شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

رتبه نخست لارستان در استان فارس به لحاظ وسعت اراضی بیابانی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با اذعان به اینکه از لحاظ وسعت اراضی بیابانی، لارستان رتبه نخست را در بین شهرستان های استان فارس دارد، گفت: اغلب مناطق…

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با اذعان به اینکه از لحاظ وسعت اراضی بیابانی، لارستان رتبه نخست را در بین شهرستان های استان فارس دارد، گفت: اغلب مناطق به دلیل خشکسالی و آبیاری زمین با آب شور، کشاورزی غیراصولی، نبود پوشش گیاهی کافی در سطح زمین در معرض فرسایش بادی، روند پدیده بیابانی شدن را تسریع کرده است.

مسعود لادنی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه مساحت عرصه‌های ملی لارستان بالغ بر یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است، اظهار داشت: به لحاظ شرایط اقلیمی و رویشگاه‌های گیاهی، گونه‌های گیاهی شاخص لارستان شامل کُنار، گَزشاهی، گَون، قیچ، بادام کوهی، بنه، ارس یا سرو کوهی است.

وی مهمترین چالش‌های پیش‌روی منابع طبیعی لارستان را مسأله خشکسالی دانست و افزود: مشکل خشکسالی باعث شده تا مراتع و جنگل‌های لارستان تحت فشار قرار گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با اشاره به اینکه با توجه به دام مازاد موجود در مراتع، حضور عشایر، چرای خارج از فصل دام‌های روستائیان و نباریدن باران موجب شده تا اکثر مراتع موجود در لارستان در وضعیت فقیر یا خیلی فقیر قرار گیرند، تصریح کرد: فرسایش بادی خطر بزرگی است که عرصه‌های منابع ملی و حتی کشاورزی در لارستان را تهدید می‌کند.

این مسوول با تأکید بر اینکه میزان ۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی موجود در لارستان بیابانی شوره‌زار است، خاطر نشان کرد: مابقی اراضی نیز در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

وی با اذعان به اینکه از لحاظ وسعت اراضی بیابانی، لارستان رتبه نخست را در بین شهرستان های استان فارس دارد، عنوان کرد: اغلب مناطق به دلیل خشکسالی و آبیاری زمین با آب شور، کشاورزی غیراصولی، نبود پوشش گیاهی کافی در سطح زمین در معرض فرسایش بادی، روند پدیده بیابانی شدن را تسریع کرده است.

لادنی با بیان اینکه رخداد بادهای موسمی در فصل تابستان روند حرکت به سمت بیابانی شدن اراضی طبیعی را تشدید کرده است، یادآور شد: این موضوع یکی از شاخص‌های مهم در روند بیابانی شدن اراضی لارستان محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در تشریح راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی با تأکید بر اینکه جهت مقابله با رشد بیابان‌ها می‌بایست در منطقه آمایش سرزمین صورت گیرد و اراضی بسته به فعالیت‌ آنها مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: می‌بایست به طور جدی عملیات اصلاح و احیاء مراتع و جنگل‌های لارستان مورد توجه قرار گیرد تا با بهبود وضعیت پوشش گیاهی از بیابانی‌شدن جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه آبیاری نکردن اراضی با آب شور و گسترش کشت گونه‌های مقاوم مثل گَز شاهی در اراضی کشاورزی برای مقابله با بیابان‌زایی بسیار اثربخش خواهد بود، افزود: در حال حاضر یک طرح در مدیریت منطقی مقابله با بیابان در «کهنه مرکزی» لارستان در حال اجراست که بر این اساس یک هزار و ۱۵۰ هکتار از این منطقه با گونه‌های گیاهی مقاومت نهال‌کاری شده است.

لادنی با بیان اینکه سالانه اقدامات مختلفی در اراضی مرتعی لارستان نظیر ذخیره نزولات آسمانی، بذرکاری، نهال‌کاری و غیره انجام می‌پذیرد، تصریح کرد: احداث سدهای ذخیره نزولات آسمانی اثر مهمی در افزایش کیفیت و کمیت آبهای زیرزمینی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان با برشمردن عوامل بروز پدیده بیابان‌زایی، عنوان کرد: بارندگی کم، پراکنش نامناسب بارش‌ باران، تبخیر و تعریق زیاد، خشکسالی‌های مکرر، وزش بادهای شدید، زمین‌های شور، گنبدهای نمکی و غیره از عوامل محیطی مؤثر در گسترش بیابان است.

وی همچنین رشد جمعیت و بهره‌برداری زیاد از اراضی، بهره‌برداری زیاد از آب زیرزمینی، روش‌های نامناسب کشاورزی، نبود تعادل بین دام و مرتع، تخریب جنگل‌ها، بوته‌کَنی در مراتع، تخریب حاصل از فعالیت‌های عمرانی، تبدیل زمین‌های حاصل‌خیز به مسکونی را از جمله دلائل و عوامل انسانی تأثیرگذار در رشد بیابان‌ها دانست.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین