شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۲ب.ظ
::آخرین مطلب 37 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 9

لارستان؛ نقطه اتصال بنادر جنوب به مرکز ایران

لارستان، به دلیل موقعیت استراتژیک خود یعنی نقطه اتصال چند بندر مهم جنوب کشور، می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات سیاسی-اقتصادی کشورمان ایفا کند. به گزارش میلاد لارستان، امام جمعه…

لارستان، به دلیل موقعیت استراتژیک خود یعنی نقطه اتصال چند بندر مهم جنوب کشور، می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات سیاسی-اقتصادی کشورمان ایفا کند.

به گزارش میلاد لارستان، امام جمعه لار، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر لار به موضوع مهمی اشاره کرد که شاید کمتر مورد توجه و نگاه مسئولان و حتی مردم قرار گرفته و متأسفانه از آن غفلت شده است و آن بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت جغرافیایی و نزدیکی به دریاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمختار موسوی‌خرم در نماز جمعه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با اذعان به اینکه می‌بایست با کمک و مشارکت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی، فرماندار و رایزنی با مدیران سطح ملی، از ظرفیت نزدیکی لارستان به ساحل بعنوان پشتیبان کننده شهرهای بندری بهره گرفته شود، گفت: باید با تأسیس انبارها، پشتیبانی لجیستکی از بنادر در خطه لارستان صورت گیرد.

امام جمعه لارستان، با بیان اینکه به سبب شرایط آب‌وهوایی بنادر و شرجی بودن هوا، امکان نگهداری برخی اجناس و کالاها وجود ندارد، ادامه داد: در لارستان این قابلیت وجود دارد که نقش پشتوانه ساحلی را ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های پدافندی لارستان مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی لارستان و قرارگیری آن در حدفاصل شهرهای شیراز و بندرعباس، می‌توان بعنوان ظرفیت پدافندی مورد استفاده قرار گرفت که یک نمونه آن استقرار یک تیپ نظامی در لارستان است.

خبرنگار میلاد لارستان این موضوع مهم را مورد واکاوی دقیق‌تر قرار داده است که در زیر می‌خوانیم:

ویژگی منحصر به فرد هر شهر بندری، عملکرد آن به عنوان مبادله محصولات تولیدی بین خشکی و دریا است. شناخت خطوط ارتباطی مابین این دو و نیز نقش بندر در توسعه و تحول شهر که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است می تواند بسیار مهم باشد.

لارستان از گذشته‌ای دور به جهت همجواری با بنادر مهم جنوب کشور و همچنین اتصال شمال و جنوب کشور، همواره مورد توجه سیاسیون و اقتصاددانان و بازرگانان بوده و همه این ادعاها به گواره اسناد تاریخی قابل اثبات است.

در عصر حاضر هر چند لارستان به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال و ورود کالاها تبدیل شده اما شوربختانه آنچنان که باید و شاید به این خطه مهم و اثرگذار نگاه و توجه نشده است.

با نگاهی گذرا بر نقشه جغرافیای سیاسی ایران، متوجه می‌شویم که بنادر مهم جنوب کشور شامل بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، بندر چارک، عسلویه، جزایر قشم و کیش به لارستان متصل هستند.

فاصله لار تا بندرعباس ۲۴۵ کیلومتر

فاصله لار تا بندرلنگه ۲۹۵ کیلومتر

فاصله لار بندرخمیر ۲۰۷ کیلومتر

فاصله لار تا بندرچارک ۲۰۰ کیلومتر

فاصله لار تا عسلویه ۲۴۸ کیلومتر

فاصله لار تا قشم ۲۵۶ کیلومتر

فاصله لار تا کیش ۳۰۰ کیلومتر

همه این بنادر و جزائر دارای قابلیت‌های تجاری و بازرگانی، توریستی و گردشگری، سیاسی و نظامی و غیره هستند که بهره‌گیری از هریک از این موارد می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و توسعه لارستان داشته باشد.

متأسفانه برخلاف گذشته و به مرور زمان، بدلیل غفلت‌های صورت گرفته، به جهت عدم شناخت ظرفیت استراتژیک لارستان و نبود برنامه‌ریزی در سرمایه‌گذاری‌های مناسب، بی‌توجهی مسئولان و غیره باعث شده تا به تدریج از جایگاه خطه پرافتخار لارستان کاسته شود.

در حال حاضر در ابعاد گوناگون عقب‌ماندگی‌های اساسی وجود دارد که جبران آن نیازمند همت بلند مسئولان ملی، استانی و منطقه‌ای و حتی مردم است.

در بُعد ارتباطی، به راه‌های زمینی ارتباطی لارستان با بنادر جنوب کشور کمترین توجه شده و بلعکس تردد و ترافیک زیادی در محورهای مواصلاتی، شاهد هستیم که اغلب این‌ راه‌ها تک بانده، باریک، خطرناک و حادثه‌آفرین هستند. با وجود آنکه مسیرهای منتهی به بنادر به دلیل اهمیت تجاری و گردشگری در زمره شلوغ‌ترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود، اما به دلائل نامعلوم و صدالبته قابل تأمل، کمترین توجه به آنها حداقل در خطه لارستان شده است.

از طرفی، جایگاه شاخص لارستان در استان فارس به دلیل نزدیکترین شهرستان به دریا، نیاز است تا مدیران ارشد استان فارس از این موقعیت در راستای توسعه اقتصادی بهره ببرند.

لارستان، به جهت نزدیکی به بنادر می‌تواند در زمینه لجیستکی و پشتیبانی مورد توجه مسئولان ارشد کشوری باشد و با ایجاد بندر خشک و همچنین تسهیل و تسریع در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، گام بلندی در محرومیت‌زدایی و از آن مهمتر اشتغال‌زایی بردارند.

متأسفانه برخلاف واقعیت که همان نزدیکی لارستان به دریاست، با توجه به خشکی منطقه و همچنین توسعه صنایع صنعتی در آینده، هیچ طرح و برنامه‌ای برای انتقال آب از خلیج فارس و دریا به لارستان ترسیم نشده است.

به لحاظ نظامی و پدافندی نیز موقعیت لارستان خاص و حساس است و به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی اعم از سپاه و ارتش می‌توانند با استقرار یگان‌های خود اعم از دریایی، هوایی، زمینی و غیره، با توجه به اینکه لارستان بعنوان کوتاه‌ترین و بعبارتی نقطه تلاقی بنادر جنوب ایران به مرکز کشور محسوب می‌شود، از این خطه بهترین بهره‌ها را ببرند.

به گزارش میلاد لارستان، سال ۱۴۰۲ توسط رهبر معظم انقلاب با شعار «رشد تولید و کاهش تورم» مزین شده است. شاید بتوان با اتکاء به جایگاه منحصربفرد لارستان و عنایت مدیران دولتی در سطوح مختلف، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خصولتی بتوان با بهره‌وری مؤثر از پتانسیل‌های خفته‌ خطه لارستان که شاید بسیاری از مناطق باید هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری کنند تا ذره‌ای به آن دست یابند، گامی در راستای تحقق شعار سال برداشت.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲:۳۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “لارستان؛ نقطه اتصال بنادر جنوب به مرکز ایران”

  1. ناشناس گفت:

    ضمن تشکر از اراهه راهکار وپیشنهادهای خوب و تاثیر گذار امام جمعه محترم برای توسعه منطقه لارستان ، اینجا باید سوال کرد این پیشنهادات چه کسی پیگیری و اجرایی نماید؟!؟! اراهه راهکار خوب است ولی کافی نیست و ضرورت دارد تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری کرد. با تشکر

  2. ناشناس گفت:

    فاصله لار تا گمرک یا بنادر شهید رجایی و باهنر ۱۹۵ کیلومتر

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین