهیم بود.

خاتمی در خصوص استفاده سایر مشترکان به ویژه مشترکان کشاورزی از این طرح‌ها نیز گفت: از آنجا که بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی استان در بخش کشاورزی بوده و از پتانسیل خوبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است چنانچه این نوع مشترکان نسبت به احداث نیروگاه اقدام کرد، میزان انرژی تولیدی آنان با قیمتی بیش از ۳۰ برابر نرخ تعرفه‌های کشاورزی خریداری خواهد شد.

او تصریح کرد: بهینه سازی مصرف انرژی، تولید انرژی برق در محل مصرف، کمک به حفظ محیط زیست، حفظ منابع و سرمایه‌های ملی و جایگزینی انرژ‌های تجدید پذیر به جای نیروگاه‌های فسیلی از دیگر اهداف استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی است که می‌توان با ترویج راه اندازی این نوع نیروگاه‌ها به این اهداف دست پیدا کرد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۷:۴۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین