سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

مدالیون چیست؟! جوان لارستانی چگونه در مسابقات ملی مهارت کشور برگزیده شد؟

در گفتگو با رئیس اداره فنی و حرفه ای لارستان انجام گرفت:

همان گونه که چندی پیش در خبرها خواندیم، یکی از جوانان لارستانی کارآموز مرکز فنی و حرفه ای لارستان و محصل در رشته برق مجتمع آموزش عالی لارستان در مسابقات ملی مهارت کشوری ….  بر همین اساس خبرنگار میلاد در گفتگویی کوتاه با ایزدمهر رئیس اداره فنی و حرفه ای لارستان  کم و کیف این مسابقات و نحوه شرکت در آن را جویا شده که در ادامه به آن می پردازیم:

اساسا مسابقات ملی مهارت چیست و شرایط حضور در آن چگونه است؟

مسابقات ملی مهارت مسابقات پروژه محوری است که در رشته های فنی حرفه ای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار می‌گردد. این مسابقات تنها رقابت های موجود جهانی است که دانش و مهارت شغلی به هم گره می خورند. مسابقات ملی مهارت برای کشورهای صنعتی بسیار با اهمیت بوده و هدف کلی از برگزاری این مسابقات یافتن جوان های ماهر زیر بیست سال با تخصص بسیار بالا می باشد.

 

روند حضور و انتخاب افراد چگونه هست؟ چه آموزش هایی لازم است؟
در این مسابقات انتخاب نفرات ربطی به میزان تحصیلات نداشته و از بین جوانان زیر ۲۰ سال و دارای مهارت شغلی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای کشور صورت می پذیرد. مسابقات در کلاس شهرستانی، استانی و کشوری به صورت دو سالانه برگزار می گردد.

این مسابقات در چه رشته هایی برگزار میشود؟

رشته ها متنوع بوده و رشته های مختلف شغلی از طلا سازی، رشته های صنعت ساختمان،گرافیک، مکاترونیک،رباتیک،فضای سبز و خوردو گرفته تا رشته ی تعمیرات هواپیما در این المپیاد دانشی-مهارتی مورد رقابت قرار می گیرد. در سال های اخیر رشته های مربوط به مدیریت آب و پس آب نیز توسط ایران به رشته های جهانی اضافه شده است.

بعد از مسابقات ملی این مسابقات مراحل دیگری هم دارد؟

بله- ابتدا تعدادی از برگزیدگان به اردوی آماده سازی مسابقات جهانی دعوت شده و سپس از بین این شرکت کنندگان مجددا رقابت نهایی صورت گرفته و اعزام انجام می گردد- رقابت های سال میلادی جاری در کشور فرانسه برگزار خواهد شد.

جهت حضور آقای امیر حسین عسکری چه تدارکات و اقداماتی انجام شده است؟

پس از انتخاب در مرحله ی شهرستانی، آماده سازی آقای عسکری جهت رقابت های استانی صورت پذیرفت که پس از موفقیت در مرحله استانی، وی توسط یک تیم مشترک از مربیان استان مورد حمایت علمی تجهیزاتی قرار گرفت.

در بسیاری از رشته ها سازمان فنی و حرفه ای بیش از دو میلیارد تومان تجهیزات تهیه می کند. برای مثال در رشته ی کنترل صنعتی، از رایانه هایی دقیقا مشابه رایانه های نیروگاه ها ی اتمی استفاده می شود که علاوه بر اینکه نشان از سطح بسیار بالای مسابقات دارد هزینه های زیادی برای اعزام کارآموزان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام می شود.

معمولا پشتیبان های مالی برگزار کننده ی مسابقات ابرشرکت های جهانی مانند شرکت های مشهور آلمانی در مسابقات جهانی و در مسابقات داخلی شرکت هایی مثل مس سرچشمه و آلومینیوم خراسان می باشند و نفرات منتخب توسط این ابرشرکت ها جذب می شوند. ضمناً توانمندی نفرات منتخب به حدی بالاست که صنایع برای استعداد یابی هزینه های زیادی را انجام می دهند. البته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تمامی مراحل آموزش، انتخاب و اعزام را انجام می دهد.

منظور از مدالیون چیست؟

امتیاز دهی و مدال های این رقابت ها بسیار متفاوت با المپیادهای علوم نظری می باشد و بر اساس مهارت انجام پروژه و زمان انجام میتواند چند نفر مقام اول را کسب کنند که البته در برخی سال ها فاقد مقام هم میتواند باشد. به تمامی کسانی که بتوانند پروژه را در زمان مشخص انجام دهند نشان افتخار یا مدالیون داده می شود که بیشتر منظور پنج نفر اول مسابقات می باشد.

نحوه حضور در مسابقات جهانی چگونه است؟

مسابقه ی جهانی امسال به علت تحریم به دلیل استفاده از تجهیزات خاص این رشته برای ایران انجام نخواهد شد و کشور برای این رشته در لیست تحریم خواهد داشت. البته در المپیاد مهارت گروه بریکس و المپیاد مهارت کارگران در شرایط تحریم امکان شرکت وجود داشته که هنوز سازمان برای این رشته موضع گیری نکرده است. لازم به ذکر است طی سال های گذشته المپیاد رشته های مختلف انجام شده ولی برخی از رشته ها از جمله تاسیسات الکتریکی و کنترل صنعتی به علت تحریم شرکت های سازنده انجام نگردیده است

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین