جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

پایش خانه به خانه نخیلات در گراش

  طرح پایش و مبارزه علیه سوسک سرخرطومی حنایی خرما به صورت خانه به خانه در مناطق آلوده شهرستان گراش در حال اجراست.   به گزارش میلاد لارستان به نقل…

 

طرح پایش و مبارزه علیه سوسک سرخرطومی حنایی خرما به صورت خانه به خانه در مناطق آلوده شهرستان گراش در حال اجراست.

 

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شهره یاقوت مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: در طرحی جدید برای پایش دقیق‌تر آفت سرخرطومی نخل‌های حیاط خانه‌های مسکونی در مناطق آلوده مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: از ابتدای طرح تکمیلی پایش خانه به خانه؛ علاوه بر پایش نخلستان‌های شهرستان، نخل‌های ۸۵ منزل مسکونی نیز مورد پایش قرار گرفته است.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: با پایش ۱۴۰۰ هکتار نخلستان‌های شهرستان از ابتدای شیوع آفت تاکنون ۱۸۰ اصله نخل ترمیم و ۱۲۰ مورد نیز به خاطر عمق نفوذ لارو در تنه درخت به عنوان نخل آلوده حذف و امحاء شده است.

سوسک سرخرطومی حنایی وارد تنه درخت خرما می‌شود (پاجوش‌ها) و تونل‌هایی را در داخل تنه درخت خرما ایجاد می‌کند و بعد از بلوغ شروع به تخم‌گذاری می‌کند و قادر است تا بیش از ۲۰۰تا ۳۰۰ تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود. تخمگذاری ماده‌ها غالباً در تاج نخل، در محل اتصال برگ‌های جوان به ساقه یا در قسمت‌های زخمی تنه انجام می‌شود.

چرخه کامل زندگی در حدود ۱۰ تا ۷ هفته طول می‌کشد. حشرات بالغ قدرت پرواز بالایی دارند و می‌توانند تا چندین کیلومتر پرواز کنند. بعد از نابود کردن درخت به سمت درختان سالم پرواز می‌کنند تا چرخه جدیدی ایجاد کنند.

ترشح شیرابه قهوه‌ای از محل سوراخ‌های روی تنه نخل، انتشار بوی لهیدگی و پوسیدگی از نخل، شنیدن صدای تغذیه لارو از داخل تنه درخت و مشاهده بافت گیاهی جویده شده همچون خاک اره در محل سوراخ‌های روی تنه درخت که درواقع کانال‌های نفوذ لارو و آفت به داخل تنه درخت است، از نشانه‌های این آفت است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۶:۱۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین