جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۶ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

دانشگاه دولتی لارستان نیازمند توسعه فضاهای فیزیکی آموزشی و خوابگاهی

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان با بیان اینکه در بحث سرانه فضای آموزشی، سرانه فضای رفاهی و خوابگاهی مجتمع آموزش عالی لارستان تا نقطه مطلوب فاصله دارد، گفت: یکی از…

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان با بیان اینکه در بحث سرانه فضای آموزشی، سرانه فضای رفاهی و خوابگاهی مجتمع آموزش عالی لارستان تا نقطه مطلوب فاصله دارد، گفت: یکی از شاخصه‌هایی که وزارت علوم برای ارتقا، تخصیص دانشجو و افزایش بودجه مدنظر می گیرد، میزان فضای فیزیکی است که برای حل مشکل فضای فیزیکی، نیاز به همت همه جانبه  مسئولین، خیرین و معتمدین لارستان است.

علی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه در مورد فعالیت های پژوهشی و فناورانه در مجتمع آموزش عالی لارستان توسط اعضای هیئت علمی بصورت متوسط در دو سال اخیر ۴ مقاله بین المللی ISI و JCR در مجلات چاپ شده است، اظهار داشت: به طور متوسط هر عضو هیئت علمی ۳ مقاله در مجلات داخلی چاپ کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع وضعیت ما در حوزه پژوهش و تولید علم در سطح خوبی قرار دارد و حتی سرانه ارائه مقاله ما از بسیاری از دانشگاه های سطح اول کشور بالاتر است، افزود: اولین مرکز شتابدهی نوآوری لارستان در دانشگاه راه اندازی شده که کار آن حمایت مادی و معنوی و رشد طرح ها و ایده هائی است که افراد خلاق لارستان در زمینه فناوری دارند.

ساختمان برج علم و فناوری فرصت بسیار خوبی برای دانشگاه ها و پارک علم فناوری فراهم کرده است

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان با اذعان به اینکه در مرکز رشد واحدهای فناور لارستان نیز بخش زیادی از شرکت های ثبت شده توسط اساتید و دانشجویان مجتمع راه اندازه شده است، تصریح کرد: احداث ساختمان برج علم و فناوری یک کار ارزشمند توسط بنیاد نیک اندیشان هاشمی و خیرین در لارستان انجام شده است که فرصت بسیار خوبی برای دانشگاه ها و پارک علم فناوری فراهم کرده تا از این امکانات بهره کافی گرفته شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه باید بخوبی بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و بجز ساختمان مناسبی که احداث شده نیاز به چند عامل دیگر نیز است که وظیفه سایر نهاد هاست، ادامه داد: یکی از این عوامل این است که دانشگاه ها و پارک علم و فناوری به صورت جدی از فعالیت های این برج حمایت کنند و در کنار اینها نیاز به مراکز شتابدهی است که در مرکز مستقر شود و همچنین باید رویدادهایی به صورت مستمر در آن برگزار شود.

طاهری با با بیان اینکه ما اگر می خواهیم برج علم و فناوری لارستان به جایگاه خود دست پیدا کند نیاز به ایجاد یک زیست بوم فناوری منطقه ای داریم که لازمه آن هماهنگی و همکاری بین مجموعه های مرتبط است، عنوان کرد: در زیست بوم فناوری باید افراد و مجموعه هایی حضور داشته باشند که بتوانند ایده ها را تقویت و پرورش داده و به نتیجه برسانند.

صندوق‌های شتابدهی برای حمایت از ایده‌ها راه‌اندازی شود

وی با اشاره به اینکه در زیست بوم فناوری باید دسترسی به فضا و کارگاهی باشد که فرد  بتواند بر حسب نیاز به آنجا مراجعه کند و از تجهیزات آن بهره ببرد، بیان کرد: علاوه‌برآن نیاز به صندوق های شتابدهی است که از ایده ها حمایت مالی کنند و در نتیجه این اتفاقات نیاز به کارخانه ها و صنایعی است که از نتیجه این ایده ها استفاده کنند و همه این ظرفیت ها در لارستان وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اذعان به اینکه یکی از حوزه های بسیار خوب سرمایه گذاری جهت سرمایه گذاران همین حمایت از ایده های نوآورانه است که در کشور رواج پیدا کرده، یادآور شد: با سرمایه گذاری در قالب صندوق های شتابدهی با حمایت از ایده های افراد میتوان در نتیجه آن شریک بود و درآمد نیز کسب کرد و این اتفاق هم از جنبه اقتصادی مناسب بوده و هم اینکه ایده ها را به نتیجه مطلوب می رساند.

چالش اصلی دانشگاه ها، بحث خوابگاه های دانشجوئی است

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان درباره آخرین وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: ما تابع تصمیمات ستادملی کرونا هستیم و اظهارنظرها در این مورد مرتبا صورت می گیرد تا بهترین تصمیم گرفته شود و باید منتظر بود که واکسیناسیون دانشجویان و بخش مناسبی از جامعه کی به اتمام خواهد رسید.

وی چالش اصلی دانشگاه ها را بحث خوابگاه های دانشجوئی دانست و با بیان اینکه این مهم بحث ویژه تری را نسبت به مدارس دارند، خاطر نشان کرد: کلاس های مجازی ما از نیمه شهریورماه آغاز شده و تا الان مبنای این ترم آموزش مجازی است اما مشتاق هرچه زود تر حضوری شدن دانشگاه ها با فراهم شدن شرایط هستیم.

کنفرانس ملی تحول دیجیتال و اینترنت اشیا به میزبانی لارستان برگزار می‌شود

طاهری از برگزاری یک رویداد علمی تحت عنوان کنفرانس ملی تحول دیجیتال و اینترنت اشیا در تاریخ‌های ۲۶ و ۲۷ آذرماه سال جاری خبر داد و افزود: در این کنفرانس در زمینه هایی مانند شهر هوشمند، کشاورزی هوشمند، هوشمند سازی سلامت، هوش مصنوعی و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان با بیان اینکه این کنفرانس مورد تائید مرکز منطقه ای علوم جهان اسلام ISC است، تصریح کرد: مقالات ارائه شده در این کنفرانس در بالاترین سطح کنفرانس های ملی قرار خواهد داشت و در کمیته علمی این کنفرانس اساتید و اعضای هیئت علمی تراز اولی از دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، باهنر کرمان، شیراز، صنعتی شیراز و … حضور  دارند.

وی با اشاره به اینکه از طریق این کنفرانس می توان ظرفیت های لارستان در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا را نیز معرفی کرد و همچنین با انعقاد تفاهم نامه و قراردادهایی در حاشیه کنفرانس بصورت جدی تر و کاربردی تر در این حوزه می توانیم ورود کنیم، ادامه داد: علاوه بر دانشگاه ها در این کنفرانس از اپراتورهای تلفن همراه نیز دعوت به عمل آمده و مورد حمایت مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز است.

طاهری با اذعان به اینکه در مجموع کنفرانس کاربردی و علمی بزرگی در منطقه اتفاق خواهد افتاد، یادآور شد: در حاشیه کنفرانس، کارگاه های مختلفی با موضوع اینترنت اشیا و شهر هوشمند برگزار خواهد شد که همشهریان می توانند در آن شرکت کنند.

لزوم تهیه بانک اطلاعاتی نخبگان و استفاده از آنان

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان همچنین درباره تهیه بانک اطلاعاتی نخبگان توسط دانشگاه، عنوان کرد: این اتفاق توسط مجتمع با همکاری خبرگزاری های لارستان صورت گرفته اما مهمتر این فراخوان ها بحث شناخت افراد بصورت انفرادی است تا بتوانیم با آنها آشنا شویم.

وی با اشاره به اینکه صفحه ای در سایت مجتمع آموزش عالی لارستان تعبیه شده تا افراد خود را در آن معرفی یا حتی اگر فردی نخبه ای را می شناسد اطلاعات آنها را در سایت وارد کند، تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که افراد کمتر استقبال کرده اند سوالی است که بعد از ایجاد این بانک قرار است از آن چه استفاده هایی شود.

طاهری با بیان اینکه دانشگاه می تواند پیگیر تهیه بانک اطلاعاتی باشد، ادامه داد: اگر مواردی بصورت عملی اتفاق بیافتد و از این افراد بصورت مشورتی یا حضوری استفاده شود باعث انگیزه بیشتری در نخبگان خواهد شد که خود را معرفی کنند.

وی بیان کرد: در هر صورت افراد نخبه دلبستگی به منطقه خود دارند و ما افراد توانمندی در حوزه های تخصصی در داخل و خارج کشور داریم اما هنر ماست که از آنها به درستی بهره ببریم.

برای توسعه و ارتقاء دانشگاه دولتی لارستان، نیاز به گسترش فضای آموزشی و خوابگاهی است

وی در تشریح سطح امکانات مجتمع آموزش عالی لارستان، عنوان کرد: در خصوص فضای فیزیکی مورد نیاز، بخش اصلی فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه در ساختمان بیمارستان سابق امام سجاد(ع) که توسط خیر گرانقدرحاج عبدالرسول وطن‌پرست بازسازی شده، در حال انجام است و ساختمان اداری و مجموعه تکمیلی آموزشی مجتمع هم در یک فضای ملکی در بلوار دادمان مستقر است و باید گفت که با شاخص های مدنظر چه در بحث سرانه فضای آموزشی و چه سرانه فضای رفاهی و خوابگاهی فاصله داریم.

طاهری با اشاره به اینکه وزارت علوم برای ارتقا، تخصیص دانشجو و افزایش بودجه دو شاخص را مدنظر می گیرد، ادامه داد: یکی فضای فیزیکی که تحت اختیار دانشگاه هاست و دوم تعداد اعضای هیئت علمی است که با افزایش این دو مورد ارتقا و گرفتن  امتیاز صورت خواهد پذیرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک ساختمان در دست احداث با اعتبارات دولتی داریم که شاید از محدود پروژه های موجود در لارستان است که بصورت دولتی در حال ساخت است، گفت: برای اینکه مشکل فضای فیزیکی ما حل شود نیازمند یک همت همه جانبه از مسئولین و خیرین و معتمدین لارستان هستیم.

طاهری بحث اصلی در حوزه رفاهی را مربوط به خوابگاه دانشجویان دانست و افزود:  در حال حاضر به صورت استیجاری است و البته یک ساختمان دیگر که خانواده نیک‌اندیش راستی لاری در اختیار مجتمع آموزش عالی لارستان قرار داده اند اما این فضاها کاربری اصلی خوابگاهی نداشته و با تراکم دانشجوئی بالاست.

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان با اشاره به اینکه با این وجود سعی کرده ایم در همین خوابگاه ها امکانات رفاهی را در حد امکان تقویت کنیم، تأکید کرد: قطعا اگر خیرین پای کار بیایند می توان با امضا تفاهم نامه همکاری بین دولت و خیرین اعتبار مناسب و همچنین تسهیلات دراز مدتی را در جهت ساخت و تجهیز خوابگاه های دانشجوئی جذب کرد

دستاوردهای انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی شیراز و شرکت نفت

این مسئول در تشریح آخرین وضعیت تفاهمنامه های منعقد شده با دانشگاه صنعتی شیراز و شرکت فرآورده های نفتی لارستان، گفت: با برخی دانشگاه ها تفاهم نامه های همکاری منعقد کرده ایم مثلا کنفرانس ملی اینترنت اشیا که قرار است برگزار شود در راستای تفاهم نامه ای است که با دانشگاه صنعتی شیراز منعقد شده یا با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز تفاهم نامه ای منعقد شده و با جلساتی که با انها داشته ایم زمینه های پژوهشی مشترک را معین کرده ایم و امیدواریم در ادامه قراردادهای پژوهشی را به انجام برسانیم.

برخورداری مجتمع آموزش عالی لارستان از بودجه مستقل در قانون بودجه سالیانه کشور

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان با اشاره به اینکه این مجتمع به عنوان یکی از انگشت شمار اداراتی است که در لارستان ردیف مستقل بودجه در قانون بودجه سالیانه کشور دارد و رییس آن به صورت مستقیم توسط وزیر منصوب می شود و از این لحاظ اهمیت زیادی برای لارستان دارد، اضافه کرد: در سه سال اخیر با پیگیری های بسیار جدی که انجام شده، متوسط بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای مجتمع در هرسال نسبت به سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و با درنظر گرفتن ابلاغیه ها، بیش از ۱۰۰ درصد مبالغ تخصیص داده شده است و علاوه بر این، وجود این مرکز زمینه حضور افراد تحصیلکرده و با سوابق و توانمندی های بسیار ارزشمند را در لارستان فراهم می کند که از این لحاظ دارای اهمیت است.

تهیه آلبوم عکس ماندگار لارستان

وی با بیان اینکه مجتمع آموزش عالی لارستان علاوه بر رسالت آموزشی خود در حوزه های دیگری نیز وارد شده و یکی از این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است تهیه آلبوم عکس ماندگار لارستان است که بعنوان یک ضرورت برای معرفی هر چه بهتر پیشینه و ظرفیت های لارستان وجود داشت، گفت: در این راستا با ارسال فراخوان از عکاسان برای ارسال تصاویر دعوت شده و مجموعه بسیار ارزشمندی از عکس های مختلف فراهم شده و این کتاب نفیس به زودی منتشر می شود.

طاهری به برگزاری دوره های ارتقا پایه نظام مهندسی اشاره و بیان کرد: لارستان را به یکی از فعال ترین مراکز مجری برگزاری دوره ها در استان تبدیل کرده و در یک سال و نیم اخیر که دوره ها بدلیل شرایط بیماری کرونا بصورت مجازی در حال برگزاری است بیش از ۱۴۰۰ نفر از سراسر استان و حتی افرادی از استان های دیگر در این دوره ها شرکت کرده‌اند.

وی جدای از این موارد آزمون های مختلفی از جمله آزمون دکتری، کارشناسی ارشد، نظام مهندسی، استخدامی و … توسط مجتمع آموزش عالی لارستان برگزار شده و بیش از ۵ هزارنفر در این امتحانات شرکت کرده اند، تصریح کرد: برخی از این آزمون ها بجز شیراز تنها در لار برگزار شده و لارستان را به یکی از مراکز اصلی برگزاری آزمون های مهم کشوری تبدیل کرده است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین