جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 6 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3
در گفتگو با ماماهای شاغل در بیمارستان امام رضا(ع):

ماهیانه به طور متوسط 200 زایمان در زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) انجام میشود؛ نوزادی که با تغییر نام پس از 5 دقیقه به دنیا آمد

همزمان با ۱۵ اردیبهشت و روز جهانی ماما، خبرنگار میلاد لارستان به سراغ تعدادی از ماماهای بخش زنان و زایمان و زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) لار رفته و در گفتگویی…

همزمان با ۱۵ اردیبهشت و روز جهانی ماما، خبرنگار میلاد لارستان به سراغ تعدادی از ماماهای بخش زنان و زایمان و زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) لار رفته و در گفتگویی کوتاه مواردی را با آنها به گفتگو نشسته است.  گفتگوی ما سه تن از کادر مامایی زایشگاه امام رضا(ع)  و به نمایندگی آنان خانم محمدی را در ادامه مرور نمایید:

۱- در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید ؟
الهام محمدی کارشناس مامایی و شاغل در زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) لارستان هستم.

۲- چه تعداد ماما در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و نیز چه خدماتی در زایشگاه ارائه میشود؟
تعداد ماما شاغل در این مرکز ۲۰ نفر هست. مجموعا ۱۰ تخت بستری و ۳ تخت سرپایی نیز در حال خدمت رسانی به مردم هستند. بیمارستان لار دارای ۲ بخش nicu کودکان است که هر دو بخش هم فعال است. همچنین ۴ تخت خصوصی یک نفره در اتاق های مجزا با تجهیزات کامل پزشکی در مرکز وجود دارد.  در بخش های زایمان این امکان وجود دارد که همراه بیمار یک نفر در زمان سیر مراحل زایمان حضور داشته باشد.در زایشگاه بیمارستان زایمان بی درد نیز به دو روش صورت می گیرد. زایمان با گاز بی دردی و نیز با روش اسپاینال که متخصص بی هوشی از طریق بی حسی زایمان را صورت می دهد.

یکی دیگر از خدماتی که در بخش زایشگاه بیمارستان صورت می پذیرد اجازه ورود ماما همراه با بیمار در هنگام زایمان است. برخی افراد یک ماما را برای همراهی و تحت نظر بودن استخدام می کنند که ما اجازه می دهیم این افراد تا به دنیا آمدن فرزند در کنار بیمار باشند. کلاس زایمان فیزیولوژیک هم برای مادران باردار برگزار می شود که مادران اطلاعات کافی در خصوص زایمان و ایام بارداری پیدا کنند.

۳- بنظر شما کمبودهای موجود در بخش زایمان بیمارستان امام رضا(ع) چبست؟
در حال حاضر بدنبال روش زایمان از طریق بی حسی اپیدورال هستیم که امیدواریم این روش نیز در لار انجام شود زیرا این روش بسیار مناسب زایمان بدون درد با کمترین عوارض است . همچنین برخی تجهیزات مانند مانیتورینگ مادر و جنین از کمبودهای بخش ماست.

۴- مادران باردار باید برای بررسی جنین خود در چه ماه‌هایی اقدام نمایند؟
مادران باردار برای چکاپ خود در دوران بارداری در زمان زیر ۲۸ هفتگی نوزاد ماهی یک بار، از ۲۸ تا ۳۶ هفته هر دو هفته یکبار و بالای ۳۶ هفته هر هفته باید به مراکز بارداری و مطب پزشک مراجعه نمایند. در این مدت داروهایی مانند قرص آهن و اسید فولیک و دیگر داروها ممکن است توسط مادران باردار به تجویز پزشک مصرف شود.

۵- خاطره تان از دوران کاری خود را بیان نمایید؟
زیباترین خاطره ما زمانی است که فرزندی به دنیا می آید و سالم است.
تلخ ترین خاطره نیز زمانی بود که زایمان زودهنگام یکی از همکاران ما باعث شد که فرزند مرده به دنیا بیاید.

یکی دیگر از خاطرات مربوط به زمانی است که قرار بود یک خانم زایمان طبیعی صورت دهد و حتی مادر بچه از قبل نام پسر خود را انتخاب نموده بود. زایمان طبیعی از لحاظ زمانی بسیار طول کشید و در حین زایمان مادر با فرزند خود صحبت میکرد و نام او را می برد که زودتر دنیا بیاید. یادم است در ابتدا می خواست نام فرزندش را پارسا قرار دهد ولی وقتی دید زایمان طول میکشد به یکباره نظرش عوض شد و همان موقع تصمیم گرفت نام فرزند را محمدمهدی بگذارد. بلافاصله بعد از اینکه تصمیم آن خانم عوض شد فرزند پس از پنج دقیقه دنیا آمد و این خاطره جالبی بود که رخ داد.

خاطره دیگر اینکه یکی از خانواده ها بعد از ۲۲ سال فرزندشان به دنیا آمد و پدر و مادر هر دو گریه شوق می ریختند.

۶- آرزوی شما چیست؟
ما دوست داریم همه فرزندان سالم بدنیا بیایند و هیچ اتفاقی برای آنها در حین زایمان نیافتد تا خانواده ها خوشحال شوند.

۷- انتظار شما از مسئولین چیست؟
شیفت های ما زیاد است و لذا از مسئولان دانشکده علوم پزشکی لارستان انتظار داریم تا  تعداد نیروها را افزایش دهند. در این صورت میتوان امیدوار بود که برای هر LDR یک ماما حضور داشته باشد تا بتوان بهتر به مریض ها رسیدگی نمود. همچنین توقع داریم کمبود تجهیزات نیز تامین و رفع گردد.

۸- توقع شما از مردم چیست؟
دوست داریم مردم نیز ما را درک کنند. برخی اوقات بخاطر خستگی و شیفت زیاد ممکن است یک ماما خسته باشد، در این مواقع صبوری همراهان را طلب می کنیم.

۹- به طور متوسط چند زایمان در مرکز صورت میگیرد؟
میتوان گفت بالای دویست زایمان در ماه در زایشگاه بیمارستان امام رضا (ع) صورت می پذیرد.

۱۰ – با این کلمات چه به ذهن شما می اید؟
مادر: دلسوزترین آدم روی زمین
نوزاد: عزیزترین پاره تن آدم
زایمان: سخت اما شیرین

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۴:۴۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “ماهیانه به طور متوسط 200 زایمان در زایشگاه بیمارستان امام رضا(ع) انجام میشود؛ نوزادی که با تغییر نام پس از 5 دقیقه به دنیا آمد”

  1. ناشناس گفت:

    ۲۵۰ تاش افغانیه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین