جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۵ق.ظ
::آخرین مطلب 11 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

بخش گردشگری جنوب فارس از مهجوریت خارج شود

فرمانداران لارستان و گراش گفتند:‌ سایه تخریب و نابودی آثار و بناهای تاریخی در جنوب فارس بویژه در لارستان سنگینی می‌کند و محدودیت‎‌های اعتباری نیز جوابگوی ترمیم این آثار نیست…

فرمانداران لارستان و گراش گفتند:‌ سایه تخریب و نابودی آثار و بناهای تاریخی در جنوب فارس بویژه در لارستان سنگینی می‌کند و محدودیت‎‌های اعتباری نیز جوابگوی ترمیم این آثار نیست لذا برای مهجوریت این بخش که می تواند رونق گردشگری را به دنبال داشته باشد از میراث فرهنگی استمداد می‌خواهیم.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، این درخواست در جریان بازدید مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی فارس از جنوب فارس اعلام شد.

در این نشست اعلام شد:‌اگرچه در شهرستان گراش بخش خصوصی و خیرین این خطه دل سوزاندند و با همت و همدلی تا حدودی مانع از نابودی میراث تاریخی در این منطقه شده اند اما در شهرستان لارستان وضعیتی به مراتب تاسف بارتر نسبت به تخریب آثار تاریخی هویداست.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هفته جاری ضمن بازدید از برخی آثار تاریخی و فرهنگی در شهرهای جنوبی فارس در نشست با فرمانداران این شهرستان ها در زمینه رونق بیش از پیش گردشگری و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و همچنین سرمایه گذاری اصولی و هدفمند بر روی این حوزه تبادل نظر کرد.

فرمانداران شهرستان های لارستان و گراش از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس درخواست داشتند که توجه به حوزه میراث تاریخی و فرهنگی این مناطق بیشتر شود و با ارایه یک برنامه جامع و هدفمند نسبت به بازسازی ، ترمیم و حفاظت و حراست از بنایای ارزشمند این شهرستان ها اقدام شود.

فرماندار ویژه لارستان در این زمینه گفت: حوزه گردشگری و میراث فرهنگی لارستان با وجود همه ظرفیت های بی نظیر و بالقوه آن در حوزه آثار و بناهای تاریخی اش و همچنین آداب و رسوم و آیین های کهن آن همچنان مغفول مانده و بهره وری لازم از این حوزه کمتر دیده می شود.

جلیل حسنی ابراز داشت: بسیاری از آثار تاریخی و میراث کهن این شهرستان به شدت در معرض خطر تخریب و نابودی قرار دارند و نیازمند حمایت های مالی بیشتر در سطح ملی و استانی برای ترمیم و بازسازی این آثار هستیم.

وی اضافه کرد: ساماندهی و ترمیم و بازسای این بناها نیز به مطالبه عمومی و یکی از دغدغه های اساسی شهروندان و دوستداران میراث تاریخی و حتی رسانه ها تبدیل شده است.

حسنی با بیان اینکه باغ نشاط شهر لار قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و از بنای های تاریخی منحصر بفرد این خطه پهناور محسوب می شود گفت:  پایه ها ،ستون ها و دیوارهای این بنای ارزشمند سالهاست در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته و از طرفی اعتبارات محدود استانی نیز پاسخگوی اصلاح و بازسنی آن نیست.

وی گفت: مردم و شهروندان لارستانی همواره دغدغه این موضوع را دارند که بخش گرشگری این شهرستان با وجود  میراث کهن و ارزشمند تاریخی مورد غفلت ومهجوریت قرار گرفته است.

همچنین تسریع در ثبت جهانی بازار قیصریه، اختصاص کد پروژه به قلعه اژدها پیکر، تخصیص اعتبار برای مرمت باغ نشاط و آثار تاریخی بخش های تابعه و تامین نیروی انسانی از مهمترین درخواست های فرماندار لارستان از مدیر کل میراث فرهنگی فارس بود.

شهرستان لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ یادمان تاریخی است که تا کنون حدود ۲۰۰ مورد از این یادمان‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

قلعه اژدها پیکر (دژ اشکانی- ساسانی ، مقبره مادر نادرشاه، بازار قیصریه ،کاروانسراهای نو و گلشن و باغ نشاط از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است که دست طبیعت و دخالت‌های انسانی و البته بی مهری و نبود اعتبار لازم، این بناهای تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

فرماندار گراش نیز توجه به میراث فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را یکی از جدی‌ترین مطالبه‌ و دغدغه مردم این  شهرستان عنوان کرد و گفت: حفظ میراث فرهنگی و اماکن تاریخی این منطقه با توجه به قدمت و تاریخی بودن آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مجید غلام‌پور بر اهمیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه شهرستان گراش تاکید کرد و افزود: یکی از راه های درآمد زایی و دستیابی به اشتغال و توسعه پایدار توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما به نظر می رسد در گراش مورد غفلت قرار گرفته و هنوز بهره وری لازم از این ظرفیت بالقوه انجام نشده ست.

وی با اشاره به مزیت‌های شهرستان گراش در این حوزه، گفت: میراث فرهنگی سرمایه مادی و معنوی کشور است و باید از مزیت‌های نسبی آن با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه شهرستان بهره‌مند شد.

غلام‌پور خواستار توجه جدی به۲۱ اثر ثبتی میراث فرهنگی در شهرستان گراش شد و افزود: پیگیری برای اضافه شدن چهار اثر دیگر توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گراش در حال انجام است که برای تحقق و تسریع در این زمینه نیازمند حمایت جدی هستیم.

ارایه بسته‌های سرمایه گذاری و حمایت از بخش خصوصی، ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی به اداره و تشکیل چارت سازمانی، تامین نیروی نسانی مورد نیاز، امکانات و تجهیزات اداری، توجه به اثرات ثبتی و اماکن تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها، مشخص شدن مالکیت خانه‌های قدیمی در بافت تاریخی، ثبت میراث معنوی عزاداری مردم در روز عاشورا، اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای مرمت و بازسازی‌ پروژه‌های در دست اقدام از مهمترین موارد درخواست فرماندار گراش از مدیرکل میثراث فرهنگی، صناعی دستی و گردشگری استان فارس بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس قول مساعد داد که درخواست ها و دغدغه های مسئولان و مردم این مناطق در سطح استان و ملی پیگیری خواهد شد.

مصیب امیری گفت: اداره کل میراث فرهنگی برای حفظ و مرمت و حفاظت از آثار تاریخی همواره نیازمند حمایت مردم، مسئولان و تعامل مثبت آنها در این زمینه است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۶:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “بخش گردشگری جنوب فارس از مهجوریت خارج شود”

  1. کارمند اداری گفت:

    مدیر کل میراث فرهنگی فارس برای افتتاح اداره میراث فرهنگی شهرستان اوز به منطقه مسافرت کرده بود به نظر نمی اید بودجه ای در کار باشد که به شهرستانها کمک شود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین