شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 7 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

مصاحبه با دبیر لارستانی نمونه استان فارس (2)

در پی انتخاب دو تن از فرهنگیان لارستانی به عنوان آموزگار و دبیر نمونه استان فارس در سال تحصیلی جاری و همچنین به بهانه هفته معلم مصاحبه ای با این عزیزان به نمایندگی از سایر فرهنگیان از طرف خبرنگار میلاد لارستان تهیه شده که در ذیل می خوانیم:

میلاد لارستان: در پی انتخاب دو تن از فرهنگیان لارستانی به عنوان آموزگار و دبیر نمونه استان فارس در سال تحصیلی جاری و همچنین به بهانه هفته معلم مصاحبه ای با این عزیزان به نمایندگی از سایر فرهنگیان از طرف خبرنگار میلاد لارستان تهیه شده که در ذیل می خوانیم:

huossin

میلاد لارستان: لطفاً خود را بطور خلاصه معرفی کنید: (نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات، نام دانشگاهها، سوابق تدریس و غیره)

حسین فراست، متولد لارستان، دارای مدرک دکتری تخصصی در  رشته زیست شناسی (علوم پایه) از  دانشگاه دولتی رازی کرمانشاه هستم.

اکنون دارای ۲۳ سال سابقه دبیری در آموزش و پرورش در استانهای فارس، کرمانشاه و مرکزی هستم و در حال حاضر سرگروه زیست شناسی قطب جنوب فارس (در مناطق لارستان، خنج، گراش، اوز، بیرم و بنارویه) مشغول به خدمتم.

 میلاد لارستان: چه شد که به عنوان معلم نمونه انتخاب شدید؟

در همین ابتدا بر خود لازم می دانم هفته معلم را به همه معلمان، دبیران و اساتید محترم تبریک عرض کنم. انتخاب معلم نمونه بر اساس شاخص های ارائه شده در بخشنامه و ارائه مدارک مربوطه است. تنها تفاوت انتخاب معلم نمونه در این دوره با دوره های قبل کیفی بودن شاخص های انتخاب بود.

 میلاد لارستان: شغل معلمی را چگونه می بینید؟

شغل معلمی در نظر سنجی های مردمی همواره در مقایسه با سایر مشاغل از جایگاه منزلتی  بسیار بالا برخوردار بوده است تا جایی که حتی در کنار ۱۲ اردیبهشت در کشور ما، ۵ اکتبر نیز از طرف “یونسکو” به عنوان روز جهانی معلم معرفی شده است. اگر چه به دلیل شرایط خاص تمایل جوانان به این شغل کاهش یافته ولی در هر حال این موضوع از ارزش این شغل شریف نمی کاهد.

معلمی دو جنبه دارد، تعلیم و تربیت (علم و اخلاق). تعلیم در قالب کتاب درسی به دانش آموزان ارائه می شود و آنچه که در این زمینه کار معلمی را سخت و پرمشقت می کند ایجاد فضای آموزش و یافتن شیوه های مناسب تدریس است.  تربیت در قالب رفتار و اخلاق معلم ارائه می شود و آنچه که کار معلم را در این زمینه سخت می کند شیوه مناسب. برای جلب و جذب دانش آموزان، نحوه رفتار گفتار و حتی نگاه معلم است. . بنابراین معلم موفق کسی است که در هر دو جنبه مهارت داشته باشد. علم و اخلاق دو بال پروازند که معلمان آن ها را می پرورانند.

 میلاد لارستان: اگر یکبار دیگر حق انتخاب شغل بیابید، آیا حاضرید که باز هم شغل دبیری را انتخاب کنید؟

هر کاری سختی ها، نگرانی ها و دغدغه های خاص خودش را دارد ، ولی در هر حال من معلمی را یک کار ارزشی می دانم، موفقیت دانش آموزان را در متن اجتماع می بیند و لذت می برد.  در پاسخ به این سوال که آیا باز هم معلمی را انتخاب می کنم یا خیر باید بگویم آنچه مسلم است این که قطعاً بخش آموزش را انتخاب خواهم کرد ولی در معلمی در مقاطع دانشگاهی که با تحقیق و کاربرد آن همراه باشد را بیشتر ترجیح می دهم.

میلاد لارستان: در زمینه های علمی چه سوابقی دارید؟ (نوشتن مقاله، کتاب و غیره)

چاپ ۸ مقاله کامل با نمایه ISI در ژورنال های جهانی

ارائه ۱۴ مقاله به صورت پوستر در همایش های داخلی و خارجی

و چاپ پنج عنوان کتاب

 میلاد لارستان: آیا قبلاً هم به عنوان معلم نمونه انتخاب شده اید؟

بله معلم نمونه شهرستان لارستان در سال ۸۸

 میلاد لارستان: بر فرض مثال شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شده اید، نخستین کاری که انجام می دهید، چه کاری است؟

* ارتقاء شأن و حرمت معلمان متناسب با جایگاه اجتماعی آنها

* تاسیس بانک فرهنگیان، برای ارائه تسهیلات اختصاصی به قشر فرهنگی

* سوق دادن صندوق ذخیره فرهنگیان به سمت بانک فرهنگیان

* پیگیری جدی بومی گرایی نیروهای هر منطقه

* کاهش حجم بالای مطالب درسی و سیستم محفوظاتی

* پر کردن خلا اخلاق محوری و اخلاق اجتماعی در مدارس

* تربیت دانش آموزی فارغ و التحصیلی از مقطع دبیرستان با داشتن حداقل یک مهارت شغلی (ایجاد پتانسیل بالقوه برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی)

* همراه سازی آموزش با شیوه عملی و آزمایشگاهی

* ایجاد محیط شاداب در مدارس

 میلاد لارستان: در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمائید:

یادمان باشد که، معلم باید این توانایی را داشته باشد که فرزندان «کمرو» را به متن جامعه برگرداند، فرزندان «سرمایه دار و مرفه» را تعدیل کند، فرزندان «بد سرپرست، اعتیاد و طلاق» را صبورانه تحمل کند، فرزندان «بی سرپرست، یتیم و کار » را نوازش کند و…. یادمان باشد که همه این ها گرد شمع معلم حلقه می زنند و او میسوزد تا بسازد، ولی حیف که بعضی ها او را را مصرفی می خوانند.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین