جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۲ق.ظ
::آخرین مطلب 12 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

زنگ خطر گسترش بیابان‌ در لارستان، خنج و گراش

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: لارستان، لامرد، خنج، زرین دشت، مهر، آباده، اقلید و گراش بیشترین مناطق بیابانی استان را دارند. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم،…

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: لارستان، لامرد، خنج، زرین دشت، مهر، آباده، اقلید و گراش بیشترین مناطق بیابانی استان را دارند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، “زنگ خطر بیابان‌زایی سال‌ها است در استان فارس به صدا در آمده است” این عبارتی است که کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در یکی دو سال گذشته مطرح کردند و به آثار نامطلوب این جریان پرداختند.

به عقیده این کارشناسان آثار نامطلوب بیابان‌زایی تحت تاثیر ناملایمات طبیعی و نیز دستکاری‌های خود سرانه انسان‌ها در طبیعت نمایان شده است هر چند اقداماتی نیز برای مقابله با بیابان انجام شده اما به تایید این کارشناسان فعالیت‌های انجام گرفته در راستای اصلاح و احیای مناطق بیابانی در قیاس با میزان گسترش سریع روند بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی بسیار ناچیز است.

به گفته این کارشناسان این اقدامات نمی‌تواند به تنهایی آثار ناشی از تخریب و تصرفات عرصه‌ها و نیز به دنبال آن نابودی پوشش‌های گیاهی در این عرصه‌ها را جبران کند. حال در این شرایط باید به تغییرات اقلیمی و کمبود بارش و در نتیجه آن از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق نیز اشاره کرد که نقش مهمی در توسعه بیابان‌های استان دارد.

هر چند به تایید بسیاری از کارشناسان اقدامات و دست‌کاری‌های انسان در طبیعت عامل اصلی بیابان‌زایی محسوب می‌شود و سهم انسانی بیش از تغییرات اقلیمی است.

عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی استان فارس به تشریح وضعیت بیابان‌های استان پرداخت.

به گفته وی از ۱۲٫۲ میلیون هکتار مساحت استان فارس ۱۰٫۲ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است که این استان به لحاظ شرایط اقلیمی و رویشگاه‌های متنوع میراثی گران‌بها و در خور حفاظت دارد که باید برای آیندگان این ثروت را حفظ کرد.

فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره‌برداری‌های غیر اصولی در کنار آتش‌سوزی از جمله چالش‌های جدی منابع طبیعی استان فارس است که صمدنژاد نسبت به آن هشدار داد چرا که بی‌توجهی به این چالش‌ها منجر به ایجاد و گسترش بیابان‌ها در استان فارس می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هفت دهم میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان  بیابان و مناطق بیابانی است که به لحاظ وسعت اراضی بیابانی رتبه ۱۰ را در بین استان‌های کشور دارد.

“لارستان، لامرد، خنج، زرین دشت، مهر، آباده، اقلید و گراش” بیشترین مناطق بیابانی استان را دارند که صمدنژاد در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند با این حال به این موضوع تاکید دارد که ۳۵ منطقه در ۱۹ شهرستان استان نیز تحت فرسایش بادی هستند که روند بیابان‌زایی را تشدید می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس کانون‌های اصلی بیابانی در استان فارس را ۲۲ کانون در ۱۲ شهرستان استان با مساحت ۳۷۸ هزار هکتار ذکر می‌کند که برای عدم گسترش آنها باید اقدامات به موقعی و ضروری انجام شود.

به گفته وی اقدامات بیابان‌زدایی از سال‌ها پیش در استان آغاز شده که نهال‌کاری، بذرکاری، ایجاد بادشکن و مدیریت روان‌ آب‌ها از جمله این اقدامات است.

کارشناسان عقیده دارند که بسیج همگانی در راستای مقابله با تخریب و تصرفات احتمالی در عرصه‌های ملی با مشارکت همه گروه‌ها و اقشار جامعه امری لازم و ضروری است و برای مقابله با این مسئله باید بدور از هرگونه جاه‌طلبی و در نظر گرفتن منافع شخصی و گروهی در حفاظت از این عرصه‌ها گام برداشت چرا که حفاظت از گستره عظیم منابع طبیعی به تنهایی و از عهده یک دستگاه خارج است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی منابع طبیعی استان فارس در اسفندماه ۹۹ تا بهمن‌ماه این سال ۲۲۵ هکتار نهال‌کاری در عرصه‌های منابع طبیعی استان رخ داده و از ۴۰۰ هکتار عرصه نهال‌کاری شده نیز تحت مراقبت است. همچنین ۵۳۱ هکتار طرح زراعت چوب در استان رخ داده است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۳:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین