پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۳ق.ظ
::آخرین مطلب 33 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

وعده نماینده شیراز درخصوص انتقال آب دریا به لارستان و جهرم

پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس که از چندی پیش از سوی مجمع نمایندگان این استان مطرح شد، اکنون به شکل جدی‌تری وارد فاز اجرایی شده است اگر…

پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس که از چندی پیش از سوی مجمع نمایندگان این استان مطرح شد، اکنون به شکل جدی‌تری وارد فاز اجرایی شده است اگر چه در زمان مطرح شدن این طرح چالش‌ها وجود داشت که از آن جمله می توان به مشکلات زیست محیطی انتقال آب خلیج فارس اشاره کرد اما این اقدام مزایایی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، اکنون که طرح انتقال آب سراشیبی را طی کرده و وارد فاز جدید خود می‌شود، دغدغه‌های زیست‌محیطی روزهای نخست کمرنگ شده،  این موضوع البته ماجرای تازه‌ای نیست و گهگاه، صنعت و ملزومات آن با مشکلات زیست محیطی احتمالی که توسط صنایع ایجاد می‌شود، دست و پنجه نرم کرده است.

اما در پروژه انتقال آب از خلیج فارس، موضوعی فراتر از چالش‌های زیست‌‌محیطی گذشته یعنی آلایندگی هوا و مسائلی از این دست مطرح هست، و آن شور شدن آب خلیج فارس یا کاهش عمق آن و در نهایت آسیب به بستر این پهنه آبی است.

این موضوع به عنوان دغدغه کارشناسان محیط زیست نه فقط در استان فارس بلکه در چند استان دیگر که انتقال آب دریای عمان یا خلیج فارس در آنجا مطرح شده بود، سمت و سوی این طرح را تا حدی تحت‌الشعاع قرار داد.

از سوی دیگر این پروژه مزایایی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

تازیانه‌هایی که منابع آب فارس را رنجور کرده است

می‌دانیم که استان فارس از مناطق خشک و کم بارش محسوب می‌شود و اقلیم این منطقه بیش از یک دهه اخیر، به لحاظ میزان منابع آبی در تنگنا قرار گرفته است که این وضعیت ناشی از استفاده بی‌رویه و بهره‌برداری ناصحیح از سفره‌های آب زیرزمینی همچنین حفر چاه‌های متعدد است که یا غیرمجاز حفر شده یا بی حساب و کتاب، مجوز دریافت کرده‌اند همچنین خشکسالی‌های مداوم و بارش اندک که کفاف نیاز منطقه را نمی‌دهد نیز مزید بر علت شده است.

این موضوع باعث شده که منابع آبی در استان فارس با چالش‌هایی مواجه شود و در این میان صنعت و کشاورزی به عنوان دو چرخه اقتصادی بیش از سایر بخش ها آسیب پذیر بودند.

طرح انتقال آب و جانی دوباره به صنایع

نظر برخی از کارشناسان این است که  استان فارس برای اینکه صنعتی شود، باید به سمت انتقال آب از دریا و منابع نزدیک برود و  طرح انتقال آب از خلیج فارس که از سال‌های گذشته مطرح بوده، راهکار موثری است.

با توجه به اهمیت تامین آب در بخش‌های آب شرب، صنعت و کشاورزی، حرکت به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف، می‌تواند تجربه متفاوت و کارآمدی باشد که در همین راستا در کشور طرح‌های شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به تعدادی از استانها جدی‌تر شده است.

استان فارس هم در بخش‌های مختلف با کمبود آب و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی روبه‌رو است، به همین دلیل طرح انتقال آب از خلیج فارس مطرح بوده البته مصرف این آب به دلیل هزینه‌های تمام شده، بیشتر به صنعت اختصاص دارد.

در این میان موضوعی که باید آن را در نظر گرفت، شهرستان‌هایی است که از طرح انتقال آب، منتفع می‌شوند و کدام یک از شهرستان ها با وجود ظرفیت‌های موجود، از این قطار بازماندند.

تهاتر آب، راهی برای عبور از موانع موجود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند انتقال آب خلیج فارس به صنایع فارس می‌گوید: فاز اول این پروژه با جذب سرمایه‌گذار برای استقرار دستگاه آب‌شیرین‌کن پایه‌ریزی شده است.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: اکنون دو مرحله به موازات هم پیش می رود، خط انتقال از پارسیان به لامرد که در این مرحله، به لامرد نیز آبرسانی می‌شود; در فاز دوم نیز این خط انتقال تا خنج ادامه می یابد و در ازای آبی که تحویل گرفته می‌شود آب خام یا فاضلاب به دولت ارائه می‌گردد.

وی بیان می‌کند: قبل از اینکه آب به شیراز برسد، مشکل آب واحدهای صنعتی استان را با تهاتر آب و کار نرم افزاری حل می‌کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان خاطرنشان می‌کند: شهرهای شیراز، کوار، جهرم، لار و شهرهایی که در مسیر پروژه هستند، از این خط انتقال بهره‌مند می‌شوند.

قادری اظهار می‌دارد: همچنین داراب، فسا و شهرهای که از مسیر خط انتقال دور هستند نیز می توانند با استفاده از سدها از این طرح بهره‌مند شوند.

جهت واگذاری آب محدودیتی وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه در سرمایه‌گذاری برای واگذاری آب محدودیتی وجود ندارد،  این طرح را نقطه عطفی در ارتقای صنایع فارس برشمرده و می‌افزاید: در طرح انتقال آب به استان فارس، ۱۰ کیلومتر خط انتقال لامرد طراحی شده و هماهنگی جهت استفاده از دستگاه آب‌شیرین‌کن صورت گرفته است.

قادری که به تازگی طی نشستی با وزیر نیرو به این طرح پرداخته، می‌گوید: بر اساس موافقت وزیر و مجوزی که مجلس داده است، شرکتِ سرمایه گذار معین شده و می تواند آب شیرین شده دریا را در شهرستانهای لامرد، مهر، لارستان، خنج، گراش، اوز و قیر را به آبفای فارس تحویل دهد.

وی اضافه می‌کند: معادل ارزشی آن، پساب شهرهای دارای تصفیه خانه و یا آب پشت سدهای سلمان فارسی، هایقر،  فیروزآباد و کوار را از محل سهمیه آبفا را دریافت و به واحدهای صنعتی متقاضی در شیراز و شهرستانهای جنوب شیراز، ارائه نماید.

استاندار فارس نیز چندی پیش، از تشکیل قرارگاه آب استان فارس حمایت نمود.

ایمانیه گفته بود که این شورا با بررسی راهکارهای علمی جایگزین مثل شیرین سازی و انتقال آب دریا، آب های ژرف یا پساب‌ها در قالب طرح های قابل اجرا و ارائه پیشنهاد به مراجع اداری و قانونی مرتبط، به بهترین شکل در رفع معضلات و مشکلات اجرای طرح‌های بزرگ و تحول ساز استان فارس در این بخش اهتمام لازم داشته باشد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۵:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “وعده نماینده شیراز درخصوص انتقال آب دریا به لارستان و جهرم”

  1. وجدان گفت:

    دلتان به حرفهای قادری لامردی خوش نکنید هر چه میگوید دروغی بیش نیست تمام دغدغه لامرد است و بس می خواهد خرش از پل رد شود اسم لارستان آورده

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین