چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

پنجره واحد اقتصادی برای رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان در لارستان راه‌اندازی شد

  فرماندار ویژه لارستان گفت : پنجره واحد اقتصادی برای رفع موانع فراروی فعالان اقتصادی و شرکت های دانش بنیان درفرمانداری راه اندازی شده و روزهای شنبه هرهفته مدیران و…

 

فرماندار ویژه لارستان گفت : پنجره واحد اقتصادی برای رفع موانع فراروی فعالان اقتصادی و شرکت های دانش بنیان درفرمانداری راه اندازی شده و روزهای شنبه هرهفته مدیران و نمایندگانی از نهادهای مربوطه آماده پاسخگویی و رفع نیازهاو تسهیل گری درفرآیند خدمات و فعالیت این شرکت ها هستند.

به گزارش میلاد لارستان، داریوش دهقان در نشست شورای اشتغال و بررسی موانع فراروی تحقق شعار سال در لارستان اظهار داشت: رسالت و هدف اصلی از راه اندازی این پنجره واحد اقتصادی تسهیل گری و کمک به توسعه و رونق تولید و اشتغال بر پایه شرکت های دانش بنیان است.

وی تصریح کرد: همچنین از دیگر اهداف راه اندازی این اتاق، شناسایی فرصت ها و ظرفیت های موجود شهرستان در بخش های مختلف در امر سرمایه گذاری است که با توجه به ویژگی ها و شاخص های ممتاز این منطقه به ویژه در زمینه مبادلات تجاری ، بازرگانی و اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس ضرورت آن را دوچندان کرده است.

فرماندار لارستان همچنین با توجه به مشکل کمبود نیروی انسانی ماهر و فنی در سطح شهرستان و در حوزه شرکت های دانش بنیان نیز گفت: دانشگاه ها و موسسات و مراکز آموزش عالی ، فنی و حرفه ای و جهاد دانشگاهی باید نسبت به ارایه آموزش های فنی و مهارتی بر اساس نیازسنجی و درخواست شرکت های دانش بنیان اقدام کنند.

وی گفت: لارستان و شهرهای جنوبی فارس با توجه به برخی ظرفیت های منحصر فرد از جمله در حوزه سرمایه گذاری و وجود نیک اندیشان و تجار و بازرگانان مقیم کشورهای خلیج فارس و مراودات و تبادلات تجاری و همچنین زیرساخت ها و ضرورت های لازم در حوزه اقتصاد دانش بنیان از مناطق مورد اهتمام مسئولان کشوری به ویژه معاونت علمی رئیس جمهوری برای تحقق شعار محوری امسال از سوی مقام معظم رهبری است.

بی اطلاعی ادارات از نقش شرکت های دانش بنیان

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان نیز گفت: بسیاری از ادارات و دستگاه های مختلف اجرایی هنوز از کارکردها و وظایف و حوزه فعالیت و فرآیند ایده پردازی ها و یا تجاری سازی محصولات از سوی شرکت های دانش بنیان آشنا نیستند.

علی طاهری افزود: باید ابتدا سازو کار مشخصی برای آشنایی با فرآیند حوزه فعالیت این شرکت ها در سطح شهرستان تعریف شود و با ارایه آموزش ها و نحوه فعالیت این شرکت ها نیز مکانیسم ها و شرایط لازم برای مشارکت و همراهی ادارات و دستگاه های دولتی فراهم شود.

وی بیان کرد: باید از جاها و کسانی که این مسیر را رفته اند و تجربه کسب کرده اند نیز کمک گرفت؛ چون راهکار اصلی برای توسعه این شهرستان سرمایه گذاری بر روی نخبگان و حمایت جدی از همین شرکت های دانش بنیان است.

 

راه اندازی صندوق اشتغال

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور لارستان هم گفت: یکی از راهکارهای مهم و مسیرهای اصلی برای جذب و کمک به فعالان اقتصادی، نخبگان و شرکت های دانش بنیان این شهرستان راه اندازی صندوق جذب و حمایت از سرمایه گذاران است که مراحل ثبت آن رو به پایان است.

فرزاد قناعت پور افزود: مبلغ قابل ملاحظه ای هم از سوی خیرین و نیک اندیشان لارستان برای سرمایه اولیه این صندوق پیش بینی و تامین شده است.

وی بیان کرد: به نظر می رسد بخش خصوصی تا حد قابل ملاحظه ای از بخش دولتی و برخی ادارات و نهادهای اجرایی در حوزه سرمایه گذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان پیشی گرفته اند که باید با توجه به نام گذاری شعار امسال و تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توسعه اقتصاد دانش بنیان زمینه حمایت همه ارکان و بخش های دیگر از این مهم نیز فراهم شود.

 

برج فناوری لارستان

وی به برخی ظرفیت ها و شاخص های مورد توجه برای رونق و توسعه شرکت های دانش بنیان به عنوان محور اساسی توسعه شهرستان لارستان هم گفت: ساختمان پنج طبقه مرکز رشد ( برج فناوری) لارستان که هم اینک به همت خیرین و با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۸ درصد در حال اجراست یکی از ظرفیت های مهم و پیش نیازهای اساسی به عنوان مجموعه ای کامل و اکوسیستم برای توسعه صادرات و همچنین رونق حوزه های فناوری در لارستان و استان فارس محسوب می شود.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور لارستان گفت: زیربنای مفید ساختمان این مرکز رشد بیش از سه هزار و ۳۵۰ متر مربع است و از سال ۹۷ نیز عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اظهار داشت: تاکنون رقمی افزون بر ۲۶۰ میلیارد ریال برای این ساختمان هزینه شده است که مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال آن بدون احتساب زمین اهدایی از سوی بنیاد خیریه و نیک اندیشان هاشمی لارستان تامین و هزینه شده است.

قناعت پور با بیان اینکه هم اینک ۱۱ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف در شهرستان لارستان مشغول فعالیت هستند، گفت: زمینه برای فعالیت ۲۰ تا ۳۰ شرکت دانش بنیان دیگر در این ساختمان و مرکز رشد نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: مهمترین ظرفیت و موقعیت خاص این شهرستان، حوزه اقتصادی و تجارت و بازرگانی است که تاکنون مغفول مانده و هم اینک باید با همت مسئولان ، خیرین منطقه و البته حمایت های ویژه دولت و معاونت علمی ریاست جمهوری این ظرفیت ها شکوفا شوند.

برخی فعالان اقتصادی و مدیران شرکت های دانش بنیان هم در این نشست به مهمترین مشکلات و موانع فعالیت خود و همچنین ارایه راهکارها و پیشنهادها در راستای بهبود و ساماندهی این شرکت ها در سطح شهرستان پرداختند.

بروکراسی های پیچیده اداری، استعلام های وقت گیر ، عدم خرید محصولات ، کمبود محسوس نیروی ماهر و فنی و آموزش محور بودن دانشگاه ها ، مشکلات مربوط به عوارض و مالیات ، بی اطلاعی و بیگانه بودن برخی نهادهای دولتی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان از جمله موانع و چالش های فراروی برخی فعالان اقتصادی و صاحبان این شرک ها در لارستان بود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین