سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

استقرار دادگاه تجدیدنظر و دارالترجمه نیازمند پیگیری در سطح کشور است/دعاوی خانوادگی در مجموعه قضایی لارستان کاهش پیدا نکرده است

  رییس دادگستری لارستان درخصوص استقرار دادگاه تجدیدنظر و دارالترجمه در لارستان گفت: مسئولین لارستان یا حتی استان در این خصوص نقشی ندارند و استقرار این نهادها نیازمند پیگیری در…

 

رییس دادگستری لارستان درخصوص استقرار دادگاه تجدیدنظر و دارالترجمه در لارستان گفت: مسئولین لارستان یا حتی استان در این خصوص نقشی ندارند و استقرار این نهادها نیازمند پیگیری در سطح کشوری است.

به گزارش میلاد لارستان، در تاریخ بیست و نهم خرداد ماه، به مناسبت شروع هفته قوه قضاییه، نشست خبری اصحاب رسانه و رئیس دادگستری لارستان برگزار شد.

در این نشست، رئیس دادگستری لارستان ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه گفت: هفته قوه قضاییه فرصتی است که عموم مردم با یک سری از اقداماتی که این مجموعه در طول سال انجام میدهد آشنا شوند.

سیدرحیم روان‌بین افزود: قوه قضاییه یکی از قوات سه گانه نظام مقدس جمهوری اسلامی است و از مهم ترین وظایفی که طبق قانون اساسی بر عهده دارد رسیدگی و حل دعاوی و منازعات مراجعین، صدور حکم، احیای حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم، نظارت بر حسن اجرای قانون، کشف جرم، تعقیب مجرم، صدور رای و نهایتا اجرای رای و مجازات است.

وی دغدغه با اشاره به اینکه در مجموعه قضایی علیرغم مراجعات و کثرت پرونده‌ها همواره این بوده که مردم مورد تکریم و احترام واقع شده و در کار آنها تسریع ایجاد شود، تصریح کرد: عقیده و باور ما این بوده اما این مردم هستند که می توانند نسبت به این موضوع اظهار نظر کنند که تا چه اندازه توانسته ایم در این زمینه خوب عمل کنیم.

این مسئول با اذعان به اینکه در مجموعه قضایی لارستان مانند باقی مجموعه های قضایی در کشور، از باب پرونده ها و نوع دعاوی و منازعاتی که وجود دارد همواره با دو نوع پرونده یا شکایات کیفری و حقوقی مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: در امور کیفری نیز می توانیم پرونده ها را از نظر شدت و ضعف به دو دسته جرایم خرد و جرایم با اهمیت تفکیک و تقسیم کنیم.

رییس دادگستری لارستان یادآور شد: در جرایم خرد که نوعا قابل گذشت هستند مثل؛ تهدید، توهین، ضرب و جرح ساده و ترک نفقه، ما همواره دیدگاهمان این بوده که این جرایم از طریق ارجاع به شورای حل اختلاف و هیات های صلح و اهتمام همکاران قضایی، منجر به حل و فصل بین طرفین شود و در نتیجه رضایت و گذشت از طرف شاکی اعلام بشود، زیرا این نوع جرایم ساده که نوعا امنیت جامعه را خدشه دار نمی کند و گاهی ممکن است با سعه صدر و عذر خواهی خاتمه پیدا کرده و برطرف شود و چه بسا ماندگاری این صلح و سازش هم بیشتر باشد.

وی عنوان کرد: آنچه در مواجه با جرایم خورد مورد نظر ما است این است که با رفعت اسلامی این منازعات حل شود.

روان‌بین با تاکید بر اینکه در جرایمی که در زمینه کیفری با آن مواجه می شویم جرایم خشن است یعنی جرایمی که علاوه بر تضییع حقوق خصوصی افراد امنیت جامعه را مختل می کند، بیان کرد: با وجود تلاش همکاران ما در حوزه قضایی و درک و فهم و اصالت مردم منطقه لارستان باید عرض کنم که درصد ارتکاب جرایم خشن در لارستان پایین است و نوعا این جرایم خشن توسط افراد غیربومی صورت می گیرد.‌

این کارشناس مسائل قضائی با اشاره به اینکه دیدگاه ما در مواجه با همین درصد کمی که در لارستان وجود دارد دیدگاه قانون گذار بوده و برخورد قاطع و با شدت به این جرایم است، گفت: این نوع جرائم امنیت جامعه را به خطر می اندازد.

وی با بیان اینکه نوع دوم دعاوی که ذکر کردیم حقوقی است و دیگر بحث ارتکاب جرم نیست، افزود: بحث این است که مردم در معاملات و مراودات مالی خودشان در سطح جامعه دچار اختلاف شده و برای احقاق حق خودشان و برای پیگیری موضوع خودشان اقدام به طرح دعوای حقوقی می کنند.

رییس دادگستری لارستان با اذعان به اینکه در دعاوی حقوقی رایج ترین و بیشترین دعاوی که داریم منازعات و اختلافات ملکی است که می تواند در عناوین حقوقی مختلف تحت عنوان اثبات مالکیت، ابطال سند رسمی، خلع ید، رفع تصرف، ممانعت از حق ایجاد مزاحمت ملکی، وجود داشته باشد، تصریح کرد: به هر حال بخش قابل توجهی از دعاوی حقوقی ما این موضوعات است.

وی با اشاره به اینکه در کنار اختلافات ملکی بخش قابل توجهی از منازعات و دعاوی متاسفانه اختلافات خانوادگی است که این منازعات خانوادگی هم تحت عناوین حقوقی مختلف از جمله؛ مطالبه مهریه، الزام به تمکین ، حضانت فرزند، استرداد جهیزیه، ترک نفقه، و موارد دیگر که منجر به طرح پرونده طلاق می شود را در برمی‌گیرد، ادامه داد: دغدغه ما در اختلافات بین زوجین بیشتر است زیرا وقتی زوجین دچار اختلاف می شوند ممکن است گاهی ده پرونده با عناوین مختلف بین این زوجین در مجموعه قضایی تشکیل شود در حالی که خانواده مهم ترین کانون در جامعه است.

روان‌بین با یادآوری این موضوع که زمانی که زوجین دچار اختلاف شده و وارد مجموعه قضایی می شوند اگر این زندگی منجر به متارکه شود طرفین آسیب می بینند و اگر فرزند داشته باشند نیز آسیب خواهد دید به همین دلایل دغدغه ما در دعاوی خانوادگی بیشتر است، عنوان کرد: در همین راستا تلاش شده است در امور خانواده از مراکز مشاوره کمک بگیریم و زوجین قبل از تشکیل پرونده طلاق به این مراکز معرفی می شوند.

وی با اذعان به اینکه دعاوی خانوادگی در مجموعه قضایی لارستان کاهش پیدا نکرده است و در چند سال اخیر دچار وضعیت پایدار یا رو به افزایش بوده که علت ها مشخص است، گفت: برای حل کردن این علت ها نیاز به چاره اندیشی های اساسی وجود دارد.

رئیس دادگستری لارستان با اشاره به اینکه دعاوی خانوادگی در بین پرونده های حقوقی ما دارای فراوانی است، افزود: در راستای قضازدایی، علاوه بر کثرت پرونده ها تلاش ما این است که برای حل و فصل پرونده ها از شورای حل اختلاف، موسسه های داوری، از هیات های صلح در شهرستان، از ظرفیت هیات امنای مساجد و ائمه جمعه کمک بگیریم.

وی عمده دلایل طلاق در لارستان را اعتیاد زوج( یا به عنوان مصرف کننده یا فروشنده)، استفاده نادرست از فضای مجازی، خیانت، مشکلات معیشتی و شاغل نبودن زوج برشمرد.

روان بین در باب استقرار دادگاه تجدیدنظر در لارستان، بیان کرد: مطابق قانون دادگاه تجدیدنظر تنها در مراکز استان می تواند مستقر و تشکیل شود و به شخصه غیر از مراکز استان شعبه یا شعبی از دادگاه تجدید نظر در جایی دیگر سراغ ندارم که اگر هم وجود داشته باشد و قطعا انگشت شمار خواهد بود.

این مسوول با اشاره به اینکه به دلیل وجود بعد مسافت بین شهرستان ها با مرکز استان و آشنایی که رئیس کل دادگستری فارس نسبت با مشکلات و شرایط منطقه در این زمینه دغدغه مند هستند، تصریح کرد: بارها مکاتباتی داشته اند اما تصمیم نهایی با مسئولین قضایی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه استان فارس از نظر قوه قضاییه بیشترین دادگاه را در سطح کشور دارد، خاطر نشان کرد: تعداد دادگاه هایی که در سطح استان مستقر است از استان تهران نیز بیشتر است.

رییس دادگستری لارستان درباره استقرار دار الترجمه در لارستان نیز گفت: مسئولین لارستان یا حتی استان در آن نقشی ندارند و استقرار این نهاد در سطح کشوری است و آخرین اطلاع ما از موضوع این است که آزمون مربوط به دارالترجمه برگزار شده و اکنون افراد در مرحله مصاحبه هستند.

وی اضافه کرد: دادگاه صحرای باغ هم به تصویب نهایی رسیده اما هنوز زیر ساخت‌های لازم جهت استقرار این نهاد وجود ندارد.

در پایان این نشست خبری، روان بین ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه از اجرای برنامه ها به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: دیدار مردمی، دیدار با خانواده های شهدا و ائمه جمعه، سخنرانی در نماز جمعه، بازدید از زندان، سایر برنامه ها و جلسات بین نهاد های مرتبط با قوه قضاییه از اهم برنامه های‌ این مجموعه است.

خبرنگار: سحر طاهری

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۴:۵۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین