پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 11

بلاتکلیفی ساباط معتمد…

مرمت ساباط معتمد لار بدون طرح و نقشه مرمتی مورد تائید پایگاه میراث فرهنگی این شهر سبب توقف مرمت آن شد.  «مرمت ساباط معتمد متوقف شد» خبر کوتاهی که سبب…

مرمت ساباط معتمد لار بدون طرح و نقشه مرمتی مورد تائید پایگاه میراث فرهنگی این شهر سبب توقف مرمت آن شد.  «مرمت ساباط معتمد متوقف شد» خبر کوتاهی که سبب تعجب و نگرانی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی لارستان شد. ساباط حاج غلامرضا معتمد از جمله ساباط‌های شهر قدیم لار است که به بزرگترین و قشنگ‌ترین ساباط لارستان نیز شهرت دارد. طول این ساباط ۲۰ متر و دارای ۸ طاق ساخته شده از سنگ و گچ است. این ساباط با سبک معماری لاری در سال ۸۸ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

بلاتکلیفی مرمت ساباط معتمد لار 

چندی پیش خبر تعمیر این ساباط توسط مسئولان شهر لار مطرح و سبب خرسندی مردم و دوستداران میراث فرهنگی لار شد اما صبح امروز شهرداری لار با انتشار نامه‌ای در رسانه‌های محلی خبر از توقف کار مرمت این بنا داده بود. با توجه به آنچه در این نامه آمده پایگاه میراث فرهنگی لار کار مرمت را متوقف کرده است.

خشایار شیبانی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی لار در گفت‌وگو با تسنیم این ادعا را رد کرده و می‌گوید: توقف کار به معنای تعطیلی تعمیر و مرمت ساباط نیست بلکه از این جهت است که این نوع مرمت مشکلات فنی دارد و باید طرح مرمتی از سوی پایگاه میراث فرهنگی و با نظارت پایگاه انجام شود.

وی بر این باور است که ساباط معتمد یک بنای ثبت شده ملی است و بنا به متن صریح قانون هیچ کس حق دخل و تصرف در بنای تاریخی را بدون مجوز میراث فرهنگی ندارد. شیبانی می‌گوید: مجوز تعمیر و مرمت در بافت تاریخی باید از سوی پایگاه میراث فرهنگی داده شود.

محمدرضا قنبرنژاد، شهردار لار در این نامه گفته است که مرمت ساباط معتمد براساس آیتم‌های مرمتی اعلام شده از سوی میراث فرهنگی بوده است. وی در این نامه ساباط معتمد را شارع عام دانسته که بر این اساس مالکیت آن در اختیار شهرداری است و به  دلیل تخریبی که در بنا صورت گرفته شهرداری برای مرمت اقدام کرده است.

قنبرنژاد در بند ۴ این نامه ذکر کرده که پایگاه میراث فرهنگی تحت هیچ قانونی حق توقف عملیات عمرانی و رفع خطر برای عابرین پیاده را ندارد و در صورت لزوم طرح مرمت باید از سوی پایگاه میراث فرهنگی تهیه و تمامی هزینه‌ها نیز از سوی پایگاه تامین شود.

شهرداری لار در این نامه خود را ملزم به دریافت مجوز از میراث فرهنگی دانسته و گفته است « شهرداری برابر قوانین موجود فقط از اداره میراث استعلام می‌کند و در صورت لزوم مبنی بر اطلاع پایگاه میراث فرهنگی، اداره میراث باید به پایگاه ارجاع دهد».

مرمت ساباط معتمد بدون طرح و نقشه مرمتی بوده است 

آنچه شیبانی در توضیح این موارد بیان می‌کند، چنین است که شهرداری در اردیبهشت ماه برای تعمیر و مرمت درخواستی را مطرح می‌کند و میراث فرهنگی شهرستان برای استعلام به دفتر شیراز ارجاع می‌دهد اما منتظر جواب استعلام نمانده و مجوز را در تیرماه صادر می‌کند در نتیجه ساباط بدون داشتن طرح مرمتی تعمیر می‌شود.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی لار بر این باور است که باید طرح مرمتی برای این بنا و نقشه‌های خدماتی و نظارتی تهیه شود و پس از آن پایگاه آماده همکاری برای مرمت بنا با شهرداری است. شیبانی می‌گوید: « تمامی این موارد را با شهرداری مطرح کردم اما چون جوابی نگرفتم مجبور به توقف موقت طرح شدم».

وی حفاظت از بناهای ثبت شده و ثبت نشده لار را وظیفه خود به عنوان سرپرست پایگاه می‌داند و می‌افزاید: «شهرداری اجازه دهد که طرح مرمتی تهیه شود آنگاه با همکاری پایگاه کار مرمت را انجام دهد ». به گفته وی کار مرمت بناهای تاریخی باید به نحوی باشد که نتیجه‌ طولانی مدت داشته باشد نه اینکه پس از مدت کوتاهی دوباره نیاز به مرمت باشد.

در پایان این نامه شهرداری لار از هرگونه هزینه‌کرد برای مرمت بناهای تاریخی انصراف داده و اقدامات مرمتی را به میراث فرهنگی واگذار کرده است. قنبرنژاد در این نامه تعمیر ساباط را نیمه تمام اعلام کرده و هرگونه خسارت مالی و جانی به شهروندان را به عهده پایگاه میراث فرهنگی گذاشته است.

حل مشکل ساباط معتمد در کمیته فنی میراث

شیبانی با این بیان که میراث فرهنگی موظف به تعمیر و مرمت بناهایی است که صورت اضطراری دارند از آمادگی پایگاه میراث فرهنگی لار برای هزینه‌کرد مرمت این ساباط خبر داد.

وی درباره نیمه تمام بودن کار تعمیر ساباط نیز گفت: طرح نیمه تمام نیست چراکه تنها سقف بنا گچ‌کاری شده و جداره‌ها با کاه گِل پر شده است و به صورتی نیست که برای مردم خسارت جانی یا مالی داشته باشد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: در بحث مرمت آثار تلاش می‌شود تا از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده شود و مشکل موجود درباره ساباط لارستان مربوط به اختلافات فنی است که درجلسه کمیته فنی بررسی و حل می‌شود.

گزارش: تسنیم

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین