پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

تعیین تکلیف مصوبه منطقه ویژه اقتصادی لارستان تا اردیبهشت‌ماه 1400

گروه کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، ظرفیت لارستان را برای راه اندازی منطقه ویژه…

گروه کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، ظرفیت لارستان را برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بررسی کردند.

به گزارش میلاد لارستان، منطقه ویژه اقتصادی لارستان که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری می باشد، اردیبهشت ماه سال۱۳۹۹ به کمیسیون اقتصادی مجمع ارجاع تا وضعیت آن مشخص شود، در همین خصوص دکتر حسین دادخواه دستجردی مشاور عالی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه دکتر امیرمیثم نیک فر و دکتر نوراله علیزاده عضو گروه کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مهندس پوریا سوادی نماینده شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور با سفر به لارستان، به اتفاق جلیل حسنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، مهندس خادم حمزه مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری فارس، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولین ادارات ذیربط از سایت منطقه ویژه اقتصادی لارستان بازدید و ظرفیت ها و پتانسیل های صنعتی و تولیدی این شهرستان را مورد ارزیابی قرار دادند.

 

برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان حدود ۹۵۰ هکتار زمین درنظر گرفته شده است

در جلسه تخصصی که به همین دلیل ترتیب داده شده بود، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان در سخنانی با بیان اینکه لارستان با وجود جدایی چندین شهرستان از این خطه همچنان بزرگترین شهرستان استان فارس است، اظهار داشت: با این وجود، مساحت شهرستان لارستان از چند استان کشور بیشتر است.

جلیل حسنی با اشاره به اینکه لارستان دارای ۵ بخش و ۸ شهر است و طبق آمارها بیش از ۱۵۰ هزار لارستانی خارج از شهرستان و عمدتا کشورهای حوزه خلیج فارس ساکن هستند که برای تعطیلات اغلب به شهر خود سفر می‌کنند، افزود: بافت مذهبی لارستان دارای ترکیبی از مردم شیعه و سنی است که با اتحاد و همدلی مثال زدنی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و دارای فرهنگ غنی، نوع دوستی و حس کمک به مردم هستند به طوریکه اتحاد و همدلی بین شیعه و سنی منطقه هم افزایی مثبتی را در لارستان بوجود آورده است.

وی با اذعان به اینکه لارستان دارای فعالیت های سیاسی و اجتماعی قاعده مند است بگونه ای که سرانه امنیت این منطقه بسیار بالاست و می‌توان گفت که این اتفاق یکی از شاخص های مهم منطقه است، تصریح کرد: تا سال ۱۳۱۶ که کشور دارای ۴۶ شهرستان بوده، لارستان یکی از آن شهرستانها قلمداد می‌شده اما به مرور زمان شهرستان های مختلفی از این دیار جدا شده اند اما با این وجود کماکان شهرستان لارستان بزرگترین شهرستان استان فارس قلمداد می شود.

نماینده عالی دولت در لارستان با تأکید بر اینکه این خطه از کشورمان دارای زیرساخت های متعددی در کنار خیرینی است که زبانزد خاص و عام هستند، خاطر نشان کرد: این خیرین با همت والای انسانی خود، علیرغم نداشتن مواهب طبیعی در منطقه اما رشد و توسعه منطقه را با همت خود بدنبال داشته اند.

این مسئول به ظرفیت های زیرساختی لارستان می‌توان به فرودگاه بین المللی، نمایندگی دفتر امور خارجه، گمرک، اداره کل راه و شهرسازی، واقع شدن در مسیر ترانزیتی و نزدیکی به راه آهن در کنار داشتن زیرساخت های پزشکی و درمانی و نیروی انسانی مستعد و نخبه اشاره کرد و ادامه داد: به واسطه این پتانسیل‌ها بود که در سال ۸۷ با سفر مقام معظم رهبری در لارستان دستور احداث منطقه ویژه اقتصادی در اینجا داده شد اما متاسفانه از آن زمان تا کنون این مهم به نتیجه نرسیده است.

فرماندار ویژه لارستان با اشاره به اینکه در حال حاضر جهت احداث منطقه ویژه اقتصادی لارستان زمینی به وسعت ۹۴۸ هکتار که اسناد آن بنام دولت است اخذ شده و در کنار آن احداث چاه آب در حال انجام است، گفت: در این منطقه برای برق رسانی و گازرسانی نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

حسنی نزدیکی به راه ترانزیتی لار به بندرعباس را از دیگر امتیازات نقطه در نظر گرفته شده برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان برشمرد و عنوان کرد: این مهم می‌تواند موجب شکوفایی بیشتر منطقه ویژه اقتصادی لارستان شود.

وی در پایان از مسئولین و کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا مراحل اخذ مجوز و تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها فراهم شود، اضافه کرد: با تصویب طرح مراحل احداث نیز با تسریع بهتری صورت پذیرد.

معاون استاندار فارس یادآور شد: این قول هم به مسئولین و سرمایه گذاران می دهیم که همکاری لازم را در جهت توسعه منطقه بصورت کامل داشته باشیم.

 

نظر ما برای احداث منطقه ویژه اقتصادی لارستان مثبت است/برای تصویب طرح منطقه ویژه اقتصادی لارستان، رای دو سوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  لازم است

در ادامه این جلسه مشاور عالی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۷ لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی طرح شد و تا الان که سال ۱۳۹۹ هستیم این طرح ۶ بار بین مجلس و شورای نگهبان دست به دست شده و هر بار شورای نگهبان بر روی مصوبه مجلس به دلایل مختلف ایراداتی می‌گرفت، گفت: در نهایت و طی امسال بنا به قانون تصمیم گیری این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد.

حسین دادخواه دستجردی با بیان اینکه با سپردن این طرح به مجمع تشخیص در کنار ۱۳ منطقه قبلی مجلس پیشنهاد ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی دیگر را مطرح کرد که طبیعتا این اتفاق بدلیل عدم کار کارشناسی درست با شکست روبرو می‌شد، افزود: قاعدتا هر نماینده با نگاه به شهر و بخش خود می‌خواست که در منطقه خود یک منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند که طرح مردود اعلام شد.

وی با اذعان به اینکه در ادامه قرار بر این شد که این اتفاق به صورت کارشناسی صورت گیرد و نمایندگانی از مجمع در شهرستان‌ها حضور یابند و با بررسی کارشناسی و دقیق شهرستان‌ها این موضوع را پیش ببرند، تصریح کرد: در حال حاضر بجز لارستان فقط شهرستان گچساران مانده است تا پس از بازدید از این شهرستان پرونده بازدید از مناطق بسته شود و سعی خواهد شد تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نتیجه نهایی این طرح اعلام شود که کدام شهرستان ها شامل منطقه ویژه اقتصادی خواهند شد و این پرونده را بعد از ۱۳ سال خواهیم بست.

مشاور عالی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در مورد لارستان نظر کارشناسی من و همکارانم بسیار مثبت است زیرا جلوتر از سایر مناطق دیگر است و زیرساخت ها از قبل آماده و مهیا شده، ادامه داد: لارستان از لحاظ پدافند غیرعامل و دسترسی به محورهای مواصلاتی بسیار مستعد قلمداد می‌شود.

وی وجود منابع انسانی غنی و عالی در لارستان را از امتیازات مهم این خطه برشمرد و خاطر نشان کرد: محور توسعه یک منطقه انسان است نه سرمایه.

دادخواه دستجردی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه لارستان دارای مردمانی متدین و با عِرق ملی است که می‌توانند با بازگرداندن سرمایه های خود موجب توسعه منطقه شوند، گفت: بدلیل متولی قرار گرفتن بخش خصوصی برای منطقه ویژه لارستان این پیشرفت بهتر صورت گرفته زیرا هر گاه بخش دولتی یا نیمه دولتی وارد مسائلی می شود بدلیل تغییر دولت ها ممکن است تعهدات دیگر عمل نشود.

این کارشناس عالی رتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این اعتبار و حضور بخش خصوصی در این منطقه باید اعتبارسنجی دقیق شود و از ظرفیت های شرکت آتیه سازان کیش مطمئن شد، تأکید کرد: با حضور در تهران نگاه مثبت خود را ارائه خواهیم داد و سعی خواهیم کرد رای دو سوم مجمع را برای تصویب طرح منطقه ویژه اقتصادی لارستان اخذ کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بنظر من اگر قرار است یک یا دو منطقه ویژه اقتصادی در کشور به تصویب برسد باید با توجه به ظرفیت های منطقه یکی از آنها در لارستان احداث شود، تصریح کرد: سعی شود که مسئولین لارستان در راه حل مشکل مردم قدم های جدی بردارند تا درخت شیرین جمهوری اسلامی پس از چهل سال به ثمر برسد و مردم این شیرینی را درک کنند.

 

لارستانی های حوزه خلیج فارس مشتاق سرمایه گذاری در منطقه خود هستند

در این نشست همچنین دکتر خادم حمزه مدیر کل هماهنگی دفتر امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه با توجه به اینکه در سالهای اخیر در استان فارس خشکسالی هایی بوجود آمده است ما چاره ای جز رفتن به سمت توسعه صنعتی و خدمات مبتنی بر دانش نداریم، گفت: در حال حاضر باید کشاورزی خود را به سمت علمی شدن و افزایش بهره وری و استفاده کمتر از آب سوق بدهیم.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم که تنها راه توسعه کشور تولید است و باید به سمت تولید پیش برویم، افزود: الزاما همه ارکان نظام در راستای افزایش تولید تلاش کنند و باید از سرمایه های انسانی خود استفاده مطلوب ببریم.

این مسئول با تأکید بر اینکه سرمایه های انسانی نقش بسیار مهمی در امر تولید دارند و باید از این ظرفیت ها بهره برد، تصریح کرد: مردم منطقه لارستان بخصوص لارستانی های حوزه خلیج فارس مشتاق سرمایه گذاری در منطقه خود هستند و این افراد تمایل دارند تا منابع مالی را به منطقه خود وارد کنند و وظیفه ما به عنوان یک مسئول این است که فضای کسب و کار مناسب برای سرمایه گذاری را مهیا سازیم.

مدیر کل هماهنگی دفتر امور اقتصادی استانداری فارس با ابراز امیدوار نسبت به اینکه ماحصل نتیجه این جلسه افزایش رفاه مردم این سرزمین باشد و معتقد هستم که نتیجه این اتفاق باقیات و صالحاتی برای تصمیم گیرندگان نیز خواهد بود، اضافه کرد: از شرکت سرمایه گذاری آتیه سازان کیش نیز تقاضا می‌کنیم با قرار دادن گزارش های لازم در اختیار تصمیم گیرندگان با حل ابهامات موجب تسریع در امر تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان شوند.

 

برج فناوری و مرکز هاب صادراتی لارستان در اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

همچنین در این نشست رییس دفتر نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در لارستان با اشاره به اینکه لارستان دارای منابع انسانی غنی است که این افراد حتی باعث ایجاد رونق در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز شده اند، اظهار داشت: قطعا در صورت ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه این افراد سرمایه خود را به منطقه وارد خواهند کرد و پیشرفت لارستان را نیز رقم می‌زند.

مصیب علیشیر با اشاره به اینکه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برج فناوری و مرکز هاب صادراتی در لارستان تأسیس خواهد شد که امیدوار هستیم این اتفاق مهم با تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان تا اردیبهشت ماه کام مردم را شیرین تر کند، افزود: از مسئولین نیز خواستاریم نگاه کارشناسانه و به دور از مواضع و فشار سیاسی به تصویب مناطق ویژه اقتصادی داشته باشند.

 

لایحه مناطق ویژه اقتصادی از مناطق آزاد تجاری تفکیک شود

در ادامه مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه سامان کیش از کارشناسان مجمع خواستار تفکیک لایحه تصویب مناطق ویژه اقتصادی از مناطق آزاد تجاری شد و گفت: عمده ایراداتی که از سوی شورای نگهبان بر لایحه گرفته می‌شده بدلیل مشکلات مناطق آزاد تجاری بوده است.

طاهری فرد قول داد تا در صورت اینکه اجازه ورود به پیشبرد منطقه ویژه اقتصادی لارستان از طرف دستگاه های اجرایی داشته باشد، پیش از تصویب نهایی طرح فاز اجرایی را آغاز خواهند کرد.

ح ۳۱۳/ ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۴:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین