جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

چندین رشته جدید در مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان از فعال‌سازی رشته‌های جدید نظیر زنبورداری، تعمیر و نصب آب شیرین‌کن، سفال‌گری و سرامیک، طراحی سه بُعدی، کاشت گیاهان داروئی، راه اندازی…

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان از فعال‌سازی رشته‌های جدید نظیر زنبورداری، تعمیر و نصب آب شیرین‌کن، سفال‌گری و سرامیک، طراحی سه بُعدی، کاشت گیاهان داروئی، راه اندازی آموزشگاه آرایشگاه زنانه و غیره خبر داد.

حجت ایزدمهر در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان اظهار داشت: مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان دارای کارگاه‌های مختلفی از جمله کارگاه برق با تدریس دوربین مدار بسته و دربهای اتوماتیک  و در آینده نزدیک آموزش تعمیر وسایل برقی خانگی، کارگاه مکانیک جهت تدریس مکانیک خودرو، کارگاه جوشکاری، کارگاه تاسیسات، کارگاه سردکننده و گرم کننده جهت سیستم های خانگی و خودرو و پکیج که چندین بار آموزش پکیج در سال گذشته صورت گرفته و کارگاه الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه در  مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان کارگاه نصب و تعمیر آب شیرین کن نیز برگزار می‌شود، افزود: مرکز لارستان نخستین مرکزی است که دستگاه پرینتر سه بعدی را توسط متخصصان حاضر در این مرکز ساخته‌اند و  با استفاده از این دستگاه مکان های مختلفی از جمله قلعه اژدها پیکر را به صورت سه بعدی طراحی کرده‌اند که خوشبختانه  با استقبال مردم و کارشناسان روبرو شده است.

این مسئول همچنین از برگزاری کلاس‌ آموزش‌های مربوط به برنامه‌نویسی صنعتی و بُرد الکترونیکی جهت افرادی که در شهرهای صنعتی مشغول به کار هستند و بسیار پر کاربرد است، خبر داد و تصریح کرد: چندی پیش نیز دستگاه میناکاری وسفالکاری با اعتبار دولتی به مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان اضافه شد که می توان برنامه های خوبی در این زمینه اجرا کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بانوان

ایزدمهر به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خواهران در رشته‌های دوخت کاور وسایل برقی و کاشت گیاهان داروئی اشاره کرد و افزود: برخی کلاس های موردی همچون کارآفرینی و آموزش بورس و….. نیز در گذشته برگزار شده است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان با تأکید بر بهره‌گیری از مربیان با تجربه و آموزش دیده، خاطر نشان کرد:تفاوت مراکز آموزش فنی و حرفه ای با دانشگاه ها این است که دانشگاه ها بصورت آکادمیک کار می‌کنند و مدرک می‌دهند اما در مراکز فنی، بصورت مهارتی و عملی آموزش‌ها ارائه می‌شود.

وی با اذعان به اینکه بیشتر افرادی که به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه می‌کنند به دنبال یادگیری هستند تا کسب مدرک، عنوان کرد: مدرک مراکز آموزش فنی و حرفه ای دارای اعتبار جهانی و قابل ترجمه است و بسیاری از کشورها این مدارک را قبول دارند.

وجود امکانات رفاهی و خوابگاهی در مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان

ایزدمهر با برشمردن امکانات رفاهی برای مهارت‌آموزان در مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان، گفت: مرکز لارستان دارای خوابگاه جهت مهارت آموزان غیربومی با ظرفیت حدود ۴۰ نفر با امکانات ویژه برادران و همچنین مهمانسرا برای اساتید مهمان و مربی سرباز است.

وی با ابراز خرسندی از وجود امکانات مورد نیاز مربوط به رشته‌های گوناگون در مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان، یادآور شد: در این مرکز چندین ماشین صفر از جمله خودرو مدل بالا خارجی «چری»، پژو ۴۰۵، سمند، موتور پیکان و پراید و غیره در کارگاه مکانیک، ۱۰ دستگاه کامپیوتر صنعتی PLC وجود دارد و در آینده نزدیک نیز برای کارگاه کامپیوتر نیز سیستم‌های جدید تزریق خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان در تشریح نحوه نیازسنجی‌ها جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی، گفت: یکی از آمارهایی که باید از سمت شورای اشتغال، اداره کار، صنعت و معدن و جهادکشاورزی دریافت کنیم، همین بحث نیازسنجی هاست که با استفاده از همین تعاملات در جهت برگزاری دوره ها اقدام می‌شود.

این کارشناس امور فنی و مهارتی اذعان داشت: بصورت فعال از طریق پایش بازار هم این نیازسنجی ها صورت می گیرد و سعی می کنیم یک اسپانسر علمی نیز داشته باشیم و برخی محصولات مانند پکیج و آب شیرین کن از نمایندگی های اصلی در جهت آموزش ها بهره برده می‌شود.

وی یکی از بارزترین ویژگی های مراکز فنی و حرفه ای را آن دانست که تمام افراد می توانند از آموزش ها استفاده کنند، افزود: حتی برخی از آموزش های ما برای توانمندسازی افراد زندانی صورت می گیرد که پس از حبس دارای توانمندی کار کردن شوند.

تولید بیش از ۶۰۰ کلیپ آموزشی جهت انتشار در فضای مجازی

ایزدمهر با ابراز خرسندی از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان، تصریح کرد: در مواجهه با تعطیلات ایام کرونا، آموزش‌های مجازی رونق بیشتری پیدا کرد و با ساخت و پخش کلیپ‌های با کیفیت سعی شد همچنان آموزش‌ها تداوم داشته باشد.

وی از تولید بیش از ۶۰۰ کلیپ آموزشی جهت انتشار در فضای مجازی از طریق اساتید مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان، عنوان کرد: برخی از این کلیپ‌های تولید شده در مرکز لارستان، توانستند در سطح کشور برتر شناخته شوند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان با بیان اینکه با این وجود با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که آموزش مجازی به ویژخ در بحث مهارتی بازدهی شبیه آموزش حضوری را ندارد، خاطر نشان کرد: با رایزنی‌هایی که با ستاد کرونا لارستان شده است، در شرایط نارنجی، کلاس‌ها به شکل حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود.

صدور مجوز آموزشگاه آرایشگاه زنانه

وی به فعالیت ۳۱ آموزشگاه خصوصی در زیرمجموعه مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۸ مورد آن در شهر لار و مابقی در شهرهای اطراف قرار دارند.

ایزدمهر با تأکید بر اینکه برای صدور مجوز آموزشگاه، متقاضی می‌بایست از لحاظ مالی و تخصص دارای سطح مطلوبی باشد که به جهت در نظر گرفتن این شاخص‌ها طی ۲ سال اخیر فقط ۳ مجوز صادر شده است، ادامه داد: یک مرکز آموزشی آرایشگاه زنانه نیز راه‌اندازی شده است.

انتقاد از عدم پرداخت وام از طرف صندوق کارآفرینی امید در لارستان

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان با انتقاد از عدم پرداخت وام از صندوق کارآفرینی امید در لارستان برای اعطای تسهیلات به متقاضیان کارآفرینی، عنوان کرد: یکی از نیازهای مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان وجود چند باب مغازه در راستای کسب تجربه مهارت آموزان پس از طی مراحل یادگیری است.

وی یکی از مشکلات را عدم پرداخت تسهیلات آسان به مهارت آموزان برشمرد و یادآور شد: البته کمیته امداد امام خمینی(ره) به افراد تحت پوشش خود تسهیلات پرداخت می‌کند.

 ایزدمهر با اذعان به اینکه برخی اوقات هدف مرکز فنی‌وحرفهای پرورش و صادرات نیروی کار ماهر به شهرهای صنعتی است چراکه متاسفانه در لارستان صنعت خاصی فعال نیست، تصریح کرد: به همین دلیل بنا به نزدیکی لارستان با بندرعباس می توان نیروهای آموزش دیده جهت کار به مناطق صنعتی اعزام شوند.

راه‌اندازی رشته‌های زنبورداری، سفال و سرامیک

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان با بیان اینکه راه‌اندازی کارگاه آموزش زنبورداری برای مناطق محروم در دستور کار قرار دارد، گفت: با تاسیس تعاونی زنبورداری که به نتیجه رسید، می‌توانیم آموزش را بهتر توسعه دهیم.

وی از فعال‌سازی کارگاه رشته‌های سفال و سرامیک در مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان خبر داد و بیان کرد: کوره حرفه‌ای مربوط به این رشته در مرکز مستقر شده است.

برندسازی از حلوامسقطی و کباب لاری

ایزدمهر با اشاره به اینکه یکی از اتفاقاتی که در سطح کشور رخ داده است، بالغ بر ۷ هزار استاندارد تعریف شده است، گفت: طی اقدامی از سوی مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان، آموزش تهیه و پخت کباب لاری و مسقطی لاری بعنوان یک برند و در جهت تقویت این برند‌ها، استاندارد آموزشی شده است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این کار باعث تقویت برند مسقطی و کباب لاری در سطح کشور می شود، افزود: در نظر داریم با همکاری اداره صنعت و معدن یک لوگو را تعیین کنیم و فقط مغازه هایی که در دوره مخصوص تهیه مسقطی و کباب شرکت کرده‌اند، بتوانند از این لوگو بهره ببرند.

آموزش‌ها در مرکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان رایگان است

ایزدمهر درخصوص شرایط افراد جهت شرکت در دوره‌های مربوط به مراکز فنی‌وحرفه‌ای، گفت: افراد بالای ۱۵ سال می توانند در دوره ها شرکت کنند، کلاس‌ها رایگان است و فقط مبلغ ۱۳۰ هزار تومان بابت شرکت در آزمون و صدور مدرک از شرکت‌کنندگان اخذ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه فنی و حرفه ای یکی از زیرساخت های مهم اشتغال در لارستان است، بنابراین باید به این دید به آن نگاه کرد، ادامه داد: مشکل اصلی ما عدم پرداخت تسهیلات به مهارت آموزان است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان با انتقاد از برخی اداراتی که کار آنها مهارت‌آموزی نیست و وارد این کار شده اند و به افراد بعد برگزاری دوره مدرک می دهند در حالیکه مرکز فنی‌وحرفه‌ای به صورت تخصصی و استاندارد دوره برگزار و پس از موفقیت افراد به انها مدرک اعطاء می‌کند، تصریح کرد: جذب منابع شهرستانی و استانی بسیار سخت است و ما نیازمند این هستیم که از لحاظ بودجه ای تامین شویم و اعتبارات شهرستان به سمت فنی و حرفه ای هم جذب شود زیرا تجهیزات گران قیمت است.

اجرای طرح رتبه‌بندی کارگران ساختمانی

ایزدمهر از اجرای طرح صدور مدرک مهارت برای کارگران ساختمانی بصورت اجباری خبر داد و اضافه کرد: طبق این طرح، اگر کسی برای رنگ زنی یا هر کار دیگری به خانه ای رجوع کند باید دارای مدرک مهارت باشد که این مدارک در سه درجه شده بعبارتی مدرک درجه سه بعنوان کارگر، مدرک درجه دو بعنوان کمک استادکار و مدرک درجه یک برای استادکار است.

وی با بیان اینکه افرادی که دارای مدرک درجه یک مهارت هستند و بعنوان کارگر کار کنند از لحاظ بیمه‌ای هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد یا اینکه این افراد با مدرک درجه یک بعنوان پیمانکار با قیمت مصوب صنف کار کنند، گفت: انتظار است ادارات مرتبط در جهت درجه بندی مهارت کارکنان تعامل و همکاری کامل داشته باشند.

ف ۱۱۰/ح ۳۱۳

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۹:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین