پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۱ق.ظ
::آخرین مطلب 6 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3
دبیر و مسئول کمیته علمی جشنواره حلو مسقطی خبر داد:

وزارت میراث ثبت جشنواره حلوا مسقطی لاری به عنوان رویداد ملی گردشگری را وعده داده است

مسئول کمیته علمی و دبیر جشنواره ملی حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک لارستان در سخنانی با بیان اینکه  یکی از نقاط قوت جشنواره امسال برگزاری آن با همکاری وزارت…

مسئول کمیته علمی و دبیر جشنواره ملی حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک لارستان در سخنانی با بیان اینکه  یکی از نقاط قوت جشنواره امسال برگزاری آن با همکاری وزارت میراث فرهنگی در سطح ملی بوده که تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح بالایی صورت پذیرفت بیان داشت:  نیاز هست تا مطالعات بازار خارجی و هدف گذاری صادراتی انجام شود تا یک حضور موثر و دائمی در کشورهای مختلف داشته باشیم.

وی همچنین از  قول مساعد مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث مبنی بر ثبت جشنواره حلوا مسقطی لاری به عنوان رویداد ملی گردشگری بود خبر داد که  انشالله با پیگیری مسیولان شهری هرچه زودتر محقق شود.

گفتگوی خبرنگار میلاد لارستان با جمشیدی دبیر جوان جشنواره حلو مسقطی را در ادامه می خوانیم:

۱- در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟
محمدعلی جمشیدی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در گرایش سیستم های کلان اقتصادی و اجتماعی از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران و فعال در حوزه گردشگری به خصوص حوزه خوراک و گردشگری لارستان هستم. در جشنواره ملی حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک لارستان نقش کمیته علمی و دبیرخانه جشنواره بر عهده اینجانب بود.

۲- شروع تمهیدات و برنامه ریزی ها برای جشنواره امسال از چه زمانی صورت گرفته است؟

اولین جلسه ستاد توسعه گردشگری در آذر ماه امسال در فرمانداری لارستان برگزار شد و در آن ۱۰ اسفندماه به عنوان روز گردشگری لارستان مصوب گردید. این اتفاق در تقویم رویدادهای گردشگری استان نیز به ثبت رسید. در ادامه جلسات مختلفی به میزبانی کمیسیون فرهنگی شورای شهر لار با حضور نهادهای مرتبطی از جمله شهرداری، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد … انجام شد و برنامه ریزی ها برای برگزاری جشنواره صورت پذیرفت . و در نهایت با توجه به محدودیت های مالی و اجرایی .تاریخ ۷ تا ۱۰ فروردین برای برگزاری جشنواره انتخاب شد. تشکیل دبیرخانه رویداد های گردشگری لارستان از نتایج این جلسات است .

۳- طی زمان برگزاری جشنواره چه برنامه هایی اجرا گردید و تفاوت آن با دوره قبل چه بود؟

امسال جشنواره حلوا مسقطی لاری با همکاری فدراسیون گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی در سطح ملی برگزار شد و اساتیدی از تهران و شیراز جهت ایجاد کمیته علمی و برگزاری کارگاه های مختلف دعوت شدند. در نتیجه این اقدامات در زمان برگزاری جشنواره سه کارگاه خوراک ٫ رسانه گردشگری، در مسیر برندسازی حلوامسقطی لاری و بررسی پیشران های جهانی گردشگری خوراک برگزار شد. همچنین با ایجاد نمایشگاه با حضور ۲۰ غرفه در محل پارک شهر لار از تاریخ ۷ الی ۱۰ فروردین ماه محصولاتی مانند مسقطی لاری، نان های محلی، خوراک و شیرینی جات محلی و صنایع دستی لارستان به نمایش در آمد. در دو روز پایانی جشنواره با تلاشهای معاونت فرهنگی شهرداری لار شاهد برگزاری جشن عیدانه با حضور خوانندگان مطرح شهرستان و اجرای برنامه های هنری بودیم.

۴- بنظر شما دلیل عدم حضور برخی از شرکت های مسقطی منطقه در این جشنواره چه بوده است؟

مسقطی لاری به عنوان سوغاتی اصلی شهرستان ارتباط مسقطی با رونق گردشگری و افزایش سفرها دارد و در ماه های اسفند و فروردین ماه بدلیل افزایش سفرها و تقارن با ماه مبارک رمضان امسال اوج کار کارگاه های تولید مسقطی بود و باید شرکت ها سفارشات خود را از قبل آماده می نمودند به همین دلیل برخی شرکت ها نتوانستند با تمام توان خود در جشنواره حاضر شوند اما با این وجود ۷ غرفه تولید حلوا مسقطی در زمان برگزاری جشنواره دایر بوده است. البته امسال در سه شب پایانی با میزبانی اتحادیه قنادان لار ؛ مراسم پخت مسقطی لاری انجام شد و در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت . که با استقبال بالای مردم روبرو شد.

۵- بنظر شما نقاط قوت و ضعف این جشنواره چه بوده است؟
شاید بهتر باشد این سوال از همشهریان پرسیده شود که آیا تیم جشنواره توانسته نتایج دلخواه را بدست آورد یا خیر. اما در مجموع یکی از نقاط قوت جشنواره امسال برگزاری آن با همکاری وزارت میراث فرهنگی در سطح ملی بوده که تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح بالایی صورت پذیرفت.

۶- چرا مسئولینی از وزارت صنعت و معدن و میراث فرهنگی در این جشنواره حضور نداشتند؟
طی برنامه ریزی ها دکتر فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و دکتر دژبد رییس فدراسیون گردشگری خوراک ایران مهمان جشنواره بودند که متاسفانه در آخرین لحظات سفر آنها به دلیل مشغله و مسئولیت ایشان در ستاد خدمات سفرهای نوروزی کشور به تعویق افتاد و انشالله در اردیبهشت ماه در خدمت ایشان خواهیم بود .

همچنین از دکتر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز دعوت شده بود که به دلیل مشغله کاری فرصت حضور را پیدا نکردند. تعداد دیگری از مسئولین استانی نیز برای حضور در جشنواره دعوت شدند که بدلیل مشغله ایام نوروز نتوانستند حاضر شوند. در بحث مسئولین وزارت صمت نیز شاید باید از اداره صمت شهرستان این سوال پرسیده شود که آیا دعوتی صورت داده اند یا خیر. البته در روز پایانی جشنواره مهمانانی از استان هرمزگان از جمله دکتر مرادی نماینده بندرعباس در مجلس، آقای دبیری نژاد عضو شورای شهر بندرعباس و معاون شهرداری بندرعباس و بخشدار مرکزی شهرستان بستک و… در جشنواره حضور پیدا کردند.

۷- برای برندسازی حلوامسقطی و دیگر محصولات لارستان و مخصوصا صادرات آنها باید چکارهایی صورت داد؟
هدف اصلی برگزاری اینگونه جشنواره ها و رویدادها معرفی ظرفیت های شهرستان بخصوص حلوای مسقطی لاری در سطح استانی و ملی است و به همین دلیل بدنبال اطلاع رسانی در سطح فراتر از شهرستان بوده ایم. در قدم اول اطلاع رسانی در سطح استان فارس و هرمزگان صورت پذیرفت و پس از آن اطلاع رسانی در سطح ملی صورت گرفت. در بحث صادرات مسقطی نیازمند برنامه ریزی بهتر و بلندمدت و توانمندسازی واحد‌های تولیدی هستیم هر چند که در حال حاضر نیز صادرات مسقطی لاری به کشورهای مختلفی در حال انجام است که طبق اماری که از طرف دانشکده علوم پزشکی لارستان ارایه شده ؛ پارسال بیس از ۷ تن صادرات مسقطی لاری داشته ایم.اما نیاز هست تا مطالعات بازار خارجی و هدف گذاری صادراتی انجام شود تا یک حضور موثر و دائمی در کشورهای مختلف داشته باشیم.

۸- در خصوص مکان برگزاری جشنواره آیا بنظر شما پارک شهر لار بهترین گزینه برگزاری جشنواره بود؟

پیشنهاد اولیه ما برگزاری نمایشگاه در مجتمع منیری لار بود که دارای یک فضای مسقف و با پارکینگ مناسب است اما بدلیل همزمانی با مسابقات جام رمضان امکان برگزاری محقق نشد. پیشنهاد دوم باغ نشاط بود که آنجا نیز در حال مرمت بود و امکان برگزاری نبود در نتیجه پارک شهر به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه انتخاب شد. با این وجود میطلبد مسئولین شهرستان با توجه به سبقه و جایگاه تجاری شهرستان به فکر ساخت یک فضای بزرگ نمایشگاهی باشند تا بتوان میزبان نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح ملی و بین المللی بود.

۹- بنظر شما دستاوردهای نهایی این جشنواره چه می تواند باشد؟
دستاورد اصلی جشنواره امسال ؛ قول مساعد جناب دکتر فاطمی مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث مبنی بر ثبت جشنواره حلوا مسقطی لاری به عنوان رویداد ملی گردشگری بود که انشالله با پیگیری مسیولان شهری هرچه زودتر محقق شود.  برگزاری چنین جشنواره هایی منجر به معرفی ظرفیت های منطقه در حوزه سوغات، خوراک و گردشگری فراتر از از سطح منطقه می‌شود تا بدین وسیله بازار محصولاتمان نیز گسترش یابد و همچنین لارستان به عنوان مقصد سفر و یک شهر توریستی معرفی گردد.

۱۰- کلام پایانی ؟

از شهرداری و شورای شهر لار که متولی اصلی برگزاری جشنواره بودند خصوصا معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و کمیسیون فرهنگی شورا که در چندماهه اخیر زحمات زیادی متحمل شدند تشکر می کنم. همچنین از همکاری برج علم و فناوری لارستان .اداره میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد و در راس همه فرمانداری ویژه لارستان که در برگزاری بهتر جشنواره همکاری بسیار خوبی نمودند به نوبه خودم تشکر میکنم .

امیدوارم که برگزاری چنین رویدادهایی ادامه داشته باشد و منحصر به ایام خاص نشود و در طول سال بتوان در جهت توسعه برندینگ شهری لارستان و تبیین ظرفیتهای گردشگری منطقه ؛ شاهد برنامه های مختلفی باشیم .

 

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۹:۵۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین