جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 15 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

پاسخ مردم لار؛ چرا باید در انتخابات شورای شهر شرکت کنیم؟!

مشارکت بالا در انتخابات علاوه بر آنکه به معنای واگذار نکردن حق تعیین سرنوشت برای شهروندان است، تنها راه برای جبران ناکارآمدی و بازگشت امید به جامعه است. به گزارش…

مشارکت بالا در انتخابات علاوه بر آنکه به معنای واگذار نکردن حق تعیین سرنوشت برای شهروندان است، تنها راه برای جبران ناکارآمدی و بازگشت امید به جامعه است.

به گزارش میلاد لارستان، مشارکت در انتخابات یکی از وجود مشارکت سیاسی شهروندان و از حقوق آنها محسوب می‌شود؛ و در وهله اول حضور در انتخابات استفاده از حق مسلمی است که به هر شهروند داده شده و اگر از این حق استفاده نکند حق تعیین سرنوشت خود را به دیگران واگذار کرده است.

در روز جمعه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ قرار است سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود.

شوراهای اسلامی به دلیل انتخاب شهردار، شناسایی نیازهای شهری و تصویب قانون برای رفع آن‌ها، نظارت بر حسن اجرای مصوبات، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و تصویب بودجه سالانه شهرداری از اهم وظایف شورای شهر است. به عبارت دیگر، می‌توان شوراها را نوعی پارلمان شهری یا روستایی در نظر گرفت. لذا شوراها در توسعه یا عقب‌ماندگی شهرها و روستاها نقشی اساسی دارند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا هر چهار سال یکبار همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سرتاسر کشور برگزار می‌شود و شاید همین همزمانی همیشگی باعث شده تا اهمیت بالای انتخابات شوراها در میان شور و هیجان انتخابات ریاست جمهوری گم شود.

اینک در آستانه برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به سراغ مردم رفتیم و از آنان پرسیدیم تا چه حد نسبت به نقش شورای شهر و وظایفی که اعضای این شورا در قبال آنان دارند، آگاه‌اند.

با مردی که حدودا ۳۰ سال دارد در این خصوص گفت‌وگو می‌کنیم. او پس از دیدن ما از تاکسی زرد رنگ خود پیاده می‌شود تا به سوالات ما پاسخ دهد. وقتی از او می‌پرسیم چه چیزی از وظایف شورای شهر می‌داند، بیان می‌کند: وظیفه شورای شهر رسیدگی به امور شهر و شهروندان است و چون وظیفه سنگینی است، نمایندگان شورا باید به تمام امور اشراف کامل داشته باشند، بردبار و صبور باشند و با شناخت مشکلات مردم بتوانند به آنان کمک کنند.

او که قصد شرکت در انتخابات را دارد، در پاسخ به این سوال ما که آیا همان قدر که برای شناسایی نامزد اصلح در انتخابات ریاست جمهوری دغدغه دارید، برای شناسایی نامزدهای شایسته انتخابات شورای شهر هم دغدغه دارید و تحقیق می‌کنید، می‌گوید: قطعا انتخاب فرد شایسته در انتخابات شورای شهر هم به همان اندازه انتخابات ریاست جمهوری اهمیت دارد؛ چراکه شورا هم جزئی از حکومت است و سرنوشت شهر دست نمایندگان شورا است من به عنوان یک شهروند باید بهترین انتخاب را در انتخابات شوراها داشته باشم تا بعدا پشیمان نشوم.

در ادامه دختر جوانی به نام سمیه در مورد وظایف نمایندگان شورای شهر می‌گوید: دغدغه مردم باید به دغدغه نمایندگان شوراها تبدیل شود. اعضای شورای شهر باید توجه کنند که مردم چگونه می‌توانند شادتر زندگی کنند و در این اوضاع کرونا چطور گذران می‌کنند و باید خود را موظف به حل مشکلات مردم بدانند.

مریم ادامه می‌دهد: هر کسی که به عنوان عضو شورای شهر انتخاب می‌شود، حتما لایق است، اما افراد بعد از انتخاب نباید خیالشان راحت شود، بلکه باید به درستی انجام وظیفه کنند.

همچنین مرد جوانی به نام مرتضی را می‌بینیم و او را دعوت به مصاحبه می‌کنیم. از او هم همان سوالات را می‌پرسیم. او هم به گفته خودش اطلاعات خیلی خاصی در این خصوص ندارد درباره وظایف شورای شهر فقط در این حد می‌داند که شهردار توسط شورای شهر انتخاب می‌شود و شهردار مجری تصمیمات شورای شهر است.

یک شهروند دیگر لاری که به نظر می‌رسد بالای ۵۰ سال سن داشته باشد، به دلیل سن و تجربیاتی که دارد، شناخت نسبتا خوبی از وظایف و نقش شورای شهر دارد، اما از عملکرد اعضای شوراهایی که تا به حال در شهر لار روی کار بوده‌اند، راضی نیست.

او عملکرد شوراهای قبلی شهر لار را نامطلوب ارزیابی می‌کند می‌گوید: اعضای شورای شهر یک سری مسائل را در شورا مطرح می‌کنند، اما عملکرد مثبتی ندارند. به همین خاطر با وجود اینکه هر سال در انتخابات شرکت می‌کردم، امسال تصمیم به مشارکت ندارم؛ چراکه می‌بینم برخی از نمایندگان فقط مردم را دور می‌زنند و به خواسته‌های مردم پاسخ نمی‌دهند.

در ادامه پسر نوجوانی که امسال قرار است به عنوان رأی اولی در انتخابات شرکت کند، انتخاب افراد تحصیل‌کرده و دلسوز شهر را بسیار مهم می‌داند و معتقد است: شهر لار به لحاظ امکانات تفریحی و سرگرمی بسیار کمبود دارد و می‌بایست به این مهم توجه دوچندان نشود.

سیدعلی از شهروندان لاری ساکن تهران نیز که قصد بازگشت و سکونت در لار را دارد، می‌گوید: پس از سال‌ها به لار برگشته‌ام و دوست دارم در شهر خود ساکن شوم.

وی با ابراز خرسندی از توسعه شهر لار طی چند سال اخیر به لحاظ فیزیکی و ساختمان‌سازی‌ها، گفت: شورای آینده شهر لار می‌تواند با انتخاب یک شهردار متخصص که بتواند به تقویت زیرساخت‌ها نظیر ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، احداث فضاهای سبز، توسعه مراکز تفریحی و سرگرمی، تجهیز پارک شهر به امکانات بازی و غیره، موجب جذب جمعیت و رونق اقتصادی شود.

یک شهروند دیگر لاری با تأکید بر مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو، تأکید می‌کند: انتخاب افراد کار بلد، جوان، دلسوز، دارای ایده‌های نو، متخصص و آینده‌نگر می‌تواند نویدبخش رشد و توسعه شهر باشد و عقب‌ماندگی‌های سالیان اخیر شهر لار در ابعاد زیربنایی، توسعه زیرساخت‌ها، زیباسازی شهر و غیره جبران شود.

به گزارش میلاد لارستان، طی این مصاحبه به وضوح دریافتیم اکثر عامه مردم تقریبا هیچ شناختی از نمایندگان خود در شورای شهر و وظایف این شورا نداشتند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که دلیل این عدم شناخت کافی مردم نسبت به شورای شهر و وظایف آن چیست؟ مگر نه اینکه رفاه و آسایش شهروندان تا حد زیادی به عملکرد اعضای شورا شهر بستگی دارد؟ پس چرا مردم شناختی کافی نسبت به این شورا و وظایف آن ندارند؟

قطعا برای ارتقای عملکرد شوراهای شهر نیاز است تا درباره این شوراها و وظایف آنان اقدامات آموزشی و تبلیغاتی بیشتری برای مردم انجام شود تا آنان نسبت به این انتخابات دغدغه‌‎مند شوند و افراد شایسته‌ای را راهی پارلمان‌های شهری کنند.

در مجموع، همه ما در برابر آینده کشور و شهرمان مسئولیم و به طور قطع انتخاب‌های درست و اشتباه ما تأثیر مستقیم بر آینده ما و فرزندانمان دارد. پس بیاییم با شناخت بهتر و از آن مهمتر مشارکتی پررنگ‌تر و با نشاط، آینده خودمان را خودمان بسازیم، نه اینکه با تصمیم و رأی دیگران برای آینده ما تصمیم‌گیری شود.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۲۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین