دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 42 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

خنثی سازی نفوذ ایران در غرب آسیا با ساخت پایگاه نظامی ترکیه در قطر

ژورنال ویژه ارتش آمریکا نوشت: پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر برای مقابله با نفوذ ایران در غرب آسیا ساخته شده است. این  ژورنال اعلام کرد انتظار می‌رود در پایگاه…

ژورنال ویژه ارتش آمریکا نوشت: پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر برای مقابله با نفوذ ایران در غرب آسیا ساخته شده است. این  ژورنال اعلام کرد انتظار می‌رود در پایگاه نظامی تازه ساخت ترکیه در قطر حدود ۳۰۰۰ پرسنل نظامی حضور داشته باشند که در این میان نیروهای زمینی،یگان ویژه عملیات مخصوص و نیروهای آموزشی حاضر خواهند بود.

ترکیه در اواخر ماه آوریل سال جاری به طور رسمی یک پایگاه نظامی را در قطر، که اولین پایگاه نظامی این کشور در خاورمیانه است، راه اندازی کرد. به علاوه، پایگاه نظامی در قطر به عنوان مکانی بالقوه برای خنثی کردن نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه است. این  پایگاه نظامی همچنین بخشی شکل گیری جبهه ائتلاف ترکیه، قطر و عربستان است. در مراحل نهایی قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی در خاورمیانه با حضور ده هزار نظامی آمریکا خواهد بود.

بر این اساس، تحلیلگران بخش امنیتی خلیج فارس عنوان می‌کنند ترکیه و قطر به خاطر عدم اطمینانشان به ایران با هم متحد شده‌ و در عین حال حامی دشمنان ایران در سوریه و یمن هستند. از سویی، به خاطر توافق هسته‌ای ایران، آمریکا دیگر نیروی پشتوانه نظامی قابل اطمینانی برای مواجهه با قدرت قابل توجه ایران نیست. کشورهای حاشیه خلیج فارس فکر می‌کنند از‌ آنجایی که آمریکا دیگر ایران را به عنوان یک تهدید تلقی نمی‌کند، بنابراین منطقه را ترک خواهد کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: برای قطر ابتکار نظامی با ترکیه که نگران نفوذ  ایران در خلیج فارس همراه با بهبود (احتمالی) روابط ایران با آمریکا می‌باشد، مهم است. قطر فاقد قدرت نظامی قابل توجه در منطقه است و این ابتکار نظامی موجب بر طرف شدن ضعف این کشور در منطقه خلیج فارس شده  و قابلیت‌های دفاعی این کشور را افزایش دهد.  برای ترکیه نیز این پایگاه نظامی موجب عرض اندام بیشتر این کشور در خلیج فارس شده و دسترسی این کشور را به بازار پرسود منطقه میسر سازد .این پایگاه همچنین روشی راهبردی را به ترکیه برای مواجهه با نفوذ ایران در منطقه بخشیده و نقش این کشور را در ترتیبات امنیت جهانی و امنیت جهانی انرژی فراهم می‌آورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین