دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

آلودگی نخل‌های لارستان، خنج، اوز و گراش به آفت سرخرطومی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از آلودگی پنج هزار و ۸۱۰ اصله نخل در این استان تا کنون به آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خبر داد و…

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از آلودگی پنج هزار و ۸۱۰ اصله نخل در این استان تا کنون به آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خبر داد و گفت: از این تعداد عملیات تیمار در پنج هزار و ۲۲۰ اصله انجام و ۵۹۰ اصله امحاء شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، جاوید عباسی دوشنبه در حاشیه چهارمین ستاد گیاه‌پزشکی با اشاره به سطح بیش از ۳۳ هزار هکتاری نخیلات این استان افزود: تا کنون ۹ شهرستان جنوبی درگیر با این آفت بسیار خطرناک و مهلک هستند که زیان اقتصادی سنگینی را دربر دارد.

به گفته وی، شهرستان های اوز، خنج، جهرم، قیروکارزین، لارستان، گراش، لامرد، داراب و زرین دشت تاکنون به ترتیب بیشترین تعداد نخل های آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی را شناسایی و ثبت کرده‌اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کنترل و جلوگیری از گسترش آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما نیازمند بکارگیری دقیق موازین و مقررات اعلامی است، بیان کرد: جلوگیری از نقل و انتقال بدون ضابطه پاجوش نخل مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فاکتور در جلوگیری از گسترش آلودگی بشمار می آید.

عباسی به لزوم اجرای طرح ردیابی و کنترل آفت در سطح نخیلات شهرستان ها و آموزش بهره‌برداران و کارشناسان نیز اشاره کرد و افزود: اجرا و بکارگیری دستورالعمل‌های فنی در خصوص ضد عفونی پاجوش، گواهی بهداشت و به باغی و آموزش افراد ماهر ردیاب نیز ضروری و در جلوگیری از گسترش و انتقال آفت کارآمد است.

وی با یادآوری اینکه در فارس آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما برای نخستین‌بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در شهرستان اوز شناسایی شده، گفت: مهم‌ترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: آفت سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در تنه درخت خرما و تغذیه از بافت های آوندی نخل موجب خشک شدن درخت و سقوط آن می‌شود.

عباسی با بیان اینکه کنترل این آفت به دلیل دشواری در شناسایی اولیه آلودگی بسیار سخت است و زمانی متوجه می‌شویم که آفت خسارت وارد کرده و درخت ازبین رفته است، افزود: عمده خسارت سرخرطومی حنایی در مراحل لاروی این حشره ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های کاربردی برای کنترل آفت استفاده از سموم تدخینی است، گفت: در این روش بخش‌های آلوده درخت را حذف می‌کنند و بسته به شدت آلودگی تعدادی از قرص را داخل تنه درخت قرار می‌دهند و دور تا دور آن را با پلاستیک می‌بندند تا هیچ‌گونه خروج گاز ممکن نباشد و به این صورت باعث خفگی لاروها می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز اعلام کرد: پیش از این در موضوع آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما رویکردمان مدیریت بحران بوده است که نیازمند تغییر و اتخاذ رویکرد مدیریت ریسک برای جلوگیری از بحران است.

مجتبی دهقان پور افزود: نیازمند اقدامات جدید در مدیریت آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستیم، تهیه نقشه پراکنش در باغات با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مشخص نمودن مناطق حساس و اولویت بندی این مناطق باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به منظور ایجاد سازوکار های لازم می بایست طرحی با کنشگری مجموعه های مختلف درون و برون سازمانی تهیه و ارایه شود، اظهارکرد: در قالب این طرح، برنامه عملیاتی برای مدیریت آفت سرخرطومی حنایی و وظایف هر مجموعه مشخص خواهد شد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، کنشگران دخیل در این طرح عمدتا زیر مجموعه های این سازمان، مراکز تحقیقاتی، تشکل های بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان را در بر می گیرد تا بتوان یک ارتباط و هماهنگی جامع و نظام مند را تشکیل داد.

دهقان پور با بیان اینکه نمی‌توان در هر شهرستان درگیر با آفت خطرناک سوسک سر خرطومی حنایی خرما یک نسخه و دستور العمل واحد داشت، افزود: می بایست متناسب با شرایط هر شهرستان اقدام کرد، بعضا در برخی مناطق با کمبود امکانات و نیروی انسانی متخصص مواجه ایم اما در مقابل می توان از دیگر ظرفیت ها مانند خیران محلی بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان و ذی نفعان نیز باید آموزش های لازم برای مدیریت آفت را فرا بگیرند، اضافه کرد: رویکردمان علاوه بر اطلاع رسانی، اقناع سازی نیز باشد، زیرا در صورت متقاعد سازی بهره بردار به وجود خطر آفت، بی شک همکاری خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس به اثر بخشی اعتبارات تخصیص یافته در خصوص سوسک سرخرطومی نیز پرداخت و افزود: این اعتبارات در بین تمامی شهرستان های آلوده بر اساس سطح آلودگی توزیع شده است که با تدوین طرح مدنظر اثرگذارتر از گذشته خواهد بود.

دهقان پور به لزوم تعمیم تجربه شهرستان های فارس در مبارزه و کنترل این آفت نیز اشاره کرد و گفت: مناطق چهار و پنج این استان در طرح افزایش نفوذ دانش در حال حاضر درگیر موضوع سوسک سرخرطومی حنایی خرما هستند که باید در این خصوص به تبادل دانش و تجربیات خود بپردازند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۷:۴۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین