جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 9
جعفرپور در سخنانی اظهار داشت:

استراتژی مشخص در دستگاه های فرهنگی برابر نفوذ فرهنگی وجود ندارد

 متاسفانه مساله فرهنگی هیچ وقت در دولت ها جدی گرفته نشده و علی رغم تاکیدات رهبری در هیچ یک از سه دولت اصلاحات، اصولگرا و اعتدال فعلی آن گونه که…

 متاسفانه مساله فرهنگی هیچ وقت در دولت ها جدی گرفته نشده و علی رغم تاکیدات رهبری در هیچ یک از سه دولت اصلاحات، اصولگرا و اعتدال فعلی آن گونه که باید حق فرهنگ را ادا نکردند

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ۱۹ دی در خصوص بی توجهی به مقوله فرهنگ در ایران اظهارداشت: متاسفانه مساله فرهنگی هیچ وقت در دولت ها جدی گرفته نشده و علی رغم تاکیدات رهبری در هیچ یک از سه دولت اصلاحات، اصولگرا و اعتدال فعلی آن گونه که باید به آن نپرداختند.

وی در پاسخ به این سوال که در دوره اصلاحات با مطرح شدن تهاجم فرهنگی از سوی رهبری بودجه زیادی به دستگاه های فرهنگی داده شد، آیا اثرش را در جامعه می بینیم؟ بیان کرد: احتیاج به آمار و ارقام دارد که چه مقدار بودجه داده شده و کجا مصرف شده اما در حال حاضر آمار و ارقام و گزارشی از تاثیر تخصیص بودجه فرهنگی در کشور موجود نیست که بتوان قضاوت کرد.

وی عنوان کرد: اگر برای مسئولان تراز اول کشور ملیت، ایرانیت و آینده کشور و مردم اهمیت دارد باید به فرهنگ اهمیت دهند.

رئیس کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس وظیفه نظارت بر بودجه های فرهنگی را دارند و باید بر نحوه هزینه کرد بودجه های بسته شده و تاثیرات و نتایج صرف هزینه برای آن نظارت کنند و مجلس با ظرفیت نظارت دولت را مکلف کند تا شاخص های ارزیابی و تاثیرگذاری فعالیت های فرهنگی را تدوین کند.

وی تاکید کرد: نهادهایی که بودجه دولت را می گیرند باید تحت نظارت باشند و گزارشات دوره ای آنان در دولت و مجلس ارائه شود تا دستگاه های فرهنگی به صورت عالمانه با استفاده از متخصصین حوزوی و دانشگاهی موظف شوند سالانه گزارش این شاخص های فضای فرهنگی جامعه را گرفته و به دستگاه های ذیربط ارائه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برداشتی از ولنگاری فرهنگی مدنظر مقام معظم رهبری می شود؟ گفت: از فرمایش مقام معظم رهبری برداشت می شود بی برنامگی و بی ضابطگی در جنبه ایجابی، کارهایی که انجام می شود در خور توجه نیست و هم در جنبه سلبی برنامه ای برای مواجه با کارهای تخریبی که انجام می شود نیست.

وی اظهارداشت: یک استراتژی و راهبرد مشخص در دستگاه های فرهنگی ما در برابر تهاجم نفوذ فرهنگی وجود ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم و دهم شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که این استراتژی و راهبرد را چه کسی باید تدوین کند؟ گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالیترین مرجع سیاست گذاری فرهنگی در قالب سند مهندسی فرهنگی اقدام کرد اما دستگاه ها باید خود را مکلف بدانند از سیاست ها و چارچوب های مصوب تبعیت کند.

وی تاکید کرد: مجلس نیز باید در قانونگذاری با سیاست هایی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سخنان رهبری آمده خود را هماهنگ کند تا یک راهبرد و جهت گیری شخصی برای برطرف شدن از ولنگاری فرهنگی داشته باشیم.

وی در پاسخ این سوال که تاثیرگذاری نهادهای فرهنگی در جامعه ما به چه میزان است؟ بیان کرد: میزان تاثیرگذاری در بخش های مختلف، متفاوت است ما در حال حاضر شاخصی برای اندازه گیری میزان تاثیرات نداریم و آنچه اظهارنظر می شود بر اساس مشاهدات فردی و شخصی و اطلاعاتی است که به ما می رسد.

نماینده مجلس نهم و دهم شورای اسلامی گفت: آن دستگاه هایی که خود را مقید و محصور به مجموعه فعالیت های ظاهری و تکراری کردند کمتر توفیق تاثیرگذاری و اثرگذاری عمیق در مخاطبین خود را می توانند داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که سخنگوی دولت خرداد سال جاری اعلام کرد که در سال ۹۴ بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شد که ۷۵ درصد آن مربوط به بخش‌های غیردولتی است که دولت کنترلی بر آنها ندارد آیا دولت نظارت و کنترلی بر زیرمجموعه های خود ندارد؟ گفت: دولت باید نظارت بر فعالیت های دستگاه های فرهنگی که وابسته به خود مانند وزارتخانه ها داشته باشد زیرا جزء خانواده دولت هستند و نظارت نبوده که این وضعیت بی سامانی فرهنگی در کشور بوجود آمده است.

جعفرپور ادامه داد: موازی کاری سبب تکرار برخی کارها و انجام نشدن برخی از اقدامات می شود به همین دلیل نیاز به تقسیم کار ملی در میان دستگاه ها است که این امر راهبرد و تعریف درستی از محدوده مخاطرات و تهاجمات فرهنگی می خواهد.

وی تصریح کرد: اگر دردها و آسیب ها را به صورت کامل شناسایی شده باشند می توان با تقسیم کار به درمان ناهنجاری ها پرداخت.

این منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نبود تحلیل از اقداماتی که در کشور در حال انجام است و اقدامات مخرب جامعه و نبود نگاه دینی و ملی سبب شده که ساده و بدون عمق و حساسیت از کنار مسائل بگذریم.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین