شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۹ب.ظ
::آخرین مطلب 34 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3
به مناسبت روز نهضت سواد آموزی :

دقایقی با متولیان حوزه سواد آموزی لارستان

۷ دیماه سالروز تشکیل نهادسوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) است. همین مناسبت بهانه ای شد برای ما تا با دو تن از مسئولان حوزه سواد آموزی لارستان به گفتگو بنشینیم… گفتگوی کوتاه خبرنگار میلاد را با هم مرور می کنیم:

۷ دیماه سالروز تشکیل نهادسوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) است. همین مناسبت  بهانه ای شد برای ما تا با دو تن از مسئولان حوزه سواد آموزی لارستان به گفتگو بنشینیم… گفتگوی کوتاه خبرنگار میلاد را مرور می کنیم:

سالروز نهضت سواد آموزی بهانه ای میشود تا برای انجام یک گفتگوی کوتاه تا به اداره آموزش و پرورش لارستان بروم. بعد از وقت قبلی که گرفته ام ابتدا به اتاق محمدفیاض پور معاون مدیرکل و مدیرآموزش وپرورش رفته و  با او باب سخن را می گشایم. فیاض پور ابتدا با تبریک این روز و هفته سواد آموزی به سوادآموزان ومربیان آنان میگوید:خوشبختانه لارستان توانسته ازسال ۹۲ تاکنون از نظرفعالیتهای سوادآموزی جزء ۵ شهرستان برتراستان فارس قرارگیرد که البته استان نیز در دو سال پیاپی،مقام اول کشوری را داشته است  و ان شاءالله باهمکاری تلاشگران عرصه ی علم ودانایی،برای رسیدن سوادآموزان منطقه به فردایی روشن وتوسعه ای پایدار،بتوانیم دراین زمینه، قدمهای بلندتری برداریم .

photo_2016-12-30_21-54-30

وی به برخی فعالیتهای انجام شده برای سوادآموزان نیز اشاره دارد که برگزاری مسابقات فرهنگی متناسب باشعار و موضوعات انتخابی هرسال،مقاله نویسی،انجام طرح خوانده باخانواده درکلاسهای سوادآموزی،انعقادتفاهم نامه های بین بخشی و فرابخشی به منظور مشارکت پذیری سوادآموزان ،آموزش مددجویان بهزیستی وکمیته ی امداد امام خمینی ره و…ازآن جمله هست.



گفتگویم را با عبدالمحمد پورداوود که مسئول اداره ی سوادآموزی معاونت اداره کل ومدیریت آموزش وپرورش لارستان است ادامه میدهم. او که ۲۸ سال سابقه ی خدمت دراین نهاد نیز دارد،میگوید :سوادآموزی کار پر زحمتی است مخصوصأ در این شرایط که بصورت”واگذاری”میباشد.  وی توضیحات تکمیلی خود را در مورد نحوه ی کار،چنین ادامه میدهد: درابتدای مهرماه شروع به ثبت نام ازسوادآموزان نموده و بعد با یکی از مدارس غیردولتی قرارداد میبندیم تادر طول سال زیرنظرآنها، امورآموزشی انجام شود که امسال مدرسه ی غیردولتی بهشت کودک در روستای چـاهـنَـهـر، آموزش دهنده است و با ما همکاری دارد یعنی ما مستقیم واردعمل نمیشویم. دلیلش را که میپرسم،میگویدچون برای دولت ایجاد تعهدخواهدکرد. دراواخر خرداد نیز،با نظارت ما،ازسوادآموزان آزمون گرفته خواهدشد. پورداوود درپاسخ به سئوالم درموردچگونگی پرداخت ومیزان حق الزحمه ی مربیان هم میگوید:فعالیت ما شامل سه مرحله است  :
۱- دوره ی سوادآموزی

۲- دوره ی انتقال

۳ـ دوره ی تحکیم سوادآموزی : ابن مرحله باهدف عدم رجعت به بیسوادی است .

photo_2016-12-30_21-54-24

وی می افزاید: در دوره ی اولِ فعالیت،به ازای قبولی هرسواد آموز،مبلغ ۷۲۵۰۰۰ تومان به مربی و مبلغ ۱۳۹/۶۰۰ تومان بعنوان هدیه ی “تشویقی” به سوادآموز پرداخت شده و در صورت قبولی،در دوره ی دوم به ازای هرنفرقبولی مبلغ ۸۲۰/۰۰۰ تومان و در دوره ی تحکیم مبلغ ۱۳۰/۰۰۰ تومان به مربی تعلق میگیرد. در این دو مرحله،سوادآموزان،مبلغ تشویقی ندارند.  میزان مبلغ مرحله سوم برایم سئوال برانگیز میشود و او توضیح میدهدکه چون دراین دوره ۸عنوان از ۱۱عنوان کتاب،غیرحضوری است ومربیان نیز،زحماتشان کمتر است.

پورداوود درپاسخ به این سئوال که  مدارک سوادآموزان درپایان موفقیت آمیز هریک از این دوره ها با کدامین پایه از سطوح آموزشی همسطح و معادل خواهدبود،اینگونه توضیح میدهد: مدرک پایان فعالیت دوره ی “سوادآموزی” معادل مدرک کلاس سوم ابتدایی ودوره ی”انتقال” معادل مدرک ششم ابتدایی میباشد.

وی درمورد تعدادسوادآموزان در هرمرحله نیز میگوید که:امسال تعداد سوادآموزان به ترتیب هردوره ۷۷۰ ـ ۱۲۲و ۱۲۰نفر میباشند ودرضمن کلیه ی کتب و لوازم التحریر نیز به صورت رایگان دراختیار آنان قرار میگیرد.

نهایتا بعداریکساعت گفتگو  از آنان  تشکر کرده و خداحافظی میکنم

گفتگو  : عشرت جهاندیده

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین