پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

در مراسم گشایش برج علم‌وفناوری لارستان چه گذشت؟!

همزمان با دور دوم سفر هیئت دولت به استان فارس و با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برج فناوری لارستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به گزارش میلاد لارستان،…

همزمان با دور دوم سفر هیئت دولت به استان فارس و با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برج فناوری لارستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش میلاد لارستان، برج علم‌وفناوری لارستان ، با حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رییس جمهور، داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید مختار موسوی امام جمعه لارستان، دکتر علاءالدین بروجردی، دکتر حسین زاده نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی، منصور اسماعیلی مدیر عامل بنیاد نیک اندشان هاشمی، مدیر کل پارک علم وفناوری استان فارس، مسوولین و قشرهای مختلف مردم، برج بزرگ علم و فناوری لاستان افتتاح شد.

 

باید تلاش کرد تا برج علم و فناوری لارستان بزرگ را به هاب صادرات دانش بنیان منطقه تبدیل کرد

در این مراسم معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در سخنانی با بیان اینکه در ابتدا اشاره میکنم که آقای رییس جمهور مشتاق حضور در لار بودند اما بدلیل فشردگی سفر موفق به این اتفاق نشدند و امیدواریم بزودی این اتفاق رخ دهد، اظهار داشت: موضوع اقتصاد دانش بنیان که در خصوص آن صحبت می شود در مقابل اقتصاد سرمایه محور است که بر پایه پول و زمین استوار است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه چند ده سال است در دنیا یک موضوع تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان مطرح شده که سرمایه اصلی آن مغزافزار و فناوری است، افزود: امروز تعیین کننده قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی یک کشور فناوری است.

وی اقتصاد دانش بنیان را یک اقتصاد بسیار تحول آفرین دانست و با اشاره به اینکه این نوع اقتصاد دارای ارزش افزوده های چند صد درصدی است، تصریح کرد: ما در شرکت خود نیز شرکت هایی داریم که مواد کم ارزش را با ارزش افزوده به سودهای چند برابری تبدیل می کنند و سرمایه گذار هوشمند متوجه می شود که جایی که سودآوری مناسبی دارد حوزه فناوری است.

این مسئول با اذعان به اینکه برخی از اوایل انقلاب معتقد بودند که اقتصاد باید دولتی باشد و برخی بیان می کردند باید خصوصی باشد و هر یک دلایل خاص خود را داشتند، خاطر نشان کرد: حال به این نتیجه رسیده ایم که اقتصاد سرمایه محور و دولتی به مراحل پایانی خود نزدیک شده است زیرا حجم ثابتی از منابع وجود دارد که باید در کشور توزیع شود.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه باید سعی شود بجای استفاده از اقتصاد سرمایه محور دولتی به سمت اقتصاد دانش بنیان دارای ویژگی خاص حرکت کنیم زیرا در کشور خود مغزهایی داریم که در هیچ کجا پیدا نمی شود، ادامه داد: در کشور ایران نیروی انسانی ارزان موجود است پس باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد و از طرفی متولی اقتصاد دانش بنیان نباید توسط دولت ها اداره گردد بلکه دولت ها باید تسهیل گر کارها باشند چراکه خواسته رهبری هم این است که دولت نقشه راه اقتصاد دانش بنیان مردمی را ترسیم کند.

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام به کار و کسب روزی حلال بسیار تاکید شده است، عنوان کرد: وقتی اشتغال و کار ایجاد می شود، بیکاری و فساد کم می‌شود و ما از خیرین محترم توقع داریم که در کنار مدرسه سازی و مسجدسازی و …با سرمایه خود به دنبال ایجاد کار و اشتغال نیز باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اذعان به اینکه اگر نگاه خیرین سرمایه گذاری نیز باشد محصول آن شکوفایی جوانان خواهد بود، یادآور شد: خیرین ما بر دو نوع هستند برخی خیرین ما سرمایه گذار هستند و در واقع پول خیر میکنند اما دسته دیگر خیرین ما خیرین اقتصادی هستند و در واقع گروه دوم خیرینی هستند که تجربه فروش و کار و بازاریابی خود را به دیگران آموزش می دهند که ارزشمندی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه از خیرین و مسئولینی که تلاش کردند ساختمان برج علم و فناوری لارستان به این مرحله رسانده شود تقدیر و تشکر کرد و افزود: این اولین قدم است و باید تلاش کرد تا برج علم و فناوری لارستان بزرگ را به هاب صادرات دانش بنیان منطقه تبدیل کرد.

دهقانی با تأکید بر اینکه باید در این مکان وقت و انرژی گذاشت تا پیشرفت ها حاصل شود، گفت: اگر بحث علم و دانش در کنار تجربه و بازاریابی قرار بگیرد بسیار ارزشمند خواهند بود.

وی بحث صندوق پژوهش و فناوری را جزو درخواست های مسئولین منطقه لارستان دانست و اضافه کرد: یکی از ابزارهای کمکی است که قول پیگیری و اتفاق افتادن آن را می دهیم اما ابزارهای مختلف دیگری برای کمک شرکت ها وجود دارد که می توان از آنها نیز استفاده بهینه کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  در پایان خاطر نشان کرد: قانون جهش تولید دارای ابزارهای خوبی است که می تواند به شرکت ها کمک های خوبی نماید و بر اساس آن باید سالانه یک درصد اقتصاد ما نسبت به قبل پیشرفت کند.

 

برج علم‌وفناوری لارستان به مرکز صادرات محصولات دانش‌بنیان کل کشور تبدیل شود

رئیس پارک علم‌وفناوری فارس در این جلسه ضمن تجلیل از خدمات خیرین مشارکت کننده در ساخت برج علم و فناوری لارستان با اشاره به اینکه با تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین تجهیزات لازم برای این برج تأمین شده است، اظهار داشت: تقاضا داریم با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با مجموعه تعاملات بین‌الملل معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دستور داده شود برج علم‌وفناوری لارستان به نوعی به مرکز صادرات محصولات دانش‌بنیان کل کشور به کشورهای حوزه خلیج‌فارس تبدیل شود.

امین‌رضا ذوالقدر با تأکید بر استفاده از پتانسیل خیرین لارستانی برای معرفی بیشتر این مرکز، افزود: همواره از همیاری‌های دکتر علاءالدین بروجردی در همه عرصه‌ها و بخصوص موضوعات علمی شاهد بوده‌ایم و تشکر می‌کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره عالم بین‌المللی آیت‌الله سیدمجتبی موسوی‌لاری(ره) و همچنین آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) بعنوان پرچم‌دار وحدت تسنن و تشیع، تصریح کرد: از مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی، فرماندار ویژه لارستان، رئیس مرکز علم‌وفناوری لارستان و سایر افراد در تأسیس این ساختمان تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس پارک علم‌وفناوری فارس اضافه کرد: انتظار می‌رود با ایجاد ارتباط با سایر مراکز علم‌وفناوری در خصوص فعال‌سازی برج‌ علم و فناوری لارستان گام‌های بهتری برداشته شود.

ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری در برج علم و فناوری تسریع شود

مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی لارستان با اشاره به اینکه در ابتدا به رسم ادب و انصاف از کسانی که در شکل گیری برج علم و فناوری لارستان نقش داشتند یاد می کنم، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۵ که این پروژه آغاز شد چندین و چند نفر از مسئولین استانی و شهرستانی تغییر پیدا کرده اند که تلاش هر کدام از مسئولین دربه ثمر رسیدن این پروژه قابل ستایش بوده است.

منصور اسماعیلی با بیان اینکه خیرین در طول سالیان متمادی به واسطه عشق و علاقه به زادگاه خود نقش آفرینی های مختلفی در کارهای خیر منطقه داشته اند، افزود: این بدان معنا نیست که مردم لارستان پولدارتر از مکان های دیگر هستند بلکه نشان از فرهنگ این مردم است‌.

مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی لارستان ساخت همین برج علم و فناوری را حاصل خرد جمعی و اتحاد و استفاده از همه نیروها و پتانسیل های موجود دانست و تصریح کرد: در ابتدا ساختمان قدیم این مکان کودکستان بوده در ادامه به نهضت سواد آموزی و پس از آن به سازمان تبلیغات اسلامی تبدیل شده و شاید می‌توانست الان یک مکان تجاری باشد اما با دید و بینش مسئولین و خیری که گمنام است و حاضر نشده نام او بیان شود این پروژه مهم به نتیجه رسیده که امیدواریم نتیجه آن رونق بخشی و پیشرفت باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه طبق بررسی هایی که صورت گرفته یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان بحث سرمایه است که با ایجاد صندوق های نوآوری و شکوفایی می توان تا حدی این موضوع حل شود، خاطر نشان کرد: حضور صد و پنجاه هزار لارستان حاضر در حوزه خلیج فارس، نزدیکی به دریا، داشتن پروازهای بین المللی، همت خیرین و وجود دانشگاه های مختلف در منطقه که نخبگان در آن مشغول هستند از ظرفیت هایی است که در منطقه وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس این امتیازات درخواست داریم که در بحث ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری در برج علم و فناوری تسریع صورت پذیرد، اضافه کرد: این قول می دهیم به ازای هر ده میلیارد تومان که دولت به صندوق واریز نماید ده میلیارد تومان نیز خیر واریز کند تا شرکت ها دغدغه سرمایه در گردش را نداشته باشند.

دفتر سرمایه گذاری خارجی در لارستان دایر شود

در این مراسم، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان در سخنانی با اشاره به اینکه چند ماهی است که مردم لارستان منتظر قدوم رییس جمهور محترم به این خطه بودند و شور و شوق عجیبی در بین مردم حکم فرما بود اما متاسفانه چند روز قبل سفر این اتفاق لغو شد و مردم از این اتفاق ناراحت هستند، اظهار داشت: البته استاندار محترم صحبت هایی جهت سفر اختصاصی ایشان را داشته اند.

داریوش دهقان با بیان اینکه اینجا اولین خاستگاه حکومت اسلامی بوده است که یک حکومت اسلامی در آن شکل گرفته اما در کنار این یک ظرفیت بزرگ مردمی در منطقه نیز شکل داده شده است، افزود: در لارستان ظرفیت های مختلفی همچون وحدت و اتحاد علما شیعه و سنی در منطقه، حضور علما برجسته تشیع و تسنن، وجود ظرفیت اقتصادی عظیم در منطقه و خارج از آن، نفوذ سیاسی و اقتصادی مردم منطقه در کشورهای حوزه های خلیج فارس، نیک اندیشی و کار خیر مردم که فرهنگ‌سازی شده است وجود دارد که این شهرستان را از دیگر شهرستان ها متمایز می کند.

وی با تأکید بر اینکه مردم منطقه بخاطر تغییر فکر و فرهنگی که دارند کار خیر صورت می دهند، ادامه داد: خیرین کلان ما با سختی درآمد کسب می کنند اما براحتی پول خود را در کار خیر هزینه می کنند.

نماینده عالی دولت در لارستان با اذعان به اینکه به مشاور وزیر اقتصاد پیشنهاد دادیم تا دفتر سرمایه گذاری خارجی در لارستان دایر شود، عنوان کرد: اگر سرمایه های مردم لارستان در حوزه خلیج فارس هدفمند به کشور وارد شود قطعا تاثیر شگرفی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

این مسئولل با اشاره به اینکه در تمام نقاط کشور بنا بر شرایط ارز از کشور خارج می شود اما در منطقه لارستان ارزآوری صورت می گیرد و مردم منطقه ارز وارد می کنند، یادآور شد: یکی از جذابیت های منطقه مهمان نوازی مردم است.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه برخی آثار بی نظیر ما زیر چکمه آثار بزرگ در حال تخریب است، بیان کرد: یکی از آنها مجموعه بازار قیصریه لار است که قدیمی ترین بازار فعال کشور است که ساخته شده و بازارهای مختلفی بر اساس نقشه آن طراحی شده است.

فرماندار ویژه لارستان با طرح چند درخواست و پیشنهاد، گفت: چندین تقاضا را باید مطرح کرد از جمله؛ ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری در برج علم و فناوری لارستان، دادن تسهیلات به شرکت های مستقر در برج، خرید تجهیزات و تکمیل کامل تجهیزات برج علم و فناوری، ایجاد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به وجود اداره کل راه و شهرسازی، ایجاد راه آهن لار به زاهدمحمود با توجه به زیرسازی اولیه آن، احداث پست ۴۰۰ کیلوولت در منطقه، تعیین و تکلیف منطقه ویژه اقتصادی، خط دوم سد سلمان فارسی برای جنوب استان فارس که امیدوار هستیم این اتفاقات باعث شکوفایی منطقه شود.

برج علم و فناوری لارستان پیشران توسعه جنوب فارس!

در این آئین همچنین نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی از نیک‌اندیشان بنیاد هاشمی، فرمانداران ۵ شهرستان جنوبی فارس قدردانی کرد و اظهار داشت: دین مبین اسلام تاکید ویژه‌ای بر علم‌آموزی دارد که در این رابطه احادیث بسیار زیادی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) داریم. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز از بدو تاسیس بر موضوع علم و دانش تاکید ویژه‌ داشته است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) صحبت‌ها و سخنان بسیاری در رابطه با تولید علم و رشد فناوری دارند و این موضوع به قدری اهمیت دارد که ایشان هر ساله دیدارهای عمومی و خصوصی بسیاری با دانشجویان، دانشگاهیان و اهالی علم و فناوری دارند، افزود: در ۴۳ سال گذشته شاهد رشد علمی کشور هستیم؛ در سال ۵۷ ایران در رتبه پنجاهم تولید علم بود که اکنون به رتبه پانزدهم – شانزدهم در بین کشورهای جهان رسیده است. همچنین در یکی دو سال گذشته پایگاه‌های استنادی بین‌المللی اعلام کردند که ایران دارای سریعترین نرخ رشد علمی در جهان است.

حسین‌زاده با بیان اینکه ایران در بین کشورهای اسلامی به لحاظ دارا بودن تعداد دانشمند در رتبه نخست است، عنوان کرد: آمار و ارقام‌ در حوزه‌های مختلف علمی، نشان‌دهنده رشد ایران اسلامی است و یکی از اقدامات خوبی که در سال‌های گذشته در کشور انجام شد و توسعه یافت، ایجاد پارک‌های علم و فناوری بود. این پارک‌ها می‌توانند نیازهای کلان کشور را به خصوص در حوزه اقتصاد رفع کنند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه برج علم و فناوری لارستان که امروز به بهره‌برداری می‌رسد می‌تواند در توسعه جنوب فارس نقش پیشران ایفا کند و به کانونی برای شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شود.

وی همچنین از تلاش‌های دولت سیزدهم برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجرای طرح‌ها قدردانی کرد و گفت: در سال گذشته ۱۷۰ طرح با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان در جنوب فارس به بهره‌برداری رسید که در سال جاری این رقم به ۱۹۴ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان افزایش یافت. سهم لارستان در سال گذشته ۸۷ طرح با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۹۵ طرح با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

دانشکده علوم پزشکی لارستان به دانشگاه ارتقاء یابد!

در این ویژه‌برنامه رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در سخنانی با استان فارس دارای یکی از ظرفیت‌های بی بدیل نیروی انسانی نخبه در کشور است، اظهار داشت: علاوه بر پتانسیل نیروی انسانی، ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری و اقتصادی نیز مقوله‌ی دیگری است که منطقه لارستان در جنوب استان فارس را متمایز کرده است.

محسن سلمان‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت های پیش رو این انتظار را ایجاد کرده تا درخواست راه اندازی دفتر نمایندگی معاونت علمی فناوری جنوب استان فارس را در لارستان داشته باشیم، افزود: علوم پزشکی لارستان با افتخارات خود در حوزه های علمی از جمله؛ کسب مقام نخست کمیته تحقیقات دانشجویی در میان دانشگاه های تیپ ۳ کشور یکی از زمینه های ارزشمند سرمایه گذاری در حوزه علمی و فناوری و دانش بنیان است.

این مسئول با اذعان به اینکه این نکته مبرهن است که با توجه به ظرفیت های موجود، اعتبار کم بودجه دانشکده امکان حمایت و بهره مندی از این امکانات را برای مجموعه بهداشت و درمان منطقه فراهم نمی کند، تصریح کرد: از شما به عنوان نماینده دولت مردم سیزدهم خواهشمندیم تا ضمن حمایت از ارتقا دانشکده به دانشگاه زمینه رشد علمی و حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه علم و فناوری را فراهم آورید.

دانشگاه‌های لارستان چه می‌خواهند؟!

در ادامه رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان هم ضمن تشکر از بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی در تأسیس برج علم‌وفناوری لارستان، با اشاره به اینکه به طور قطع این مرکز می‌تواند موجب رشد و تقویت دانشگاه‌های لارستان شود و از طرفی گوشه‌هایی از نیازهای کشور را برطرف کند، اظهار داشت: در سطح دنیا کشورهایی که ادعای قدرت دارند، کشورهایی هستند که از تکنولوژی بالایی برخوردارند.

عبدالکریم افروزه از فعالیت ۷ دانشگاه در سطح لارستان خبر داد و افزود: دانشگاههای لارستان مشکلات عدیده‌ای دارند که از جمله دانشگاه آزاد لارستان خواستار تجهیز سالن فرهیختگان، کمک در راستای بین‌المللی شدن دانشگاه است و همچنین آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای لارستان در حال تأسیس خوابگاه است که با پیشرفت ۸۰ درصدی ۱۸ سال اعتبار لازم برای تکمیل آن پیش‌بینی نشده است و درخصوص بهسازی مرکز و تجهیز کارگاه‌ها، جذب هیئت علمی نیازمند مساعدت هستند.

وی با خواستار ارتقاء جهاد دانشگاهی از مرکز به واحد و همچنین تأسیس مرکز ناباروری رویان شد و تصریح کرد: آموزش‌وپرورش لارستان نیز خواستار تغییر منطقه کنکور از منطقه ۲ به ۳ و همچنین اختصاص تجهیزات لازم برای پژوهش‌سرای دانش‌آموزی با توجه به ساخت ساختمان شکیل توسط خیرین هستند.

این نماینده دانشگاه‌های لارستان، با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله مجتمع آموزش عالی لارستان، از حضور ۱۸ هیأت علمی با ۷۰۰ دانشجو و ۸ رشته تحصیلی، ادامه داد: مرکز علوم شناختی در این مرکز از ۲ سال پیش در این مرکز آموزش عالی راه‌اندازی و بخشی از تجهیزات آن توسط خیرین خریداری شده و برای تکمیل وسایل نیازمند اختصاص بودجه است.

افروزه به فعالیت مرکز محاسبات سریع دانشگاه دولتی لار از ۴ سال گذشته خبر داد و با بیان اینکه برای ارتقاء خدمات نیازمند یک میلیارد تومان بودجه است، یادآور شد: موقعیت لارستان سوق‌الجهشی است و با توجه به ارائه خدمات گمرکی نیاز به تأسیس و صدور مجوز آزمایشگاه همکار استاندارد دارد و با توجه به اینکه ۴ دستگاه موجود است و نیاز به ۲ دستگاه است که تقریباَ ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوان این آزمایشگاه را فعال کرد.

وی با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی رشته‌های کارشناسی ارشد در لارستان، عنوان کرد: مدت‌ها دنبال ارتقاء مرکز آموزش عالی لارستان به مجتمع هستیم که در سال ۹۴ مجوز اصولی گرفته شده، سال ۹۹ نیز با ارزیابی‌های صورت گرفته به شکل شفاهی تأییدیه صدور مجوز قطعی را گرفته اما هنوز وزارتخانه مجوز را صادر نکرده و نیاز به مساعدت است.

رئیس مجتمع آموزش عالی لارستان خواستار احداث خوابگاه ملکی برای این مجتمع شد و اضافه کرد: طی سالیان اخیر به سختی موفق به مجوز جذب هیأت علمی برای مجتمع آموزش عالی شده‌ایم و نیاز است جهت استقلال هیأت اجرایی جذب مساعدت شود.

وی تأکید کرد: مطالبه عمومی لارستانی‌ها، ارتقاء دانشکده علوم پزشکی لارستان به دانشگاه است.

به گزارش میلاد لارستان، این برج با همت نیک‌اندیشان بنیاد هاشمی لارستانی و با کمک دولت با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۹۰۰ مترمربع، زیربنای ۳۶۰۰ مترمربع و در ۵ طبقه در شهر لار ساخته شده که ظرفیت استقرار ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در جنوب کشور دارد و شامل سالن همایش علمی با ظرفیت ۱۴۰ نفر و سالن برپایی نمایشگاه و غیره است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین