شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۲ب.ظ
::آخرین مطلب 4 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

تابستان؛ سرمایه‌ای برای دانش‌آموزان لارستانی!!

فصل تابستان و تعطیلی مدارس، فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان در رده‌های مختلف برای مهارت‌آموزی است. به گزارش میلاد لارستان، بنا به عقیده بسیاری از سیاست‌گذاران و اقتصاددانان رشد و توسعه…

فصل تابستان و تعطیلی مدارس، فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان در رده‌های مختلف برای مهارت‌آموزی است.

به گزارش میلاد لارستان، بنا به عقیده بسیاری از سیاست‌گذاران و اقتصاددانان رشد و توسعه اقتصادی به ایجاد اشتغال وابسته است. اما از میان عوامل موجود در ایجاد اشتغال، نقش مهارت‌آموزی و کارآفرینی بسیار برجسته است زیرا بسیاری از کشورها برای ایجاد شغل و افزایش اشتغال تأکید بسیاری بر این دو موضوع دارند.

بنابراین توانمندسـازي نيروي انساني از طريق آموزش مهارت‌هاي شغلي و تخصصي، در راسـتاي ترغيـب و توسـعة كارآفريني، به ويژه در مراكز آموزش مهارتي، يكي از اين راهكارهاي اساسي محسوب مي‌شـود كه مي‌تواند به عرضة نيروي انساني توانمند، كارآفرين و در نهايت كاهش مشكلات اقتصادي، اشتغال و همچنين افزايش بهره‌وري و كارايي شاغلين بخش‌هاي مختلف منجر شود.

چرا که فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال است.

در یک تعریف ساده آموزش کارآفرینی فرآیندی نظام‌مند، آگاهانه و هدف‌گرا می‌باشد که طی آن افراد غیر کارآفرین ولی دارای توان بالقوه به صورتی خالق تربیت می‌گردند. در واقع، آموزش کارآفرینی فعالیتی است که از آن برای انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز جهت کارآفرینی استفاده می‌شود که افزایش بهبود توسعه نگرش‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌های افراد غیر کارآفرین را در پی خواهد داشت.

زندگی شغلی افراد باید مولد و همراه با توسعه مستمر مهارت‌ها باشد تا قادر شوند با سرعت تغییر، هماهنگ شوند و به آسانی از یک شغل به شغل دیگر حرکت کنند. مهارت‌آموزی و ارتقاء مهارت افراد یک بُرد واقعی برای اقتصاد، جامعه، کارفرما و البته خود افراد است. ارتقاء مهارت به افراد در ورود به شغل، ماندن، حفظ شغل و خروج از بازار کار و رفتن به سمت مشاغل بهتر کمک می‌کند.
تأمین نیروی متخصص و ماهر برای اجرای هر برنامه، ضرورتی امکان‌ناپذیر است که بدون توجه به آن سرمایه‌گذاری‌های مادی و انسانی به هدر خواهد رفت به همین دلیل از عواملی که سالهاست مانع تحقق واقعی اهداف برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی شده، فقدان یا کمبود نیروی متخصص و ماهر متناسب با نیازهای موجود در بازار کار است زیرا کمبود نیروی ماهر ، مانع دستیابی به اهداف اقتصادی و اجتماعی می‌شود از این‌رو امروزه کشورها سخت در تلاش هستند تا با ایجاد نظام‌های آماده‌سازی افراد برای اشتغال، منابع خود را مورد استفاده بهینه قرار دهند. در حقیقت همه افراد حتی مردم کشورهای در حال توسعه به شرطی می‌توانند در بازار کار رقابت کنند که در تکنولوژی‌های نوین مهارت داشته و از مهارت‌های تخصصی برخوردار باشند.

همواره سیاست‌گذاران بر ایجاد اشتغال تأکید دارند و بسیاری از آنها رشد اقتصادی را در گرو ایجاد اشتغال می‌دانند، از این رو بیشتر کشورهای جهان برای غلبه بر مشکل بیکاری آموزش مبتنی بر مهارت‌ را آغاز کرده‌اند.

خوشبختانه در ایران نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراکز مختلف دولتی و خصوصی نظیر مرکز فنی‌وحرفه‌ای، جهاد دانشگاهی و غیره برای توسعه آموزش‌ مهارت‌آموزی دائر شده‌اند.

مهارت‌آموزی می‌بایست از همان سنین پائین صورت گیرد و فصل تابستان که دانش‌آموزان در تعطیلات به سر می‌برند، بهترین فرصت برای کسب تجربه در کنار علم است.

جدای از اینکه دانش‌آموزان می‌توانند با شرکت در دوره‌های مختلف آموزشگاه‌ها نظیر کلاس‌های زبان خارجه، تعمیرات کولر، آشنایی با برنامه‌های رایانه‌ای، گلدوزی، خیاطی، پخت کیک، آشپزی و غیره اقدام کنند، می‌توانند در کسوت شاگردی در اموری نظیر نانوایی، تعمیرگاه خودرو و موتورسیکلت، تعمیر موبایل، تایپ جزوات، جوشکاری و غیره مبادرت ورزند.

نوجوانان و جوانان باید توجه داشته باشند که فضای مجازی صرفا برای سرگرمی و وقت‌گذرانی نیست، بلکه هستند افرادی که با اتکاء به مهارت یا تیزهوشی خود، توانسته‌اند کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی راه‌اندازی کنند و از این طریق برای خود یا حتی خانواده درآمدزایی داشته باشند.

لحظه‌لحظه فصل تابستان و اوقات فراغت آن فرصت مغتنمی برای کسب مهارت و تجربه است و این لحظات می‌تواند سرمایه زندگی آینده نوجوانان محصل را رقم بزند و در آینده از همین مهارت‌ها بعنوان شغل انتخاب کرد.

متأسفانه عده‌ای از والدین کار کردن فرزندان را نمی‌پسندند اما باید دانست که کار کردن فرزندان موجب کسب تجربه، درآمدزایی، استقلال نسبی، دوری از تفریحات ناسالم، عدم وابستگی بیش از حد به فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای و غیره می‌‌شود پس چه بهتر که با شناسایی علائق فرزندان، آنان را برای حضور در جامعه و بازار و مهارت‌آموزی ترغیب کرد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۲۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین