جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵ب.ظ
::آخرین مطلب 1 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5
مردی که صدای پای آب را می فهمید :

پدر کویرشناسی ایران و “استاد اسبق دانشگاه آزاد لارستان” دار فانی را وداع گفت

پدر کویرشناسی ایران و استاد اسبق دانشگاه آزاد لارستان دار فانی را وداع گفت. پرفسور پرویز کردوانی (زاده ۱۳۱۰)  جغرافی‌دان ایرانی و دارندهٔ مدال ملی و نشان دانش در ایران…

پدر کویرشناسی ایران و استاد اسبق دانشگاه آزاد لارستان دار فانی را وداع گفت.

پرفسور پرویز کردوانی (زاده ۱۳۱۰)  جغرافی‌دان ایرانی و دارندهٔ مدال ملی و نشان دانش در ایران بود که در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار (سال ۱۳۸۴) به عنوان چهرهٔ ماندگار در زمینه جغرافیا معرفی شد. وی اهل گرمسار بوده و دوران تحصیل تا دیپلم خود را در ایران گذراند. وی برای ادامه  تحصیل به آلمان رفته و دکترای خود را در رشته عمران کویر اخذ نمود.

به گزارش میلاد لارستان پدر علم کویرشناسی ایران علاوه بر تدریس در دانشگاه های معتبر کشور، مدتی در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان (حدود۲۰ سال پیش) به تدریس پرداخته بود که شاگردان وی در آن بازه زمانی به حضورش در لارستان افتخار می نمودند.

 مقدمه کتاب “گنبدنمکی” تالیف شده توسط دو عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان. (دکتر محمد ابراهیم عفیفی و دکتر عبدالرسول قنبری) توسط این دانشمند  مزین شده است.

آخرین حضور وی در منطقه لارستان شرکت در نخستین همایش آب و اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۴ و نیز حضور در همایش بحران آب در سال ۱۳۹۶ در اوز بوده است.

پدر کویر شناسی و چهره ماندگار ایران در سال ۱۳۹۸ نیز در مصاحبه ای با یکی از پایگاه های اطلاع رسانی کشوری با توجه به تجربه و شناخت کافی از منطقه لارستان به بارش های ” چهل پسین” لارستان دقیقا با همین عنوان اشاره نموده و  و اظهار داشته بود:” با توجه به حاصلخیزی خاک و گرمای هوا، بارش باران موجب می‌شود در لارستان در همین مدت ۴۰ روز یک دوره کاشت و برداشت انجام شود. محصولاتی که در این مدت کاشته و برداشته می‌شوند، بیشتر گوجه‌فرنگی و خیارند. همچنین در لارستان، اوز، خنج، گراش بستک آب باران در برکه‌ها ذخیره شده و به مصارف آشامیدنی می‌رسد. از آنجا که آب زیرزمینی در بعضی نقاط این مناطق شور است، این آب اهمیت فراوانی دارد”

کردوانی در همایش بحران آب در اقتصاد مقاومتی در لارستان با  شمردن بحران آب در منطقه لارستان گفته  بود: مناطق جنوبی کشور باید به اندازه نزولات جوی که دارند آب مصرف کنند و هیچ گاه در زمینه مصرف آب خود را با مناطق شمالی مقایسه نکنند.

وی همچنین ی ضمن معرفی یکی از تالیفاتش”خشکسالی و راههای مقابله با آن در ایران “در رابطه با طرح های بزرگی که برای مبارزه با بحران آب وتغییر آب وهوا که در دولت های پیشین قرار بوده به اجرا در آید و  وی جلوی آن را گرفته نیز اشاره نموده بود که از آن جمله”  طرح ایجاد در یاچه هابرای تغییر آب و هوا-طرح شکافتن کوه البرز و ایجاد یک کانال به منظور انتقال هوای مرطوب شمال به دشتهای خشک داخلی- طرح تغییر آب وهوا- طرح جنگل کاری(کمربندسبز)-طرح ایجاد بزرگترین آبراه جهان(کانال قابل کشتیرانی خلیج فارس ودر یای مازندران) طرح ایرا ن رود (متصل کردن بندر ترکمن به بندرجاسک ) طرح باران مصنوعی(جایی که از ۲۵۰ میلی متر بارندگی کمتر است نباید باروری ابر صورت بگیرد) و طرح کانال کشتیرانی خلیج فارس” می توان نام برد.

آن مرحوم اعتقاد راسخ داشت که آب دریا به درد کویر نمی خورد و  استفاده از آب دریا برای کشاورزی، اقتصادی نیست.

پدر کویر شناسی ایران سر اتجام در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفته و پیکرش  امروز در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) تهران تشییع و به خاک سپرده شد. روحش شاد.

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۶:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین