سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

ساخت ۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در فارس

۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در استان فارس ساخته می شود. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان…

۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در استان فارس ساخته می شود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: براساس فراخوانی که چند‌ی پیش برای ساخت ۳۷ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در سراسر کشور منتشر شد، با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران، ساخت ۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در استان فارس به تصویب رسیده است.

مجید رضا پاکاری افزود: پس از اعلام و ارزیابی فراخوان و انتخاب نفرات واجد شرایط، مراحل واگذاری زمین و تامین منابع انجام می‌شود.

وی با اظهار خرسند‌ی از این که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، در سه شهرستان داراب، نی ریز و جهرم اقدامات اجرایی خوبی برای ساخت باغ‌های ماد تولید نهال گواهی شده انجام شده است، ابرازداشت: براین اساس در شهرستان داراب در زمینه تولید و تکثیر نهال درختان مرکبات، در شهرستان نی ریز در زمینه تولید و تکثیر نهال درختان هسته دار و در شهرستان جهرم در زمینه تولید و تکثیر نهال نخیلات عملیات اجرایی آغاز شده است و ما به لحاظ زمانی جلوتر از طرح هم هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه فراخوان ساخت باغ های مادری برای تولید نهال‌های گواهی شده تقریباً یک ماه پیش به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط شناسایی شده اند، بیان داشت: برای متقاضیان ساخت باغ های مادری شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود از جمله اینکه در اطراف زمین مورد هیچ گونه باغی وجود نداشته باشد، فرد متقاضی حتماً باید از کشاورزان یا باغداران پیشرو باشد و هدف از اجرای طرح، صرفاً تولید و تکثیر انواع گیاهان سردسیری، گرمسیری و نیمه گرمسیری برای سالم سازی درختان باشد.

پاکاری با بیان اینکه ظرفیت تولید این باغ‌های مادری به عوامل مختلفی مانند سطح زیر کشت، آب و میزان سرمایه گذاری بستگی دارد؛ اما در شرایط فعلی متقاضیان مجوز کلی تولید را دریافت می‌کنند، اما پس از ارزیابی‌های لازم و دریافت مجوز‌های نهایی، ظرفیت تولید پیوندک و نهال آن‌ها مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و بهره برداری از باغ های مادری فرایند‌ی زمان بر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلفی باید برای این گونه مراکز تدارک د یده شود، قرنطینه‌ها رعایت شود، ممکن است ۵ سال طول بکشد تا کار به نتیجه برسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور ۳ یا ۴ باغ مادری بیشتر نداریم، گفت: در استان فارس هم در حال حاضر باغ های نخبه در محصولاتی مانند گردو و انگور ایجاد شده که مدتی زمان می‌برد تا به نتیجه برسد.

پاکاری با تاکید براینکه در محصولات محتلف با توجه به اقلیم و شرایط خاص هر استان ممکن است باغ های مادری نهال کواهی شده ساخته شود؛ ابرازداشت: با انجام این کار فارس قطب مهم تولید نهال گواهی شده برای استان‌های جنوبی کشور خواهد بود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین