دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 36 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

مبارزه با آفت نخلستان‌های گراش فارس آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: مبارزه و عملیات سم پاشی با کنه گرد آلود یا ( تارعنکبوتی خرما) در حدود ۸۰۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان جنوبی آغاز شده…

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: مبارزه و عملیات سم پاشی با کنه گرد آلود یا ( تارعنکبوتی خرما) در حدود ۸۰۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان جنوبی آغاز شده ست.

به گزارش میلاد لارستان، حسن مرادی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به منظور کاهش خسارت وارده به محصول خرما در اثر آلودگی به آفت کنه گردآلود، هرساله عملیات کنترل این آفت از اواخر اردیبهشت شروع می‌شود و تا اوایل تیرماه نیز ادامه دارد.

آفت کنه تار عنکبوتی با آغاز گرما و فصل تابستان هم زمان با آغاز رنگ زنی محصول خرما پیدا می شود و کنه با مکیدن شیره میوه موجب لاغر شدن آن می شود.

وی تاکید کرد: قرار گرفتن یک لایه تار روی میوه و خاک آلوده و نامرغوب شدن محصول از مهمترین علائم فعالیت این آفت است و در صورت طغیان ، کنه با مکیدن شیره میوه باعث لاغر شدن و نابودی محصول درخت خرما می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گراش ادامه داد: در این شهرستان با داشتن حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات آبی و دیم، سالانه رقمی افزون بر پنج هزار تن خرما و رطب تولید و روانه بازار می شود.

زاهدی، خاصویی و شاهانی از مهمترین ارقام موجود خرما در شهرستان گراش است.

مرادی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از ارقام سنتی و بومی نخیلات در این شهرستان، اضافه کرد: ترویج و توسعه ارقام تجاری همچون پیارم و مجول و همچنین توسعه واحدهای فرآوری و بسته بندی خرما در شهرستان از اولویت‌های برنامه ۵ ساله مدیریت در حوزه باغبانی است.

وی گفت: ایجاد صنایع فرآوری ، توسعه زنجیره تولید، اصلاح باغ ها و همچنین افزایش میزان صادرات خرما و سایر محصولات کشاورزی از جمله برنامه ها و سیاست های راهبردی این اداره و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

استان فارس با بیش از ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خرما و همچنین تولید سالانه افزون بر ۱۸۰ هزار تن خرما جایگاه ویژه ای در تولید این محصول مهم باغی در کشور دارد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین