چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

گزینه های مطرح شده برای فرمانداری لارستان در حد گمانه زنی بود

    به گزارش میلاد لارستان، در روز دوشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ آئین تکریم و معارفه فرمانداران لارستان برگزار شد. اسماعیل محبی پور که بعنوان مهمان ویژه در این مراسم…

 

 

به گزارش میلاد لارستان، در روز دوشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ آئین تکریم و معارفه فرمانداران لارستان برگزار شد. اسماعیل محبی پور که بعنوان مهمان ویژه در این مراسم شرکت داشت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ گفت.

با توجه به اینکه انتخاب فرماندار بومی برای مردم لارستان بسیار مهم بوده، و با توجه به اینکه خودتان هم بومی هستید چرا برای انتخاب فرماندار بومی به نتیجه نرسیدید؟ 

در باب به کارگیری مدیران و مسئولین نظام جمهوری اسلامی دو مدل یا دو نوع انتخاب داریم.

یک بخش انتخابی است، یعنی افراد خودشان را در معرض انتخاب قرار می‌دهند، صلاحیت‌ها و سوابق انها بررسی می شود، مردم از بین گزینه ها انتخاب می کنند، مثل انتخاب مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شورای شهر و ریاست جمهوری.

مدل دیگر از بحث بکارگیری مدیران انتصابات است.  انتصاب به معنی اینکه از بین افراد دارای شرایط و ویژگی ها، بر اساس صلاحیت ها و توانمندی ها، بهترین ها در معرض انتخاب و در برابر مقام مسئول قرار می‌گیرند. اما توجه داشته باشد که انتخاب یک نفر به معنی بد بودن دیگران نیست، ممکن است در مابین صد عامل مشترک، در  ۹۹ عامل با هم  مشترک باشند، هم وزن باشند، اما در یک مورد اولویت پیدا بکنند، لذا انتخاب نشدن یک نفر به معنای رد صلاحیت فرد به دلیل عدم شایستگی ایشان نیست، چه بسا افرادی باشند در یک منطقه که در منطقه ای دیگر میتوان به شایستگی بیش از ظرفیت های آن فرد استفاده کرد.

گزینه‌هایی که مطرح شده بود در حد گمانه‌زنی بود، و هیچ جسارتی به هیچ شهروند یا مسئول عزیزی نیست، بلکه به بر اساس این بررسی شرایط ها بوده است.

یک فرماندار می‌داند اولین مسئولیتش، مسئولیت امنیتی در شهرستان است، در کنار اینکه باید فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هماهنگی این دستگاه‌ها،  نظارت بر دستگاه‌ها، مطالبه‌گری از دستگاه‌ها را به عنوان نماینده عالی دولت در یک منطقه بر عهده داشته باشد، با بررسی کلی این شرایط ها در موقعیت فعلی به جناب آقای دهقان رسیده ایم.

شایان ذکر است که تنها یکی از شرایط های انتصاب بومی بودن است. ولی همه شرایط این نیست، یعنی اگر در بررسی صلاحیت های مدیریتی و توانمندی‌های افراد به گزینه ای برسیم که صلاحیت خدمت بیشتر به مردم داشته باشد مطمئنا از یک فرد بومی دارای صلاحیت کمتر،

بهتر خواهد بود و حق مردم است که از ظرفیت آن فرد استفاده شود.

چند تا از شاخص ها و راهبردهای دولت و مدیریت استان فارس برای تعیین صلاحیت فرمانداران را نام ببرید؟

فرماندار ۴۲ وظیفه دارد که ما اینها را به ۱۶ چک لیست تبدیل کرده ایم. یعنی اگر کسی گزینه‌ای دارد، مثلاً نماینده یا امام جمعه گزینه پیشنهادی دارد می‌تواند آن را معرفی کند و این ۱۸ مورد درباره آنها بررسی می‌شود و طبق این موارد به آنها نمره داده می‌شود. در نهایت بر اساس این نمرات است که فرد انتخاب می‌شود. برای مثال؛ توانایی هماهنگی بین دستگاه‌های امنیتی شهرستان، توانایی هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر عملکرد آنها، توانایی برگزاری انتخابات سالم در یک منطقه، همچنین اینکه آیا نیروی بومی توانایی مقاومت در برابر مطالبه‌گری ها را دارد که بتوانند مسئولیت را درست انجام دهد؟

همه اینها جزو مرحله اول ارزیابی است، یعنی گزینه ها در معرض این ارزیابی ها قرار می‌گیرند، کمیته اجرایی بررسی می کند، و بعد نتیجه را  در کمیته انتخاب و انتصابات قرار می‌دهد، در این کمیته یکی از این گزینه هایی که بالاترین نمره را دارد انتخاب می شود.

ما در استان فارس با ۵ میلیون جمعیت، هزاران نفر با تحصیلات عالی داریم در حالی که مناصب اصلی مدیریتی که در سطح شهرستان به عنوان فرماندار و در سطح ادارات به عنوان معاونین است حدود ۲۰۰ پست است.

طبیعی است که عده‌ای قاعدتاً در این دایره قرار نمی گیرند و در بخش های دیگر از توانایی انها استفاده می شود.

آیا تغییرات و عزی و نصب ها پرشتاب خواهد بود؟

ما هیچ برنامه ای برای تغییرات شتابزده و عزل و نصب های اتوبوسی  نداریم. باید هر تغییری بر اساس منطق استدلال باشد، بعضی ها گلایه می کنند چرا مدیران دولتی گذشته هنوز هستند، بنای دولت بر این مدل رفتار نیست و نخواهد بود، بلکه بر اساس منطق و استدلال بر اساس مسائل فنی و تخصصی ارزیابی می شود .

در صحبت‌هایتان به فعالیت‌های آزادانه جریان‌های سیاسی اشاره کردید، چقدر می‌توان به این موضوع امیدوار باشیم؟

این بخش در حوزه شرح وظایف معاون سیاسی و امنیتی تعریف شده است، احزاب دارای شناسنامه یعنی کسانی که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی معرفی شده هستند قطعاً فعالیت های آزادانه خواهند داشت. آزادانه به این معنا که می‌توانند نقد کنند، کاندید وارد صحنه کنند، مطالبه‌گری کنند، با مردم ارتباط بگیرند.

خبرنگار؛ سحر طاهری

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین