شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

لارستان بزرگ و مقوله توسعه یافتگی…

شاید بارها در خبرها، گزارش ها و یا همایش ها به واژه توسعه برخورده و برداشت های مختلفی از آن نیز در ذهن خود پرورانده ایم. اما واقعا توسعه یافتگی چیست ….

 شاید بارها در خبرها، گزارش ها و یا همایش ها به واژه توسعه برخورده و برداشت های مختلفی از آن نیز در ذهن خود پرورانده ایم.  اصولا مقوله توسعه یک واژه چندجانبه و به عبارت دیگر چند سویه است. از توسعه سیاسی در قلمرو چند کشور (جنگ افروزی ها) گرفته تا توسعه اقتصادی در قلمرو حتی یک بخش کوچک از یک شهرستان؛ از توسعه شهری تا توسعه روستایی، از توسعه فرهنگی تا توسعه زیرساختی همگی در همین کلیدواژه می توانند قرار گیرند. اما ما در کجای این داستان قرار داریم.

شاید ابتدا بد نباشد بدانیم که توسعه در لغت به معناي گسترش و بهبود است و به طور ضمني به مفهوم بهبود و گسترش وضع اقتصادي است و طبق تعاریف مختلف می توان گفت توسعه به مفهوم رشد همه جانبه و افزايش شاخص هاي كيفيت زندگي مردم يك منطقه مي باشد. توسعه امري است كيفي و بلند مدت كه متحول كننده تمام ابعاد زندگي بشر مي باشد.

اساساً توسعه به عوامل زيادي بستگي داردكه تحت عنوان متغيرهاي مستقل روي آن تاثير مي گذارند. این عوامل بسته به هدف از توسعه متفاوت بوده و ترکیبی  از شاخص های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی  و امنیتی را در بر می گیرند. به عنوان مثال مواردی همچون رشد علمي و آموزشي، كشاورزي و دامداري، وضعيت روستاها،صنايع، فرهنگ و هنر، بهداشت و سلامت، برخورداری از گاز شهري  و آب سالم و بهداشت ،گسترش حمل و نقل همه جانبه در منطقه، توسعه صنعت توريسم، ايجاد صنايع تبديلي و توسعه تأسيسات زير بنايي،  اشتغال و سرمايه گذاري و جلوگيري از فرار سرمايه، افزايش ضريب امنيت شهروندي را می توان به عنوان شاخصه هایی جهت بررسی توسعه یافتگی یک منطقه به شمار آورد.

  • شاخص های بهداشتی (مانند تعداد بیمارستان و پزشک و یا داروخانه و آزمایشگاه)
  • شاخص اقتصادی (مانند درصد و تعداد شاغلان حوزه های مختلف، تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی و..)
  • شاخص های کشاورزی (مانند سطح باغات و کشتزارهای زیر کشت، تعداد دام هاو..)
  • شاخص جمعیتی ..
  • شاخص های فرهنگی(مانند تعداد مدارس، تعداد معلمان و دانش آموزان، تعداد کتابخانه هاو..)
  • شاخصهای زیست محیطی (مانند شبکه های فاضلاب، شبکه های معابر و گره ترافیکی و..)

تنها بخش هایی از شاخص هایی اند که می توانند به عنوان معیار توسعه در هر منطقه به کار روند. به شهادت برخی امارها، منطقه لارستان بزرگ در برخی از این موارد تقریبا اشباع بوده و حتی از درصد میانگین شاخص ها نیز فراتر است (مانند تعداد مدارس در منطقه به یمن وجود خیرین و…) ( و یا سطوح زیر کشت با توجه به رتبه مناسب کشاورزی منطقه در استان اگرچه سطوح آماده کشت و منتظر آب نیز در مطقه بسیارند) اما در بسیاری زمینه ها مقوله توسعه یافتگی لارستان بزرگ مغفول مانده است که توجه بیش از پیش مسئولین را می طلبد. شاید همتی دیگر باید

این مهم با تغییر نگرش های ساختاری ممکن می شود……امید که سال۹۵ آغازی بر این تغییر نگرش مثبت باشد.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۳:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین