یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2
استاندار فارس مطرح کرد

پیشتازی فارس در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی/تفاهم‌نامه احداث نیروگاه خورشیدی یک‌هزار مگاواتی

استاندار فارس گفت: با ۶۹ واگذاری قطعی در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش‌ خصوصی پیشتاز کشور هستیم.

استاندار فارس گفت: با ۶۹ واگذاری قطعی در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش‌ خصوصی پیشتاز کشور هستیم.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، سید محمد علی افشانی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان با حضور مدیر‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: استان فارس به‌عنوان استان تاریخی و تمدنی با ۲۹ شهرستان و ۸۴ بخش و ۱۰۲ شهر و ۲۰۲ دهستان با پنج میلیون نفر جمعیت از استان‌های دارای ظرفیت کشور است.

وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی در فارس در سال ۹۴ معادل ۳۷٫۵ درصد و کمتر از متوسط کشوری بوده ابراز داشت: نرخ‌بیکاری فارس ۱۲٫۱ درصد و بیشتر از متوسط کشور  و هم‌چنین سهم اشتغال فارس از بخش کشاورزی ۲۰ درصد، از صنعت ۲۹ و از خدمات ۵۰ درصد است.

نماینده ارشد دولت در فارس خاطرنشان کرد: اقتصاد استان بیشتر در خدمات و کشاورزی متمرکز است و برای تعادل‌بخشی باید به صنعت توجه بیشتر شود.

وی بیان کرد: فارس در مجموع رتبه‌نخست باغی زراعی و دامی را دارد و این استان ۴ هزار و ۷۲۰ واحد صنعتی، ۷۰ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با یک‌هزار هکتار مساحت در نزدیک فرودگاه و موقعیت مناسبی دارد که در آینده از خط آهن برخوردار می‌شود.

افشانی با بیان این که یک منطقه‌ویژه انرژی‌بر در لامرد فعال است، گفت: برخی واحدهای این مرکز آماده شده است.

وی با اشاره به صدور ۵۴۲ پروانه بهره‌برداری معادن در فارس افزود: استخراج سالیانه ۵۰‌تن مواد معدنی و ۲۰ نوع ماده معدنی در حال بهره‌برداری و رتبه‌نخست ذخایر خاک‌نسوز و رتبه دوم سنگ‌های تزیینی جایگاه فارس در معادن را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های اصلی فارس گردشگری فرهنگی و مذهبی آن است و هیچ استانی مشابه فارس نیست چنان‌که مهم‌ترین بنای سنگی تاریخی ایران و چهار اثر ثبت‌شده جهانی و سه اثر تاریخی ثبت‌شده ملی در این استان است و هم‌چنین شیراز شهر حافظ و سعدی و احمد بن موسی(ع) و بسیاری بزرگان است.

حیات وحش بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی دیگر موردی بود که افشانی برشمرد و افزود: نمونه ۵۰‌درصد صنایع دستی کشور در فارس تولید می‌شود.

وی با بیان این که تکیه بر تولید درون‌زا و برون‌گرا شاکله اصلی اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: باید از دانش و فناوری دنیا برای فعال‌سازی ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم تا به تولید دارای قابلیت صادرات و توان رقابت برسیم.

افشانی متذکر شد: در این راستا علی رغم منابع عظیم سرمایه‌گذاری شده برخی واحدها از چرخه تولید خارج شده یا با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کردند و هم‌چنین پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت نیز در فارس وجود دارد که منابع ادامه کار را نداشتند و از این رو از ۷ هزار و ۵۰۰ طرح با ۱۶ هزار میلیارد تومان مدنظر دولت، ۴۵۰ میلیارد تومان سهم فارس و ۳۲۹ طرح از این اعتبار فعال شد که فارس را به استان نخست در این زمینه بدل کرد و استان اصفهان بعد از فارس و خوزستان و کرمان کمتر از نصف ما پرداخت داشتند.

استاندار فارس تصریح کرد: ۳۶۰ واحد توسط کارگروه رفع موانع‌تولید فعال شدند و با حمایت‌های صندوق توسعه ملی سال گذشته از مجموع ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب صنعت ۴۵ درصد به فارس اختصاص یافت که به مبلغ یک‌هزار و ۲۱ میلیون دلار به ۱۳ طرح اختصاص یافت.

وی یادآور شد: در حال حاضر با شناسایی ۱۳۹ پروژه و واگذاری قطعی ۶۹ پروژه در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی پیشرو هستیم.

افشانی ادامه داد: در بحث مذاکرات با شرکت‌های داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاران با توجه به جمیع شرایط تصمیم می‌گیرند که در همین حوزه برای احداث بیش از ۱۰۰ نیروگاه خورشیدی در مناطق مستعد با ظرفیت ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات مذاکره انجام شد و مکان‌یابی ۱۷ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات برق و انعقاد تفاهم‌نامه برای احداث مجموعه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت یک‌هزار مگا وات با شرکت‌های ایتالیایی محقق شد.

به گفته وی، مذاکره با سازمان انرژی‌های نو ایران در راستای ایجاد مزرعه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ مگاواتی برق انجام شده و مکان‌یابی پروژه در اقلید صورت پذیرفته است.

راه‌اندازی بزرگترین مجموعه تخصصی سلامت کشور

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در راستای احداث ۲۹ شهرک کشاورزی در تمام شهرستان‌های فارس افزود: شهر تخصصی سلامت به طور صد در صد توسط بخش خصوصی در فارس اجرایی می‌شود که بزرگترین مجموعه تخصصی در حوزه بهداشت و رمان کشور خواهد بود و با توجه به قطب پزشکی بودن فارس در جنوب کشور و خلیج فارس با راه‌اندازی این شهر سلامت تحول خوبی در بحث گردشگری سلامت رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان در نیمه‌نخست سال گذشته ۴۶ شرکت تاییدیه گرفته بودند که امروز به ۸۴ مورد رسیده‌اند.

فعال‌سازی شرکت‌های تعاونی فراگیر در شهرستان‌های استان، رشد ۱۰۳ درصدی صادرات غیر‌نفتی در شش‌ماهه نخست امسال و رتبه چهارم استان فارس در جذب سپرده‌های بانکی و پرداخت تسهیلات دیگر مواردی بود که افشانی به آن پرداخت و افزود: پایه اقتصاد در استان فارس کشاورزی بود که با بروز خشک‌سالی باید کمک‌های ویژه‌ای به این استان انجام پذیرد

افزایش سقف اختیارات مدیران بانکی فارس و لزوم بازنگری در مدت زمان بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، لزوم تعیین تکلیف واحدهای تملک شده توسط بانکها و متناسب‌سازی دوره بازپرداخت تسهیلات با ماهیت طرح به‌ویژه برای طرح‌های گردشگری دیگر مواردی بود که استاندار فارس در این نشست به آن پرداخت.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “پیشتازی فارس در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی/تفاهم‌نامه احداث نیروگاه خورشیدی یک‌هزار مگاواتی”

  1. لامردي گفت:

    نماينده محترم .مسوولين کجاييد نيروگاه خورشيدي در منطقه ي سردسير اقليد بهتره راه. اندازي. بشه يا مناطق گرمسير لارستان. و جنوب فارس

  2. 1 گفت:

    فعلا خوابن مسئولین

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین