شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۵ق.ظ
::آخرین مطلب 42 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

بازی شطرنج انتصاب فرماندار لارستان، «خاکستری» تمام شد

صفحه شطرنج سیاست، نگاه نیک و بد یا برد و باخت صرف نیست. این صفحه سه رنگ دارد: سیاه، سفید و «خاکستری». گاهی نه آنقدر اوضاع به زیان شماست؛ نه…

صفحه شطرنج سیاست، نگاه نیک و بد یا برد و باخت صرف نیست. این صفحه سه رنگ دارد: سیاه، سفید و «خاکستری». گاهی نه آنقدر اوضاع به زیان شماست؛ نه عملکردت عالی و بی نقص بوده که نتیجه را مال خود کرده باشی؛ بازی شما مساوی تمام شده است! (خاکستری)

ماجرای برجام نمونه خوبی از یک خروجی خاکستری در صفحه شطرنج سیاست بود. ایران خود را برنده می دانست؛ آمریکا هم…!

ضمنا تفاوت شطرنج سیاست آن است که نتیجه اصلی بازی، در طول زمان مشخص می شود. گاهی حس می کنی که سفید بخت از میدان بیرون آمده ای؛ اما مدتی بعد، آثار سیاهی بر شما نمایان خواهد شد!

این روزها لارستان هم به قول بعضی ها شاهد بازی شطرنج نفس گیری بوده است. خبری که اگر چه برای برخی جذاب است، اما برای دلسوزان، جز درد و ناراحتی نیست. بازی ای که می توانست به «دو امدادی» تشبیه شود و نشان اتحاد و هم افزائی نیروها باشد، به شطرنجی شبیه بوده که برخی، به نقش آفرینی در آن افتخار می کنند!!! و انتظار دارند که مردم به چنین روحیهٔ «خودی ستیز»ی اعتماد داشته باشند و امور را به ایشان بسپارند!

untitled

خاطرم هست که در زمان تحصن و استعفای دسته جمعی نمایندگان فارس به سبب عزل «احمدی» و انتصاب «افشانی»، یکی از دلایل نمایندگان، شخصیت غیر تعاملی و خود رأیی استاندار جدید بود. عملکرد وی در انتصاب فرمانداران فسا و سروستان و مرودشت، بی توجه به خواست مردم و نمایندهٔ ایشان و حتی بدون توجه به همسوئی سیاسی نمایندهٔ ایشان با دولت تدبیر و امید، شاید بر این مدعا بتواند صحه بگذارد؛ آن هم با نیم نگاهی به اقتدار و توانمندی و نفوذ نمایندگان این شهرستانها…

لیکن ماجرای لارستان جور دیگری بود. سرسختی نماینده محترم مجلس در پیگیری این امر (که پیشتر هم در سایر مسائل شاهد آن بوده ایم)، اگر چه به زعم برخی، روی سیاه صفحه شطرنج را به ایشان نشان داد و طرف مقابل هم که باخته از میدان خارج شده بود، شکست نماینده را به هر ترتیب و نتیجه ای، برد خود تعبیر کرد و این بار، خود را شریک و همراه استاندار معرفی کرد! ، لیکن از زوایائی دیگر، در این اتفاق، مسیر طی شده خیلی مهمتر از خروجی کار بود. که توجه به آن، در تعیین برنده و بازنده بی تأثیر نیست!

از جابجائی فرماندار پیشین تا معرفی گزینه هائی که استاندار مجبور به آن شد که ماهها برایشان وقت بگذارد، پای نماینده در میان بود.

از طرفی، اعمال نفوذ و فشار گروههای اجتماعی منطقه در استانداری نیز، نشان از توانمندی لارستانیها بود که اطمینان دارم این دو اتفاق، تعیین کنندهٔ تصمیمات آتی در استان خواهد بود و خود، بردی برای منطقه و مردم. و البته چراغ راه دیگر مناطق؛ و نشان از بلوغ سیاسی لارستانیها نسبت به دیگران. و افسوسی برای ما، که چرا این دو نیرو به سبب بی اعتنائی عده ای به مردم سالاری و تصمیم و انتخاب مردم، در کنار هم نیستند و هدف مشترکی را دنبال نمی کنند و در مسیر تضعیف یکدیگر قدم برمی دارند، نه هم افزائی! شاید ما در هدف گذاری و تعیین خط مشی ها صحیح عمل نکرده ایم که یکی هدفش موفقیت مردم لارستان است و دیگری موفقیت استاندار!
تأخیر در برگزاری جلسهٔ معارفهٔ فرماندار جدید و وساطت وزارت کشور در جلب رضایت نماینده و معرفی فرماندار به نماینده، پیش از معارفه عمومی و انتصاب، اتفاق غیر متعارف دیگری بود که در راستای تعدیل منش استاندار و اعلام میزان نفوذ و اقتدار نماینده بود و نشانه ای بر لزوم هماهنگی و همکاریهای بیشتر در آینده؛ چه، در مورد فرماندار پیشین هم دقیقا همین امر موجب جابجائی ایشان شد.

اما نکته ای که می توان به آن امیدوار بود این است که اولا سابقه نشان داده که فرمانداران غیر بومی عملکرد بهتری نسبت به بومیها داشته اند و انتزاع بخشهای لارستان و جدائی خور و لطیفی از لار در زمان صدارت فرمانداران بومی، گواه این مدعاست؛ حال آنکه شخصیتی همچون «امیری» مجدانه در صدد ادغام لطیفی و خور و لار بود؛ ثانیا به سبب حجم فشارهای نماینده و فعالین اجتماعی منطقه، امید داشتن به توانمندی و کارآمدی و رفتار فراجناحی «حسنی»، امری دور از انتظار نیست و بالتبع استاندار نیز برای اثبات این موضوع، حمایت ویژه ای از ایشان خواهد داشت که اگر این بار و به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد و سنگ اندازی در مسیر همکاری نماینده و فرماندار صورت نگیرد، می توان به آینده ای روشنتر برای منطقه امیدوار بود. امری که نشان می دهد کشمکش نماینده و استاندار می تواند نهایتا به نفع مردم لارستان تمام شده باشد و درایت و سیاستی در این موضوع مستتر است که غایت خواستهٔ نماینده ظاهرا محقق شده است.

جمیع آنچه در مسیر انتصاب فرماندار اتفاق افتاد نشان می دهد که نفس عمل نماینده توانسته است در سه بعد برای منطقه اعتبار بیافریند و زمانی که برای این موضوع صرف شده، ارزش آفرین بوده باشد:

۱. تعیین یک فرماندار توانمند و تحت الحمایه استاندار
۲. نشان دادن بلوغ سیاسی و اجتماعی مرد م  لارستان و وادار کردن استاندار به تغییر برخی رفتارها و عملکردها (که نسبت به سایرین داشته و در این فقره، متفاوت عمل شده است)
۳. تثبیت جایگاه اقتدار لارستان در استان و کشور بعنوان منطقه ای متفاوت و لزوم توجه ویژه تر به آن

در واقع در این ماجرا، بر خلاف آنچه که برخی در تلاشند تا خود را پیروز میدان نشان دهند، بازی شطرنج انتصاب فرماندار، «خاکستری» تمام شد! و طرفین توانستند اهداف و خواسته های خود را تا حدی پیش ببرند؛ تا ببینیم «زمان» با این نتیجه چه خواهد کرد!!!

حامد مقدم

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “بازی شطرنج انتصاب فرماندار لارستان، «خاکستری» تمام شد”

  1. لارستانی گفت:

    اقای. حامد. مقدم. جدا. شدن. بخشهای. جدا. شده. از. لارستان. رادر زمان. هرکس. اتفاق. افتاده. باشد به. سبب. ضرورت اجتماعی. بوده. ودر اینده. هم. اتفاق. خواهد. افتاد. وجز. عملکرد. منفی. فرمانداران. بومی. وغیره. بومی. به. حساب. نما ید. متعصبانه. مطلب. ننویسید. هنوز هم. در لارستان. بخشی با جمعیت. بالای ۵۰ هزار نفر. با قدمت. ۶۷. سال وجود. دارد. که از بعضی. از شهرستانهای. فعلی. استان. بزرگتر. است. پیشرفت. هیچ. منطقه ای. نباید به. خاطر. اقتدار. لار متوقف. شود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین