جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۴ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

جنوب فارس در وضعیت خشک آبی قرار دارد

نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس در سال ۱۴۰۰، با توصیف نگران کننده مدیران بخش‌های مختلف آب، کشاورزی، محیط زیست و استاندار، از وضعیت نه چندان پایدار…

نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس در سال ۱۴۰۰، با توصیف نگران کننده مدیران بخش‌های مختلف آب، کشاورزی، محیط زیست و استاندار، از وضعیت نه چندان پایدار و در آستانه بحران، این استان در زمینه منابع آبی، همراه بود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایسنا، جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس یکشنبه ۱۲ اردیبهشت، با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط و با نمایش نقشه‌هایی آغاز شد که جنوب فارس را خشک و میانه این استان رانیمه خشک نشان می‌داد. از طرفی آمارهای اعلام و نمایش داده شده، نشانگر این بود که میزان بارندگی سال آبی جاری، در حد سال‌های بسیار خشک، یعنی ۸۶-۸۷ و ۹۶-۹۷ بوده است. حال آنکه آمارها نشانی از کاهش میزان سطح کشت یا پرهیز از کشت‌های پُرآب بر، در خود ندارد.

به گزارش ایسنا، به استناد همان آمار، اکنون ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب در سدهای استان ذخیره است، یعنی عددی که ۴۰۰ میلیون از سال پیش کمتر است. همچنین باید گفت که ۵۰۰ میلیون مترمکعب برای پایداری سد باید باقی بماند و عملا استان فارس باید با یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده در سدها روزگار بگذراند.

به گفته حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس این مقدار برای گذر از امسال کافیست و بحران اصلی را باید در آب‌های زیرزمینی جست و جو کرد. زیرا چاه‌ها در معرض خطر خشکیدن قرار دارد. وگرنه میزان آب‌های سطحی آنقدری هست که برای یک سال و نیم آینده نیاز استان را تامین کند.

این در حالیست که بنا به اعلام متولی آب استان فارس، بالغ بر ۷۷.۵ درصد از کل آب شرب مورد نیاز شیراز و بسیاری از شهرها از طریق چاه‌ها تامین می‌شود؛ همان منابعی که در معرض خطر خشکیدن قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مهرداد قطره سامانی، مدیرکل هواشناسی استان فارس نیز با ارائه آماری از میزان بارش‌ها در نقاط مختلف این استان و مقایسه آن با گذشته و میانگین‌های کوتاه و بلند مدت، بر نگرانی‌ها اضافه کرد.

آمار ارائه شده توسط قطره‌سامانی نشان می‌داد که سال گذشته در لارستان بیش از ۴۰۰ میلی‌لیتر باران داشتیم و امسال این عدد تنها ۱۶ میلی‌لیتر! است.

این آمار نشان دهنده آنست که در شیراز نیز پارسال ۴۲۰ میلی‌لیتر و امسال ۱۹۳ میلی‌لیتر باران داشتیم.

طبق این آمارها، استان‌ فارس ششمین استان کشور از لحاظ کاهش بارندگی بوده و رتبه اول در اختیار کرمانشاه است.

براساس آمار اعلامی در این جلسه، اعلام شد که وضعیت ۵۵۸ روستا و ۱۴ شهر استان فارس به لحاظ منابع آب بحرانی و حفر چاه در تمام دشت‌ها ممنوع و کف شکنی بعضی چاه‌های قدیمی تا عمق ۶۰۰ متر هم رسیده است؛ اعدادی که نشان از اهمیت مدیریت دقیق‌تر منابع آب دارد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین