یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۱ق.ظ
::آخرین مطلب 18 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

تاریخچه ورزش باستانی لارستان+عکس

  سلسله یاداشت هایی در چندین قسمت از نحوه شکل گیری ورزش باستانی لارستان ارائه می گردد از کلیه پیشکسوتان و ورزشکاران که در خصوص این رشته ورزشی اطلاعاتی دارند…

 

سلسله یاداشت هایی در چندین قسمت از نحوه شکل گیری ورزش باستانی لارستان ارائه می گردد از کلیه پیشکسوتان و ورزشکاران که در خصوص این رشته ورزشی اطلاعاتی دارند درخواست داریم جهت گردآوری مطالب، خاطرات، عکس ها برای تهیه کتابی در آینده، ما را یاری رسانند.

مکان زورخانه ها؛ قسمت اول

از دیر باز در شهر لار، مردم، ورزشکاران و پهلوانان ارادت خاصی به مولا “امیر المومنین علی” (ع) داشته اند. ورزش زورخانه ای یکی از قدیمی ترین ورزش های شهر لار محسوب می شود. به همین منظور حدود ۷۰ سال قبل، با وسایل ابتدایی، زورخانه ای بدون گود در محلی که مشهور به باغ «کربلایی کاظم»(کل کاظم) در حوالی کوچه “حضرت آیت الله نسابه” قرار داشت؛ ورزش باستانی انجام می دادند. سپس به پشت گورخانه (حسینیه ابوالفضل فعلی) در شهر قدیم لار خیابان “شهید طاهری” (گردان)، همراه با مرشد مرحوم “مشهدی (مش) غریب مظفری” به ورزش زور خانه ای می پرداختند؛ این زورخانه چهار ضلعی بوده، سقف نداشت و زمینش خاکی بوده است.

زورخانه در لارستان

همچنین در قسمت هایی از شهر قدیم لار به طور پراکنده، تعدادی از ورزشکاران در خانه “رضا ثناخوان” و تعدادی دیگر در زیر زمین قهوه خانه “ایاز قهوه چی”، در کوچه دریا، محله قنبربیگی به این ورزش می پرداختند.

بعدها زورخانه به کلوپ ورزشی شماره یک منتقل شد(ورودی دبیرستان پیام زینب فعلی) در این کلوپ گود زورخانه ای احداث کرده بودند که بعدها این گود پر گردید و تبدیل به زمین بسکتبال شد.

بعد از آن به کلوپ شماره ۲ خانه “محسن پور” رو به روی مدرسه نمونه “شهید فراست” فعلی منتقل گردید.

باستانی کاران آن زمان، مراسم ملی را در حیاط مدارس(عکس پروفایل)، و در ورزشگاه تختی نیز انجام می دادند.

اوایل انقلاب اسلامی ایران در سال های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ زورخانه به باغ نشاط منتقل شد. در فصل زمستان در زیر زمین آن و در تابستان، داخل حوض بزرگ که به شکل دایره ای است ورزش می کردند.

در ادامه زورخانه های جدید که بعد از انقلاب احداث شده است مرور می کنیم.

نگارنده: صمد کامجو

ف ۱۱۰

 

 

 

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۹ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۳:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین