شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

خدمات نیروهای مقاومت به جمهوری اسلامی ایران

    یادداشت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز شکل گیری، همیشه مدافع آرمان فلسطین بوده است و مبتنی بر عدم پذیرش ظلم و مبارزه با ظالم در مقابل زیاده خواهی…

 

 

یادداشت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز شکل گیری، همیشه مدافع آرمان فلسطین بوده است و مبتنی بر عدم پذیرش ظلم و مبارزه با ظالم در مقابل زیاده خواهی های اسراییل ایستاده است. کمک های ایران به حزب الله لبنان و نیروهای مقاومت فلسطینی بر کسی پوشیده نیست، اما بنظر می رسد در روزهای اخیر و پس از عملیات #طوفان_الاقصی جریان خدمت رسانی معکوس شده است، زیرا این اقدام حماس و پس از آن ورود حزب الله، منافع راهبردی خارجی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است:

الف) در حوزه سیاسی مهمترین دستاورد ایران به محاق رفتن طرح صلح ابراهیم و عادی سازی روابط با اسراییل است که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود. طرحی که علاوه بر کشورهای عربی تا شمال ایران را تحت تاثیر قرار داده بود. اگرچه توافق ایران و عربستان تاحدی این پیمان را تضعیف کرده بود، اما پس از انجام عملیات حماس، بطور کلی از دستور کار خارج گردید.

 

ب) در حوزه اجتماعی و بویژه افکار عمومی مردم کشورهای غرب آسیا، اسراییل به عنوان یک کشور قدرتمند حوزه اطلاعاتی و نظامی شناخته می شد. اما پس از عملیات طوفان الاقصی این ابهت و هیمنه درهم شکست. با اقرار بسیاری از فرماندهان نظامی اسراییل، قدرت حماس یک دهم قدرت حزب الله لبنان است و هر دو گروه نظامی مذکور، خود مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند. حال واضح است که تصویر مردم کشورهای منطقه و جهان از قدرت امنیتی و نظامی ایران تا چه اندازه تغییر کرده و چه جایگاه بالایی را برای ایران در نظر خواهند گرفت.

 

ج) اما در حوزه اقتصادی، تضعیف کریدور عرب-مد یکی از دستاوردهای مهم قضایای اخیر است. طبق نقشه این کریدور که تلفیقی از خطوط دریایی و ریلی است، قرار بود یک خط دریایی از بندر بمبیی هند تا دبی شکل گیرد. سپس راه ریلی دبی از مسیر عربستان، اردن و اسراییل عبور کند و مجددا از طریق خطوط دریایی به کشورهای اتحادیه اروپا متصل گردد. واضح است که عدم تامین امنیت این کریدور، کشورهای سرمایه گذار را دچار تردید می کند و نقش کریدورهای جایگزین مانند کریدور شمال جنوب که از ایران عبور می کند را پررنگ تر می نماید.

 

بنابراین عملیات طوفان الاقصی که پاسخی به جنایت های اسراییل بود نه تنها به اهداف اولیه نیروهای مقاومت رسیده است، بلکه با منافع بلندمدت جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف نیز همراستا بوده است.

نگارنده: سید روح اله قرشی-,سرپرست دانشگاه پیام نور لارستان

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹:۴۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “خدمات نیروهای مقاومت به جمهوری اسلامی ایران”

  1. معلم از لارستان گفت:

    لازم بود که منافع مردم فلسطین والخصوص منافع مردم مظلوم غزه را ازین عملیات طوفان. الاقصی هم مینوشتید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین